ترافیک روزهای تعطیل جاده شاندیزوبه طور خاص در محدوده سه راهی طرقبه وشاندیز در انتهای بلوار وکیل آباد بی‌تردید یکی از خسته کننده‌ترین خاطره مسافران این مسیر در سال‌های اخیر است.

آسفالت مسیر فرمانیه دردست انداز  بروکراسی

هرچند در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی از سوی متولیان حوزه ترافیک ارائه شده اما تاکنون اتفاق قابل ملموسی رقم نخورده و همچنان شاهد ترافیک‌های طولانی در این مسیر هستیم.

با نگاهی به سابقه اخبار منتشر شده در این خصوص به اظهار نظرهای مختلفی برمی‌خوریم که از زمان ایجاد شهرستان بینالود و جداشدن طرقبه و شاندیز از شهرستان مشهد شکل جدی‌تری به خود گرفت.

با این وصف همانگونه که گفته شد طرح‌های مختلفی ارائه شد ولی به مرحله اجرا نرسید و تنها تصمیمی که قابلیت اجرایی در شرایط موجود را داشت بیشتر از سایر روش‌ها مورد توجه قرار گرفت و حتی اقداماتی هم در راستای اجرایی نمودن آن صورت گرفت.

به اذعان کارشناسان ومدیران مرتبط با موضوع تا زمان اجرای طرح‌های کلان در حوزه راه‌های منتهی به طرقبه و شاندیز می‌توان با هزینه‌ای اندک راه دسترسی به محور شاندیز را ازمسیر انتهای مجیدیه آماده استفاده شهروندان کرد.

برهمین اساس، متولیان کار به این اجماع رسیدند و حدود ۲ سال قبل استارت کار خورد اما مشکل اصلی مسئله تأمین اعتبار لازم بود که هزینه آسفالت حدود ۷۰۰ متر از طریق همیاری دهیاری‌های مسیر تأمین و اجرا شد ولی مسیر باقیمانده که حدود ۱۲۰۰ متر یا اندکی بیشتر است همچنان در بروکراسی اداری گیر کرده است.

با افزایش انتقادات از گره ترافیکی سه راهی طرقبه و شاندیز در فصل تابستان دادستانی هم وارد ماجرا شد و پس از برگزاری جلسات متعدد دادستان مشهد اواخر تیرماه اولتیماتوم داد که اگر تا پایان تابستان محور فرمانیه آسفالت نشود با خاطیان برخورد می‌شود.

پس از این دستور دادستان تصور می‌شد کارها سرعت بیشتری بگیرد اما با گذشت هفته‌ها و ماه‌ها مشخص شد موضوع درگیر نوعی بروکراسی اداری وشاید سهم خواهی دستگاه‌هایی نظیر شهرداری مشهد شده است.

لذا به منظور اطلاع از آخرین تصمیمات در این باره با فرماندار بینالود و مدیر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری طرقبه گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

 تداخل با پروژه آزادراه چناران

فرماندار بینالود گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی آزادراه مشهد- چناران مشخص شد این پروژه در بخش‌هایی از مسیر فرمانیه با هم تداخل دارند و به همین دلیل مقرر شده تا بررسی‌های دقیق کارشناسی صورت بگیرد. سید حسن حسینی افزود: آنچه مسلم است هزینه لازم از بیت‌المال خواهد بود واگر قرار باشد مدتی بعد به دلیل اجرای آزادراه بخشی از مسیر تخریب و هزینه‌های انجام شده هدر برود منطقی است تا ابتدا بررسی فنی صورت بگیرد تا از اتلاف اعتبارات جلوگیری شود.

