نیشابور یکی مهم ترین شهرهای کشور در حوزه فرهنگ و هنر محسوب می شود زیرا این شهر زمانی زادگاه نویسندگان و شاعران بزرگی همچون خیام و عطار بوده و بزرگان ادبی برجسته ای را به ایران و جهان معرفی کرده است.

بی مهری به نویسندگان در دومین پایتخت کتاب کشور

به گزارش قدس آنلاین ،امروز نیشابور با بیش از ۳۰۰ نویسنده هنوز از داشتن انجمن های ادبی محروم است و حمایت های لازم از نویسندگان برای خلق آثار برجسته و مهم نمی شود.

کتاب های نویسندگان نیشابوری امروز حتی در کشور های خارجی به فروش می رسد اما عدم حمایت های لازم از سوی مسئولان استانی و شهرستان باعث شده تا برخی نویسندگان دلسرد شده و آینده این حوزه دچار مخاطره شود.

ضعف بزرگی برای نیشابور است که با وجود داشتن عنوان دومین پایتخت کتاب ایران به نویسندگانش اهمیتی داده نشود.

مسئولان از نویسندگان حمایت نمی کنند

در همین رابطه با سراغ یک نویسنده نیشابوری که امروز به جد بدون حمایت مسئولین در حال پیگیری مطالبات نویسندگان این شهرستان است رفتیم تا در خصوص وضعیت نویسندگان این شهر با وی گفتگو کنیم.رئیس انجمن نویسندگان عالی مقام نیشابور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: یکی از مهمترین و اساسی ترین مشکل انجمن های شعر و داستان و بطور کلی انجمن های ادبی نداشتن مکان ثابت و عدم تامین امکانات اولیه مالی و حمایتی نویسندگان است.

سید حسن رضوی می افزاید: از انجا که از ابتدای تاسیس انجمن ها در ایران بیشتر انجمن ها در منزل بزرگان و صاحبان ادب تشکیل می شده است برخی هنوز هم براین باور هستند که نباید ادارات و نهادهای مسؤل ورود به این عرصه ورود پیدا کنند و همین موضوع سبب بروز این نابسامانی ها شده است.

وی ابراز می کند: خوشبختانه اقدامات خوبی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سازماندهی و صاحب خانه کردن انجمن های ادبی انجام داده است که اگر این وزارت خانه هزینه یکسال از برگزاری همایش ها را به حساب انجمن های شناسه دار واریز کند اتفاقی خواهد افتاد که در تاریخ ادبیات و زبان فارسی بی سابقه خواهد بود.

رضوی بیان می کند: باید ساختار و ترکیب انجمن های ادبی را ادارت فرهنگ وارشاد اسلامی  به عنوان بازوی حمایتی و حامی فرهنگی خود بدانند و از هیچ تلاشی در تامین و رفع مشکلات آنان دریغ نکنند.

رئیس انجمن نویسندگان عالی مقام نیشابور تاکید می کند: دیگر مشکل مهم در خصوص نویسندگان و مؤلفین و کسانی که آثار خود را به چاپ می رسانند این است که در همه جای دنیا نویسنده وقتی اثر را متولد می کند دیگر نباید دغدغه فروش،ناشر و حق چاپ را داشته باشد تا بتواند اثر دیگرش را که محصول اندیشه آرام اوست در اوج آرامش فکری و روحی تالیف کند.

وی اظهار می کند: حمایت از نویسندگان اگر از طریق انجمن های ادبی صورت گیرد و مشکلات از این مسیر حل شود قطعا انجمن ها شکل جدید و کارآمدی را تجربه خواهند کرد.

رئیس انجمن نویسندگان عالی مقام نیشابور می گوید: این یک ضعف بزرگ است که در دومین پایتخت کتاب ایران نویسندگان از سوی برخی مسئولان حمایت نمی شوند.

 بانک اطلاعاتی نویسندگان را تکمیل خواهیم کرد

در ادامه برای تکمیل گزارش به سراغ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم.

عباس کرخی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: نویسندگان‌ نیشابور خوشبختانه به همت گروه های مردمی چندین محفل دارند و در شرف ثبت انجمن مولفان شهرستان هستند و تاکنون مقدمات تشکیل این انجمن انجام شده است.

وی می افزاید: انجمن های ادبی از سال ۹۳ در نیشابور تشکیل شده اند و اکنون مراحل پایانی را می گذراند البته برخی اختلاف سلیقه ها بین اعضا وجود داشته وعلت تاخیر نیز همین است اما به لطف خدا و همت عزیزان امروز انسجام خوبی دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور ابراز می کند: نویسندگانی نیشابوری که کتاب چاپ کرده اند بیش از ۳۰۰  نفر هستند و هم اکنون در تلاش هستیم بانک اطلاعاتی آنها را کامل کنیم.

وی بیان می کند: در بیشتر زمینه ها نویسندگان نیشابور مطرح هستند و ما می توانیم از این قابلیت استفاده خوبی کنیم و در این راستا باید نویسندگان همکاری  لازم را با ما داشته باشند.

 در پایان باید به این نکته توجه داشت که نیشابور با قدمت فرهنگی و تاریخی خود یکی از مهم ترین قطب های ادبی کشور محسوب می شود و بی توجهی به مشکلات نویسندگان باعث ضربه خوردن این حوزه در کشور خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.