یزد- مدیر گروه مطالعات و ارزیابی مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: محدودیت های دراجرا و ارزیابی پروژه باروری ابرها در استان یزد جود دارد و کم بودن فرصتهای مناسب باروری به دلیل شرایط اقلیمی،محدود بودن منطقه مناسب باروری با بارش بیش از ۲۰۰ میلیمتر ، عدم حمایت مسئولین ذیربط از جمله این محدودیت ها می باشد.

پروژه باروری ابرها در استان یزد محدویت هایی را به همراه دارد

به گزارش قدس آنلاین، منصوره سیدحسنی در جلسه هم‌اندیشی بررسی اثر بخشی باروری ابرها در میزان بارندگی استان یزداظهارداشت: با توجه به پیشرفت های بدست آمده  در زمینه تعیین دقیق مناطق تحت تأثیر از باروری ابرها و ارزیابی روزانه عملیات به کمک مدلهای عددی و نیز روشهای پیشرفته آماری و با توجه به ۱۰ دوره اجرای عملیات باروری در مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد، نسبت به ارزیابی مجدد عملیات انجام شده بر روی استان یزد به روش آماری یا روش مدلهای عددی و در صورت تأمین اعتبار، هر دو روش اقدام گردد.

وی افزود: تبلیغات نادرست و بعضا سوء در خصوص نتایج اجرای باروری ابرها در یزد منجر به عدم استقبال  مردم محلی از اجرای باروری ابرها شده است.

سیدحسنی تصریح کرد: با انجام این امر، پتانسیل تأثیر باروری ابرها درارتفاعات استان یزد تعیین شده که به استناد آن در صورت جوابگویی به باروری ابرها می توان بدون انجام ارزیابی هرساله، نسبت به اجرای آنها اقدام نمود.

این مسئول ادامه داد : با توجه به بارش بیشتراز ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات شیرکوه که امکان باروری ابرها با نتایج قابل توجه را ممکن می سازد و نیز شرایط صعود هوا و تقویت ابرها جهت بارش در این ارتفاعات، سیستم ژنراتورهای زمینی بویژه از نوع کنترل از راه دور در نقاط مناسب نصب و مورد بهره برداری قرار گیرد همچنین  استفاده از ژنراتورهای زمینی با صرف تنها سرمایه گذاری اولیه، امکان بارورسازی را در موقعیت های مناسب سال فراهم می نماید هرچند در صورت اجرای همزمان باروری هوایی، راندمان این پروژه طبیعتا بیشتر می شود .

سیدحسنی خاطرنشان ساخت: اجرای باروری ابرها در ارتفاعات کوهرنگ نقش قابل توجهی در افزایش بارش در  سرچشمه های تأمین بخشی از آب استان یزد داشته است.

اجرای پروژه باروری ابرها در استان به حمایت نیازدارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد  هدف از برگزاری این جلسه هم اندیشی را « بررسی اثر بخشی باروری ابرها در میزان بارندگی استان یزد »عنوان نمود و گفت: شرکت آب منطقه ای یزد به عنوان دستگاه  متولی تأمین  کننده آب مورد نیاز  استان  ،باید  تمام راه کارهای موجود را  برای تأمین آب استان بررسی نماید.

جوادیان زاده اظهارداشت: اطلاع رسانی همگانی و  گسترده ، توجیه مسئولین استانی و فرا استانی را باید  در دستور کار قرار داده  و برای اجرای پروژه باروری ابرها در استان حمایت های لازم را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.