وی ادامه داد:هرچند شهرداری مشهد اعلام کرده مسیر را آسفالت می‌کند اما در مقابل درآمد حاصل از اعطای امتیازات به املاک در مسیر نیز دریافت می‌کند اما این موضوع به لحاظ قانونی اشکال دارد چراکه محدوده مورد نظر بر اساس تقسیمات کشوری داخل در حدود شهرستان بینالود می‌باشد و شهرداری مشهد مجاز به اعطای مجوز نیست و بر اساس تصمیمات گرفته شده در کارگروه ویژه این موضوع مقرر شده تا شهرداری مشهد برای بهبود وضعیت ترافیک انتهای بلوار وکیل‌آباد این مسیر را آسفالت نماید. حسینی گفت: همچنین موضوع تأثیر بازگشایی این محور بر ترافیک سه راهی طرقبه و شاندیز به مشاور واگذار شده تا با بررسی تمام جوانب اقدامات کاملاً فنی انجام شود.

 آخرین تصمیم

مدیر سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری طرقبه نیز با اشاره به برگزاری جلسات متعدد از پیشنهادات چهارگانه دستگاه‌های مختلف و تصویب آخرین تصمیم خبر داد.

مهدی لری گفت: یازدهم مهرماه سال جاری کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان با حضور اعضای شورای همتا تشکیل شد و در آن ۴ پیشنهاد مطرح شد که پیشنهاد اول از سوی فرمانداری و شهرداری بینالود این بود که مسیر موجود با کمترین تغییراتی آسفالت شود و پیشنهاد سازمان ترافیک مشهد هم این بود که بر اساس ضوابط فنی حداقل عرض لازم برای اجرای مسیرسواره رو ۲۷ متر است که این انتقاد مطرح شد که موجب افزایش قیمت املاک در این محدوده خواهد شد.

پیشنهاد سوم هم از سوی شهرداری مشهد بود که بازگشایی مسیر با عرض‌های مختلف (۱۲-۲۰ و ۴۵متر) را مطرح کرد که به دلیل منطبق نبودن با طرح تفصیلی امکان اجرای آن وجود ندارد.

اما پیشنهاد چهارم این بود که اداره راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری شهرداری مشهد را مامور تهیه طرح ویژه‌ای برای این محور کنند. وی افزود: یکی از دلایل تأخیر در اجرای این موضوع این است که شهرداری مشهد می‌خواست از محل فروش مجوزها در این محدوده هزینه آسفالت را نیز تأمین کند که با توجه به قرار گرفتن این محل در محدوده شهرستان بینالود شهرداری طرقبه مجاز به فروش هرنوع مجوزی برای املاک می‌باشد و تنها از شهرداری مشهد خواسته شده نسبت به آسفالت مسیر اقدام کند که از آن زمان تاکنون طرحی از سوی شهرداری مشهد در این خصوص ارائه نشده است. لری ادامه داد: در همین مدت در شهرستان بینالود هم موضوع پیگیری شده و حتی دوربرگردان‌های لازم طراحی شده وبرنامه فنی راه حل تخلیه بار ترافیکی بلوار وکیل‌آباد نیز تهیه شده است و به محض اقدام عملیاتی شهرداری مشهد برای آسفالت مسیر در این بخش نیز کارها عملیاتی خواهد شد.

 کلام آخر

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد آسفالت چند صد متریا همان ۱۲۰۰ متر مسیر لایه بیرونی موضوع محور فرمانیه است و لایه دوم آن رنگ و بوی اقتصادی دارد که مربوط به فروش مجوزها می‌باشد و آنچه در این بین فراموش شده گره ترافیکی و هدر رفت وقت حدود ۲۸ میلیون مسافری است که سالانه از مسیر سه راهی طرقبه و شاندیز تردد دارند و به دنبال آن هدر رفت میلیون‌ها لیتر سوخت در گره‌های ترافیکی این محدوده است که زیان جدی‌تری به نام آلودگی هوا به دنبال دارد.

با تمام این اوصاف چندماه از اولتیماتوم دادستان مشهد برای بازگشایی این مسیر گذشت و به چشم بر هم زدنی ۲ ماه باقیمانده از سال هم می‌گذرد و با شروع فصل بهار باز ترافیک‌های ملال‌آور سه راهی طرقبه و شاندیز تکرار می‌شود و امیدواریم در همین مدت باقیمانده تصمیم گرفته شده و اجرایی شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.