مدیر عامل بیمارستان رضوی از آغاز تولید رادیودارو در بخش پزشکی هسته‌ای این بیمارستان خبر داد.

آغاز تولید رادیودارو در بیمارستان رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی بیمارستان رضوی دکتر سعید هاشم‌زاده گفت: با استعانت از خداوند متعال ، توجهات حضرت امام رضا(ع)، حمایت های بی دریغ حضرت آیت ا... واعظ طبسی و مدیریت توانمند قائم مقام محترم آستان قدس رضوی جناب آقای مهندس عزیزیان،علیرغم تمامی تحریم‌ها و سایر مشکلاتی که برای دستیابی به این تکنولوژی پیشرفته تشخیصی ـ درمانی وجود داشت، در ششم اسفندماه جاری موفق به راه‌اندازی دستگاه شتاب‌دهنده حلقوی و به دنبال آن تولید رادیودارو در بیمارستان رضوی شدیم.
وی ادامه داد: چهار بیمار با رعایت کلیه ضوابط و استانداردهای جهانی، با تزریق رادیوایزوتوپ در مرکز پزشکی هسته‌ای بیمارستان با موفقیت تحت PET اسکن قرار گرفتند.
وی در خصوص نحوه راه‌اندازی سیکلوترون گفت: مراحل نصب، راه‌اندازی و کنترل سیستم پیچیده و پیشرفته سیکلوترون، توسط متخصصین ایرانی و با همکاری تیم‌های تخصصی از آلمان، اتریش و ایتالیا انجام گرفت و در حال حاضر سیستم تولید رادیوداروها در بیمارستان رضوی مشهد به طور فعال در خدمت بیماران و مراجعه‌کنندگان است.
وی در ادامه گفت: باید اعلام کنم که در حال حاضر سیکلوترون بیمارستان توانایی تولید داروی مورد نیاز برای سایر مراکزPET اسکن کشور را دارد و آمادگی دارد در این راستا با وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر ارگان‌ها همکاری نماید.
وی در پایان در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه توضیح داد: دستگاه سیکلوترون با استفاده از انرژی الکترومغناطیس، ذرات باردارِ شتاب‌دار تولید می‌کند. این ذرات طی فرایندهای مختلف به رادیوایزوتوپ‌های با نیمه عمر کوتاه که برای انجام PET‌اسکن ضروری است؛ تبدیل می‌شوند. علاوه بر دستگاه سیکلوترون، هات‌سل‌ها و آزمایشگاه کنترل کیفی و تجهیزات وابسته به آن نیز که برای ایمنی بیماران نقش حیاتی را بازی می‌کنند، راه‌اندازی شده است؛ که باید بگویم آزمایشگاه کنترل کیفی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سیکلوترون بیمارستان رضوی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.