قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه هنوز درباره نحوه اجرایی برگزاری انتخابات میان وزارت کشور و شورای نگهبان اختلافاتی وجود دارد و برگزاری الکترونیک انتخابات در۳۰درصد حوزه های رای گیری هنوز از سوی نهاد ناظر یعنی شورای نگهبان مورد تایید واقع نشده است ؛ همچنان تصویب مهمترین بخش قانون انتخابات یعنی شفاف سازی هزینه های نامزدها نیز درمجلس شورای اسلامی معطل مانده ومشخص نیست که درزمان مناسب به تصویب برسد وانتخابات فعلی راهم شامل شود.

 امسال هم شامهای انتخاباتی و رای دهندگان اتوبوسی روبراه است/تیغ دولت برای فوریت شفاف سازی منابع مالی کاندیداها نبرید/ نمایندگان مجلس ومعطل کردن لایحه ای که دست وپایشان را میبندد

هرچند پیشتر نیز درگزارشی گفتیم که با توجه به حضور بیشتر نمایندگان فعلی مجلس بعنوان کاندیداهای بالقوه انتخابات این دور بعید به نظر میرس که انها این قانون را که دست وپایشان را برای هزینه کرد خواهد بست تصویب کرده و به این دوره از انتخابات برسانند اما هنوز نیز هستند برخی نمایندگان که نگران زمان تصویب این لایحه باشند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با تاکید بر ضرورت تسریع در تصویب لایحه شفاف سازی هزینه های انتخابات، گفت:با قانونی شدن این لایحه بازدارندگی از ورود پول‌های شبهه دار به عرصه انتخابات ممکن می شود.

غلامرضا کاتب با اشاره به تصویب یک فوریت لایحه شفاف سازی هزینه های انتخاباتی گفت: شکی در نیاز این طرح به چکش کاری نیست   اما باید با تسریع در بررسی این لایحه در کمیسیون های تخصصی، لایحه را به صحن علنی جهت اجرایی شدن آن در انتخابات مجلس دهم ارسال کرد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، با تشریح مزایای شفاف شدن هزینه های انتخاباتی، افزود: شفاف شدن هزینه های انتخاباتی ضمن جلوگیری از فساد و ورود پول های کثیف، فعالیت های انتخاباتی را برای افرادی که عملکرد سالم داشته و به کانال های ثروت متصل نیستند هموار خواهد کرد.

این اظهارات درحالی است که نمایندگان مردم در خانه ملت، با 104 رأی موافق، 68 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه با دو فوریت آن مخالفت کردند.

اما درادامه یک فوریت لایحه مذکور به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 162 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در مجلس با لایحه شفاف سازی منابع مالی و هزینه‌های نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند.

حسین‌علی امیری به عنوان نماینده دولت در توضیح این لایحه گفت: لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در جلسه ای با دستور وزیر کشور و در راستای تذکری برای پیشگیری از ورود پول های ناپاک به انتخابات مطرح شد که البته در جلسه‌ای دیگر با دعوت نمایندگان مجلس توضیحاتی در این خصوص ارائه شده بود.

وی افزود: لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخابات بر مبنای مطالعات تطبیقی در 8 کشور جهان انجام گرفته است، این لایحه با توجه به سوابق در وزارت کشور و آسیب شناسی‌های انتخاباتی تهیه شده است.

امیری با یادآوری اینکه براساس سوابق موجود در وزارت کشور گاها در خصوص هزینه‌های انتخاباتی مشکلاتی در مناطق به وجود آمده، گفت: در این لایحه از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و نظرات کارشناسی وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و بانک مرکزی استفاده شده است.

وی با تاکید بر اینکه لایحه شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی به طور واقع بینانه تهیه شده، گفت: رویکرد لایحه محدودگرایانه نیست، بلکه کاملا براساس ایجاد شفافیت است.

*** احتمال بررسی قبل از بودجه 95

دراین حال و درشرایطی که به نظر میرسد یک فوریتی شدن این لایحه وباتوجه به اینکه لوایح وطرحهای یک فوریتی زیادی درنوبت بررسی قرار دارند ؛ این لایحه به انتخابات امسال نخواهد رسید یک عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس ضمن تایید این گمانه زنی  می گوید: بعید به نظر می رسد که لایحه شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی به انتخابات مجلس دهم برسد.

