قدس انلاین : رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد گفت: در راستای حمایت از تولید داخلی کالای ایرانی ۴۰۰ نفر از بانوان شهرستان مرزی تایباد به هنر فرت‌بافی مشغول هستند.

۴۰۰ بانوی تایبادی به هنر فرت‌بافی مشغول هستند
عبدالرحیم تاج محمدی با بیان این مطلب اظهار کرد: فرت‌‌بافی یکی از اصلی ترین صنایع دستی حوله بافی و از قدیمی ترین صنایع دستی جنوب این استان است.
وی با اشاره به قدمت چندصدساله این هنر بومی گفت: در سالی که با شعار حمایت از تولید داخلی آغاز شده است این اداره در نظر دارد در راستای این شعار و نیز فراهم کردن بستر مناسب برای اشتغال بانوان مرزنشین تمام تلاش خود را بکار گیرد.
تاج محمدی با توجه به میزان اشتغالزایی این حوزه در سال گذشته افزود: سال گذشته ۴۶ نفر از هنرمندان این رشته موفق به دریافت پروانه فعالیت انفرادی شده‌اند و همچنین تعداد ۸۳ نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد در ادامه افزود: این اداره نسبت به شناسایی و پرداخت تسهیلات جهت افراد پشتیبان مشاغل خانگی به تعداد ۲۱ نفر با اعتبار یک میلیارد و ۵۰ میلیون ریال و افراد مستقل مشاغل خانگی به تعداد ۱۶ نفر و اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال اقدام کرده است.
وی تعداد کارگاه‌های فرت‌‌بافی در شهرستان را ۲۵۰ دستگاه اعلام و اظهار کرد: با این تعداد کارگاه فعال در روستاهای جوزقان، فرمان آباد، چهاربرجی، آبقه، شهر ریزه، کوه آباد، قادرآباد و پشته تعداد ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند.
این مقام مسول بیان کرد: همچنین سال قبل ۱۰۰ درصد اعتبار اختصاص داده شده به حوزه صنایع دستی تایباد جذب شد و ۸۰ درصد اعتبارات این شهرستان به حوزه صنایع دستی و هنر فرت بافی اختصاص دارد.
وی روستای جوزقان را یکی از مراکز اصلی صنایع دستی دراین شهرستان مرزی دانست و گفت: این هنر نسل به نسل در این شهرستان انتقال یافته و از معدود هنرهایی است که کمتر به فراموشی سپرده شده و از رونق خوبی برخوردار می‌باشد و نیز یکی از سوغات و ره آورد سفر به این شهرستان بحساب می‌آید.
گفتنی است، انواع حوله دست، حوله حمام و چادرشب از محصولات کارگا‌ه‌های فرت بافی هستند.  
شهرستان مرزی تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.