همه سوژه ها، موضوع روز هستند. ما یک فرض برای سوژه‌ها داریم و این است که درباره آن سوژه، ذهنیت عمومی ایجاد شده باشد. مثلاً یک هفته قیمت خودرو برای مردم مسئله است که درباره آن مستند خبری تحلیلی روز می‌سازیم

مهم‌ترین ویژگی برنامه این است که نگاه جامع‌تر، کلی‌تر و با جزئیات بیشتر به موضوعات روز دارد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین، مجموعه مستند «360 درجه» که مدتی است میهمان شبکه مستند شده است به موضوعات مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روز جامعه توجه دارد و می‌کوشد تحلیلی درست و بی طرفانه ارائه کند. این برنامه تلویزیونی به مسائل مختلف روز همچون ابعاد حمله نظامی ائتلاف آمریکا و اروپا به سوریه، نوسانات قیمت ارز و علل افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، همه چیز درباره سهم ایران از دریای خزر، بررسی نوسانات بازار ارز و طلا و اقدامات دولت در خصوص رفع آن‌ها، بررسی علل قطعی‌های اخیر برق کشور، بحران آب و مدیریت کم‌آبی و غیره می‌پردازد. با «محمد هادی نعمت اللهی» تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند 360 درجه درباره سری دوم این برنامه که جمعه شب‌ها ساعت 21 و 30 دقیقه و بازپخش آن شنبه‌ها ساعت 12 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌رود، گفت و گو کردیم که می‌خوانید: 

 آقای نعمت اللهی! ضرورت ساخت مجموعه مستند 360 درجه چه بود؟ 
همیشه در تلویزیون جای مجموعه‌ای که به صورت مفصل به مسائلی که ذهنیت عمومی جامعه درباره آن موضوعات بر بستر شایعه و تحلیل غلط سوار می‌شود، خالی بود. بخشی از این خلأ را گزارش‌های خبری و گفت و گوهای تحلیلی پر می‌کرد، اما اینکه در قالب یک مستند همه جوانب آن موضوع بررسی شود و با بیان نظرات موافق و مخالف نگاهی 360 درجه‌ای به آن موضوع شود، وجود نداشت. مدیریت جدید شبکه مستند، به دنبال این بود که این اتفاق بیفتد. آن‌ها به دنبال کسی بودند که هم مستند ساز باشد و هم کار خبری کرده باشد، البته مستندسازان و خبرنگاران بهتر از من هم بودند، ولی مدیر شبکه به من اعتماد کرد. با اینکه این برنامه از شبکه مستند پخش می‌شود و این شبکه، یک شبکه تخصصی است اتفاقات خوبی برایش رقم خورده است. 31 هفته است که این برنامه پشت سر هم پخش می‌شود. هفته‌ای یک مستند ساختیم که کار بسیار دشواری است. اینکه گروهی هر هفته سوژه داشته باشند، پژوهش بکنند، کارشناس هماهنگ کنند، مستند روز بسازند و به آنتن برسانند، کار سختی بود که به لطف خدا محقق شد.

 نحوه انتخاب و پرداخت سوژه‌ها به چه شکلی است؟
همه سوژه ها، موضوع روز هستند. ما یک فرض برای سوژه‌ها داریم و این است که درباره آن سوژه، ذهنیت عمومی ایجاد شده باشد. مثلاً یک هفته قیمت خودرو برای مردم مسئله است که درباره آن مستند خبری تحلیلی روز می‌سازیم. هفته‌ای که سانچی غرق شد یا هواپیمای تهران- یاسوج سقوط کرد یا غائله خیابان پاسداران به وجود آمد، در این برنامه به این موضوعات پرداختیم. در واقع شرایط اولیه موضوعات باید احراز شود سپس در اتاق فکری که شنبه هر هفته برگزار می‌شود، بررسی می‌کنیم که کدام سوژه اولویت دار است و می‌خواهیم درباره آن چه بگوییم.

 ممکن است که برخی از سوژه‌ها زمان پژوهش بیشتری ببرد و کار به آن هفته نرسد؟
ما در هر قسمتی استرس داریم که کار نرسد. پرداختن به برخی از سوژه‌ها سخت است مثلاً سوژه بین المللی داشتیم که پیدا کردن مصاحبه شونده بسیار سخت بود. تمام قسمت‌های 360 درجه بسختی تولید شده است، اینکه کارشناسی پیدا شود یا تحقیقات در زمان مشخص شده، انجام شود، استرس زا بوده است، اما به لطف خدا تا کنون برنامه‌ها را رساندیم و سعی کردیم که سراغ آدم‌های دم دستی نرویم، معمولاً سراغ افرادی رفتیم که حرفی برای گفتن داشته باشند. 