 ابراهیم نکو نماینده رابط کریم در خصوص دلیل عدم تصویب دو فوریت لایحه شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی در جلسات هفته گذشته مجلس، خاطرنشان کرد: با توجه به این که مجلس از هفته آینده وارد بررسی بودجه و برنامه ششم خواهد شد که زمان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد، بعید به نظر می رسد که این لایحه به انتخابات مجلس دهم برسد.

وی با بیان اینکه در جریان مذاکرات و ابراز موافقت و مخالفت های نمایندگان برای رای به دو فوریت این لایحه، اشکالات آن احصا شد، افزود: به همین دلیل بود که نمایندگان صلاح دیدند بررسی دقیق تر این موضوع حساس و مهم به زمان دیگری موکول شود. البته در تصویب یک فوریت آن شاهد رای بسیار بالایی بودیم که نشان می دهد که تقریبا اکثریت نمایندگان راضی هستند که شفافیت هزینه های انتخاباتی تصویب شود.

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال ورود پول های آلوده به انتخابات، با توجه به عدم تصویب قانون شفافیت هزینه های انتخاباتی، انتخابات مجلس دهم را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟، گفت: متاسفانه شائبه هایی در ذهن مردم ایجاد شده است که برخی کاندیداها از پول های کثیف استفاده می کنند. مخصوصا نمایندگانی که در مجلس حضور دارند، اگر هزینه های شان بالا رود حتما عده ای این فکر را خواهند کرد که منابع مالی آن ها، منابع آلوده است. اما اگر این لایحه به تصویب می رسید ورود و خروج پول به حساب اشخاص و کاندیداها مشخص بود و احیانا اگر پول کثیفی هم وجود داشت، قابل پیگرد بود.

نماینده مردم رباط کریم خاطرنشان کرد: البته نمایندگان به دنبال جمع آوری امضاء برای تغییر دستور و طرح مجدد این لایحه بودند که اگر این اتفاق بیفتد، به نظرم اتفاق خوبی است؛ چرا که بندهای این لایحه زیاد نیست و می تواند در صورت بازگشت با فوریت، قبل از ورود مجلس به بررسی لایحه بودجه 95، به اتمام برسد.

*** موجب از بین رفتن ابهامات مالی می شود

درهمین راستا دیگر نماینده مجلس  گفت: درمورد هزینه های انتخاباتی نامزدها برخی مواقع حرف و حدیث های زیادی مطرح می شود و در این میان برخی حرفها اتهام بود به همین دلیل می بایست انتخابات شفافیت لازم را داشته باشد مخصوصا از طرف کاندیداها.

بهروز نعمتی ، درباره لایحه شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی گفت: مجلس با تمام توان به دنبال این است که همه انتخابات را به صورت شفاف برگزار کند.

نماینده مردم اسد آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درمورد هزینه های انتخاباتی نامزدها برخی مواقع حرف و حدیث های زیادی مطرح می شود و در این میان برخی حرفها اتهام بود به همین دلیل می بایست انتخابات شفافیت لازم را داشته باشد مخصوصا از طرف کاندیداها؛شفافیت این موضوع برای آینده نظام نیز ثمربخش خواهد بود.

نعمتی قانونی شدن شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی را موجب جلوگیری از ورود افرادی دانست که در قالب زو و تزویر وارد مجلس می شوند و در عین حال این قانون را موجب ورود افراد توانمند و به دور از هر گونه ابهام در هزینه های انتخاباتی نامزدها داسنت.

 نماینده مجلس نهم گفت: قانونی شدن لایحه شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی موجب اتمام حجت با مردم خواهد بود.مردم همواره به دنبال برگزاری انتخابات سالم هستند که در آن مجریان و کاندیداها در سلامت کامل انتخابات را برگزار نمایند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به اینکه این لایحه قانونی خواهد بود که به واسطه آن جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد گفت: به این ترتیب سوء استفاده کنندگان شناسایی می شوند همچنین اطمینان لازم برای کسب آرای صحیح کاندیداها فراهم خواهد شد.

