حالا اختلاف امتیاز او با خورخه لورنسو هم تیمیاش در یاماها که در آسن سوم شد، ده امتیاز شده و رقابت موتورسواران یاماها برای کسب قهرمانی بعد از چندسال یکه تازی هوندا وارد مرحله جدی تری شده است.
مارک مارکس در این مسابقه دوم شود. او دوئلی زیبا و تماشایی با روسی تا آخرین دور مسابقه داشت و درنهایت تسلیم تجربه روسی شد که در این مسابقه بیش از هرچیز هنر مقاومت کردن مقابل سبقت های دیگران را به رخ او کشید. دقت زیاد یاماها، قدرت هوندا، تکنیکهای روسی و تعصب مارکس درآسن یک نمایش واقعی را به روی صحنه برد. در دور بیستم، مارکس از روسی سبقت گرفت و راننده ایتالیایی در دور بیست وچهارم همین کار را انجام داد.
مارکس تا آخرین لحظه هرچه در توان داشت برای رسیدن به روسی به کار گرفت. حتی نزدیک شدن او به روسی تا جایی پیش رفت که در مقطعی موتور آنها با هم برخورد کوچکی هم داشت و البته روسی در پایان مسابقه با طعنه از چنین چیزی به عنوان عادت همیشگی مارکس نام برد. درنهایت راننده یاماها اولین نفر از خط پایان عبور کرد و مارکس دوم شد. این نهمین برد روسی در رقابتهای موتوجی پی این فصل به شمار میرفت که صد ویازدهمین برد او در طول این رقابتها محسوب میشود.
با روند رو به رشدی که او در این فصل نشان داده، پیش بینی دهمین پیروزی اش در رقابتهای موتوجی پی بعدی فصل هم عجیب نخواهد بود. کلید موفقیت روسی تمرکز، سرعت و قاطعیت و اعتماد به نفس بالا هستند و اخیراً با لبخندی که بر لب دارد، به نوعی در جنگ روانی با رقبایش هم پیروز است. آسن برای روسی یک مسابقه حیاتی بود. او باید جلوی پیشتازی های اخیر لورنسو را میگرفت. راننده اسپانیایی یاماها چهار پیروزی پیاپی کسب کرده و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شده بود و روسی میخواست هرطور شده صدرنشینی اش را حفظ کند. او در این ماموریت موفق بوده و بالاتر از دو حریف اسپانیایی اش در سکوی نخست ایستاد؛ البته لورنسو در زمان گیری های پیش از شروع مسابقه هشتم شده بود و همین مسأله خیلی به ضررش تمام شد. روسی علاوه بر اینکه نیم نگاهی به هم تیمی اش داشت، مجبور شد مقابل حملات بی وقفه مارکس هم مقاومت کند.
بعد از موتوجی پی آرژانتین، این دومین بار دراین فصل بود که مارکس در دوئل با روسی بازنده بود. حالا لورنسو و مارکس برای اینکه جام قهرمانی این فصل به روسی تعلق نگیرد، باید در مسابقه های بعدی امتیازهای ازدست رفته قبلی را جبران کنند. برای لورنسو رقابت با روسی ساده نخواهد بود. اگرچه او یک تابوی دیرینه در آسن را شکسته و در پیستی که هرگز در چهار سال اخیر درآن نتوانسته بود روی سکو بایستد نفر سوم شد، اما او بار دیگر در این پیست با مشکل روبهرو شد.
او با مهارت هرچه تمام از جایگاه هشتمی به رده های بالاتر صعود کرد و در دورهای اولیه خوب ظاهر شد، اما بتدریج و با گذشت زمان، عصبی بودن او نمایان گشت. درواقع لورنسو در روزیکه یاماها تغییر دوباره ای در موتورش ایجاد کرده بود، نشان داد که اگر فقط یک چیز به مذاق او خوش نیاید، قادر به کنترل موتورش نیست. روسی با علم به همین نقطه ضعف او توانست در روز مناسبی از هم تیمی اش پیشی بگیرد. او برنده دوئل فیزیکی با مارکس و البته دوئل ذهنی با لورنسو بود. آخرین باری که روسی مسابقه را از صف اول استارت شروع کرده و پیروز شده بود، تقریباً شش سال میگذشت؛ این اتفاق سال 2009 در موتوجی پی سن مارینو رخ داده بود. سالی که روسی برای آخرین بار قهرمان رقابتهای موتوجی پی شد. حالا شاید بعد از شش سال پرافت و خیز، او دوباره شانسی برای قهرمانی پیدا کرده باشد.
نظر شما