 اتاق فکر برنامه متشکل از چه کسانی است؟
اتاق فکر متشکل از مدیر شبکه، بنده، مطهر محمدخانی، محمد قربانی که سردبیر برنامه است و چند نفر دیگر از دوستان دیگر. مدیر شبکه خیلی برای این برنامه وقت می‌گذارد و یکی از دلایل استمرار برنامه همین است. فصل اول که به پایان رسید فقط دو هفته زمان استراحت داشتیم و بعد از آن بلافاصله فصل دوم آغاز شد.

 این برنامه چه اطلاعاتی بیشتر از اخبار روز پیرامون یک موضوع به مخاطب ارائه می‌کند؟
مهم‌ترین ویژگی برنامه این است که نگاه جامع‌تر، کلی‌تر و با جزئیات بیشتر به موضوعات روز دارد. از سوی دیگر سعی می‌کنیم که نگاه‌های موافق و مخالف داشته باشیم. در برخی از برنامه‌ها، کارشناسان خارجی هم داشتیم و سعی کردیم تا تحلیل منصفانه و عادلانه‌ای نسبت به اتفاقات روز داشته باشیم، یک نگاه جامع و 360 درجه‌ای به ماجراهای روز. 

 چرا قالب مستند را یک قالب جذاب برای این بسته خبری تحلیلی هفتگی یافتید؟
معمولاً برنامه‌های تلویزیونی تاک شو و گفت وگو هستند، ولی مستند به این شکل نداشتیم. مستند کمک می‌کند که مخاطب یک روایت منطقی و واقعی از مواجهه با سوژه داشته باشد. برنامه‌های تلویزیونی معمولاً متوقف به افراد هستند در حالی که در این برنامه، رفت و برگشت‌های مستند به آن موضوع داریم که در کنار گفت و گو، کامل کننده تحلیل هاست. متولی این برنامه هم در شبکه‌ای است که تخصصی کار مستند می‌کند. ضمن اینکه قالب مستند، تحلیل جمع و جوری دارد و طی سی دقیقه، آن موضوع را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم. معمولاً برنامه دو قسمتی هم نداریم و موضوعات را در یک قسمت جمع می‌کنیم. برای مثال ممکن است که ماجرای افزایش قیمت دلار را چند ماه پیش رفته باشیم، اما دوباره با نگاه و شرایط جدید به آن موضوع می‌پردازیم. سعی می‌کنیم که موضوعات را جزئی کنیم چون مخاطب را نمی‌توان به هفته بعد حواله داد.

 رجعت‌های تاریخی هم به موضوعات روز دارید؟ 
بله، سابقه خبری هم داریم مثلاً در ماجرای احتکار، اتفاقات دهه شصت و هفتاد با شرایط امروز ایران مقایسه شد. هفته گذشته هم بحث خودرو را داشتیم که سابقه خبری آن را کامل آوردیم و اتفاقاتی که در مورد پیکان رخ داد را بررسی کردیم. سعی می‌کنیم که مروری بر سابقه تاریخی اخبار در پارت اول مستند داشته باشیم و بعد از آن سوژه را بررسی کنیم.

 برای پیدا کردن آرشیو، با محدودیت مواجه شدید؟
بسیار زیاد، پیدا کردن آرشیو با توجه به محدودیت زمان، کار دشواری است و برای خودش روضه‌ای دارد. با توجه به محدودیت زمانی که داریم، پوست کلفت شده‌ایم.

 بازخوردها چطور بوده است؟
بازخوردها خوب بوده است. به نظرم استمرار 360 درجه در دیده شدن آن بسیار اثرگذار است. 360 درجه از برنامه هایی است که باید دو فصل از پخش آن بگذرد تا جا بیفتد. بسیاری از برنامه سازان تلویزیونی دوست دارند که کارشان از شبکه یک یا سه پخش شود ولی من فکر می‌کنم که 360 درجه جایش در شبکه مستند است چون شبکه‌ای تخصصی است. با توجه به شکل پرداخت به موضوعات، اگر این برنامه در شبکه‌ای جز شبکه مستند پخش شود ممکن است که ایجاد حساسیت کند چون گاهی تنه‌ای به موضوعات سیاسی روز هم می‌زند. به نظرم جای 360 درجه در شبکه مستند است. 

 تا به حال واکنش و برخوردی از سوی مسئولان داشته اید؟
طبیعتاً از طرف مسئولان هم واکنش هایی داشتیم، ولی واکنش منفی نبوده است، نه به این معنا که می‌خواهیم همه را، راضی نگه داریم، سعی کردیم که نگاهی همه جانبه به ماجرا داشته باشیم و نظرات موافق و مخالف را در کنار هم بیاوریم تا تحلیلی منصفانه به قضایا داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.