حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی فواید ادویه‌جات و حبوبات پرداخته اند.

 کاربرد و فواید ادویه‌جات و حبوبات در طبخ غذا

به گزارش خبرنگار اجتماعی قدس آنلاین، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه ضمن برشمردن فواید کاربرد ادویه‌جات و حبوبات در غذای روزانه، فرموده اند: گوشت را با ادویه جات و حبوبات مصرف کنید.

ادویه جات که عبارت است از سائیده شدن ساق و دانه های گیاه های خوشبو و مفید بهترین وسیله طبیعی برای ضد عفونی کردن معده و روده ها است.

معمولا ادویه جاتی را که در طبخ غذا به کار می رود یا با آن میل می کنند، عبارت است از نمک- فلفل –زردچوبه -دارچین- میخک –گلپر –هل –زعفران –کنجد –خشخاش – تمرهندی –رازیانه –زنجبیل –زیره –سیاه دانه و غیره...

تمام داروهای فوق علاوه بر خواص غذایی دارای اثر ضدعفونی نیز هستند و از این جهت خوردن آن ها با گوشت که بیش از هر چیز عفونت تولید می کند، بسیار مفید است.

حبوبات علاوه بر آن که سرشار از مواد سفیده ای هستند، دارای باکتری هایی نیز هستند که به کمک آن ها ازت(نیتروژن) کاملا جذب می شود؛ از مضرات گوشت این است که از جذب ازت(نیتروژن) جلوگیری می کند، به این دلیل که از سایر غذاها نیاز بیشتری به حرارت دارد و خود ایجاد حرارت می کند اما گوشتی که با حبوبات پخته شود، این خسارات را به بار نمی آورد.

دیگر ادویه جاتی که با گوشت و غذا مصرف می شود، شامل انواع چاشنی ها مثل  سرکه غوره و آلوچه –گوجه فرنگی –سماق – رب انار –آب انار –لیمو و غیره نیز است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.