***رصد تبلیغات توسط هیئت نظارت

درهمین حال رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: تبلیغات کاندیداها در هیئت نظارت بر تبلیغات انتخاباتی رصد می‌شود که این هیئت در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تشکیل می‌شود و مسئولیت آن با وزارت کشور است.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص شرایط برگزاری انتخابات آینده مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مشخص کردن یک شماره حساب توسط نامزدهای انتخابات برای معین بودن مقدار هزینه‌های کاندیداها در لایحه شفاف سازی منابع مالی کاندیداها آمده است و در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکیل هیئت نظارت بر تبلیغات انتخاباتی در فرمانداری‌ها و استانداری‌ها، بیان کرد: مسئولیت این کار با وزارت کشور است و این هیئت موظف است که تبلیغات کاندیداها را کنترل می‌کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراهم بودن رسیدگی به گزارش‌های مردمی درخصوص تخلفات انتخاباتی، گفت: این موضوع در هیئت اجرائی مورد بررسی قرار می‌گیرد که هیئت‌های اجرائی در شهرستان‌ها ابتدا این‌ گزارش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و بعد به وزارت کشور ارائه می دهند.

خجسته با اشاره به اینکه برای مقابله با دخالت مجریان در انتخابات نیز آموزش‌هایی به مجریان ارائه شده است، ادامه داد: برای مقابله با این موضوع قوانین و آئین‌نامه‌ها توسط وزارت کشور به مجریان انتخابات آموزش داده می‌شود.

خجسته گفت: تلاش می کنیم این لایحه را خارج از نوبت در مجلس مورد برسی قرار دهیم.

خجسته ادامه داد: این قانون علاوه بر جلوگیری از ورود پول های کثیف منجر به برخورد قانونی با وارد کنندگان این پول ها به انتخابات می شود.

وی با اشاره به اینکه مطالبه مردم و نظام جلوگیری از ورود اینگونه پول ها به انتخابات است تصریح کرد: عدم وجود قانون در زمینه شفافیت منابع مالی انتخابات موجب بروز معضلات و ایجاد شائبه هایی درباره منابع مالی کاندیداها شده بود اما  این لایحه گامی در جهت شفاف سازی و سالم سازی انتخابات است و با مشخص شدن حدود هزینه های تبلیغاتی نامزدها شائبه ها در این مورد برطرف می شود.

رییس کمیسیون شورراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت:  با وجود قانون شفافیت منابع مالی و هزینه های انتخاباتی نامزدها؛ شاهد عوامل تهدید کننده انتخابات در این زمینه دیگر وجود نخواهد بود و انتخاباتی سالم تر و شفاف تر برگزار خواهد شد.

*** بساط خرید رای جمع می‌شود

دراین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است، لایحه "شفافیت هزینه‌های انتخاباتی" بساط سفره انداختن و رای خریدن را جمع می‌کند.

عبدالرضا مصری شفاف شدن هزینه‌های انتخابات را لایحه‌ای بسیار مهم، ضروری و مقبول دانست و افزود: این لایحه باید زودتر و قبل از نزدیک شدن به انتخابات به مجلس داده می‌شد، اما هنوز هم برای بررسی آن دیر نیست.

وی به بیان ویژگی‌های این لایحه پرداخت و خاطرنشان کرد: این لایحه عجولانه و در یک ضرب الاجل نوشته شده و در بسیاری از بخش‌های آن ابهام وجود دارد.

به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، این لایحه در برخی از بخش‌ها کامل و معقول نیست.

مصری از اینکه در این لایحه هیچگونه مجازاتی برای افراد متخلف در نظر گرفته نشده انتقاد و عنوان کرد: در این لایحه تنها راه برای برخورد با متخلفان یک تذکر از سوی هیات اجرایی فرمانداری است و هیچ تخلفی به دادگاه و یا حتی شورای نگهبان ارجاع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شیوه دقیق مجازات برای افراد باید در این لایحه مشخص می‌شد، تاکید کرد: برای مثال باید مطرح می‌شد که 50 درصد رای افراد متخلف شمارش نخواهد شد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معتقد است، تا زمانی‌که شیوه برخورد مشخص نباشد، این لایحه نمی‌تواند مانع باشد و فقط در حد یک توصیه نامه است.

