بجنورد- فقر، یکی از مشکلات اساسی و رایج جامعه بشری از گذشته بوده است و پدیده ای است که با ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ظاهر می‌شود و با همه جنبه‌های مختلف زندگی افراد در ارتباط است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلاح‌کنندگان اجتماعی و سیاستگذاران بخش عمومی، مساله کاهش فقر است.

ارمغان حوادث غیر مترقبه در خراسان شمالی فقر است

قدس آنلاین، گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی:  مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی با اشاره به گسترش فقر ومحرومیت در این استان می گوید: فقر و محرومیت در این استان در اثر بروز عوامل متعددی ایجاد می شود که در صورت عدم  پیشگیری آن خسارت های بسیاری به خانوارهای محروم این استان تحمیل می شود.

اهرابی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی در خراسان شمالی بسیار پایین  است درباره عوامل گسترش فقر و محرومیت در این استان اظهار می دارد: بر اساس بررسی های انجام شده، خراسان شمالی در شاخص های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار ضعیف است و این درحالی است که نرخ ضریب محرومیت و تورم دراین استان بالا اما منابع و امکانات ایجاد اشتغال بسیار کم است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی بیکاری، مهاجرت، طلاق، نرخ بالای مرگ و میر، اعتیاد و بی سوادی را از جمله عوامل اجتماعی فقر در این استان بیان می کند و با تاکید براینکه عوامل طبیعی نیز در ایجاد فقر در خراسان شمالی سهیم است، ادامه می دهد:عواملی همچون سیل و زلزله که موجب از کارافتادگی و مرگ می شود ، فقر را در استان این توسعه داده است .

ضرورت اقدامات فرهنگی

اهرابی در ادامه با اشاره به راهکارهای کنترل فقر از سوی کمیته امداد خراسان شمالی ،می افزاید: در گام نخست کمیته امداد با شناسایی محرومان واقعی و ارائه خدمات متناسب به آنها در جهت توانمند سازی خانوارهای محروم اقدام می کند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: در مرحله بعد این نهاد با ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به این خانواره ها وهمچنین پرداخت مستمری زمینه توانمند سازی آنها را فراهم می کند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی همچنین بحث فرهنگی را یکی از موارد مهم در کنترل فقر برمی شمرد و می افزاید: بحث فرهنگی همیشه پیوست تمامی خدمات کمیته امداد قرار دارد، به این صورت که این نهاد علاوه بر اینکه برای توانمندسازی تلاش می کند به مسائل فرهنگی خانواده ها هم توجه دارد.

اهرابی با تاکید بر فراهم سازی زیربناهای فرهنگی در خانوارهای تحت حمایت، یاد آور می شود:کمیته امداد خراسان شمالی با برگزاری  دوره های آموزشی و مهارت های زندگی برای خانوارهای های تحت حمایت  و همچنین ارائه  مشاوره از شکست این خانوارها در آینده پیشگیری می کند.

وی در ادامه به حمایت های کمیته امداد این استان در زمینه ساخت مسکن، بیمه های درمانی و اجتماعی افراد تحت حمایت و ارائه تسهیلات اشتغال و پرداخت تسهیلات بلاعوض برای توانمند سازی مددجویان نیز اشاره  می کند و یاد آور شد: ۱۹ هزار و ۴۶۵ زن سرپرست خانوار امسال تحت حمایت کمیته امداد استان قرار گرفته اند که این رقم نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

دانش آموزان استثنایی زیر خط فقر

همچنین رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان شمالی نیز پیش از این در نشست شورای آموزش و پرورش استان گفت: ۹۸ درصد خانواده‌های دارای دانش‌آموز استثنایی زیرخط فقر قرار دارند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

علی متقیان  اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که در بخش آموزش استثنایی با آن مواجه هستیم توان مالی پایین خانواده‌های این دانش‌آموزان است که حتی در تأمین هزینه سرویس ایاب و ذهاب فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.

وی بابیان اینکه اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان ماهیانه ۵۰ میلیون تومان بابت این امر می‌پردازد، تصریح کرد: ۶۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان استثنایی در روستاها زندگی می‌کنند و خانواده‌های آنان در مشکلات مالی به سر می‌برند.

وی بابیان اینکه اعتبارات موجود جوابگوی خرید اقلام توان‌بخشی نیست، عنوان کرد: همچنان در هوشمند سازی مدارس مشکل‌داریم و تجهیزات به حد استاندارد در مدارس استثنایی وجود ندارد.

وی افزود: مدرسه استثنایی اسفراین تنها مدرسه در خراسان شمالی است که برای آموزش ۱۷۰ دانش‌آموز استثنایی از مقطع پیش‌دبستان تا متوسطه در یک مکان در نظر گرفته‌شده که خواستار ایجاد حداقل یک مدرسه چهار کلاسه برای مقطع پیش‌دبستان هستیم.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان شمالی عنوان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز استثنایی در ۱۵ مدرسه شهری و ۲۹ مدرسه روستایی در استان تحصیل می‌کنند.

متقیان تصریح کرد: یک هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز استثنایی نیز به‌صورت غیرمستقیم تحت پوشش قرار دارند که در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: دراین راستا ۲۷۰ پرنسل آموزش و پرورش فعالیت های آموزشی و توانبخشی مدارس استثنایی استان را انجام می دهند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش تلفیقی در آموزش و پرورش استثنایی نوین اظهارکرد: برای این که  دانش آموزان استثنایی بتوانند در مدارس عادی درس بخوانند و از جامعه دور نمانند بایستی برخی اختلالات مانند اوتیسم را در مدارس استثنایی آموزش ببینند.

مقتیان در رابطه با مراکز اختلالات یادگیری، اظهارداشت: این مراکز در استان به صورت مستقیم دانش آموزانی که در مقطع ابتدایی اختلالات یادگیری دارند در مراکز اختلالات یادگیری مورد درمان قرار می دهند و بعداز بهبود درمان به مدارس عادی رهسپار می کنند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص زودهنگام در آموزش و فعالیت مؤثر دانش‌آموزان استثنایی در جامعه حائز اهمیت است، گفت: در این راستا ۲۰ هزار دانش‌آموز و نوآموز در خراسان شمالی در طرح سنجش حضور پیدا کردند و این طرح تا پایان مهرماه جاری ادامه دارد.

متقیان توسعه مدارس استثنایی  در مناطق محروم را یکی ازاولویت های اصلی امسال آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد واظهار داشت: در سال جاری ۹ کلاس روستایی بابت تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان استثنایی در مناطق صعب عبور اضافه کردیم.

وی جذب دانش آموزان کم توان ذهنی را از مشکلات عمده آموزش و پرورش استثنایی استان ذکر کرد و افزود: ۱۴۲ دانش آموز کم توان ذهنی در سطح استان وجود دارد که برای  این تعداد ۹ کلاس ۶ نفره درنظر گرفته شده است.

وی افزود: ازاین تعداد ۵۴ نفر ساماندهی شدند و مابقی نیز نیازمند هزینه آموزشی و توانبخشی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.