مصری در خصوص ورود پول‌های کثیف به انتخابات نیز تصریح کرد: در این لایحه گفته شده که پول‌های کثیف نباید در انتخابات هزینه شود و هیچ اشاره‌ای نشده که استفاده از این پول‌ها باید چه برای انتخابات و چه خارج از انتخابات ممنوع باشد، نه اینکه هرکس هرکجا که خواست از این پول‌ها استفاده کند و فقط استفاده از آن در انتخابات ممنوع باشد که این یکی از موارد ابهام لایحه است.

وی خاطرنشان کرد: از ابهامات دیگر لایحه این است که عنوان شده نماینده ای از سوی خود کاندیدا انتخاب شود که رقم هزینه‌های غیرنقدی انتخابات را اعلام کند که این منطقی نیست، زیرا آن فرد ممکن است هزینه 100 میلیون تومانی را 10 میلیون تومان اعلام کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: در بخش دیگری از این لایحه آمده که استفاده از برخی از منابع عمومی در انتخابات جایز است، در حالیکه به هیچ عنوان پول و امکانات دولت و عمومی نباید برای انتخابات هزینه شود.

مصری با بیان اینکه این لایحه نیاز به اصلاح و تکمیل دارد، عنوان کرد: مجلس یک فوریت این لایحه را تصویب کرده و در حال رسیدگی در مجلس است.

وی اظهار کرد: معتقدم در صورت رفع ابهامات و کسری های این لایحه، حتما در مجلس به تصویب می‌رسد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر این لایحه به قانون تبدیل و اجرایی شود دیگر هیچ نماینده‌ای به دلیل خرید رای و ریخت و پاش‌هایی که کرده وامدار کسی نخواهد بود.

*** لایحه شفاف‌سازی شبهه افکنی‌ است

اما درمقابل این اظهارات محمد علیپور درخصوص این لایحه افزود: مخالف شفاف سازی هزینه های تبلیغاتی نیستم اما مطرح شدن این لایحه در این زمان که کمتر از یک ماه تا ثبت نام نمایندگان مجلس برای انتخابات باقی مانده، مناسب نیست.

نماینده مردم چالدران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ آیا به راستی مشکل اساسی، فوری و فوتی مملکت این است یا اینکه بهتر است ابتدا به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی شود چرا با ارائه چنین لوایحی شبهه افکنی ایجاد می کنید.

وی یادآور شد: پشت پرده مطرح کردن این موضوعات چه چیزی وجود دارد؟ چرا در مجالس قبلی چنین موضوعی مطرح نبود؟ و باید این سوال را نیز از وزارت کشور پرسید که چرا در گذشته اگر تخلفی در زمینه تبلیغات انتخاباتی وجود داشت با آن برخورد نکرده و به دستگاه قضا معرفی نکرده اید؟

علیپور گفت: این لایحه بسیار اهمیت دارد اما باید در زمان مناسب ارائه شود و نیاز به دو فوریت نیز ندارد.

در ادامه علیرضا خسروی افزود: این لایحه باید به صورت یک فوریت بررسی شود تا در کمیسیون های مختلف مجلس به طور دقیق مورد رسیدگی واقع شود.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می رسد بحث شفاف سازی اموال مسئولان، وزرا و نمایندگان با اهمیت تر از مطرح شدن این لایحه باشد این در شرایطی است که این موضوع چند وقتی است که همچنان بلاتکلیف باقی مانده است، از چه کسی ترس داریم که اموال خود را اعلام نمی کنیم؟ این موضوع باید شفاف سازی شود در حالی که اکنون آن را کنار گذاشته ایم و رسیدگی به این لایحه را مدنظر قرار داده ایم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: چندی پیش وزیر کشور از پول‌های کثیف سخن گفته بود اما هیچ گزارشی به مجلس ارائه نداد که در برخورد با پول‌های کثیف چه اقدامی انجام داده است لذا به نظر می‌رسد این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی گفت: در این لایحه دست برخی افراد کوتاه شده اما دست احزاب را باز گذاشته ایم و اینها جزو مواردی است که نمی توان در زمان 24 ساعت آن را حل و فصل کرد چرا که زمان کافی نیز برای ارائه پیشنهادات نمایندگان وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.