دبیر علمی بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران، اظهارداشت: سکته مغزی پس از بیماری های عروق کرونری قلب و سرطان ها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع است.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر ایرج عبدالهی گفت: شایع ترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال در حرکت می شود ، سکته مغزی است که پس از بیماریهای عروق کرونری قلبی و سرطانها ، سومین عامل مرگ و میر در جوامع و از جمله ایران است بطوریکه از هر ۶ نفر، یکی در طول عمر خود دچار آن می شود. علاوه بر آمار بالای مرگ و میر، یکی از مهمترین علل بروز ناتوانی حرکتی بویژه در افراد میانسال و سالمند است.
وی افزود: سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج یک سمت بدن می شود و پس از درمان های اولیه و تثبیت علائم حیاتی، توانبخشی به منظور غلبه بر اختلال حرکتی جزء مهمترین درمانهاست که هر چه سریعتر باید برای بیمار شروع شود و فیزیوتراپی در این میان جایگاه ویژه ای دارد.
دانشیار و مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرینات عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست با استفاده از سمت مبتلاست. همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که البته در مراحل اولیه می توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده نمود. تمرینات باید در کلینیک آغاز و در منزل توسط بیمار و به کمک خانواده پیگیری شود چرا که اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنهاست و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر، بریس و... در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه ها جهت کنترل مشکلات حرکتی این بیماران است.
وی با اشاره به شعار بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران با عنوان «حرکت برای زندگی »، افزود: محورهای مورد بحث در این کنگره شامل اختلالات کنترل حرکت ، توانبخشی کودکان دارای مشکلات حرکتی ، توانبخشی دست ، فیزیوتراپی بدنبال سکته مغزی ، درمانهای دستی و عوامل فیزیکی و... است و جایگاه فیزیوتراپی در تیم توانبخشی و نظام سلامت از تاکیدات ویژه این کنگره خواهد بود. با افزایش میانگین طول عمر در جوامع، بیماری ها از سمت بیماریهای عفونی به سمت بیماریهای ناتوان کننده متمایل شده است و در این میان فیزیوتراپی بعنوان یکی از مهمترین رشته های مرتبط با حرکت و ناتوانی اهمیتی روزافزون پیدا کرده است و با توجه به گسترش حوزه های مرتبط با فیزیوتراپی در برخی کشورها ، مقطع پایه فیزیوتراپی به دکترای حرفه ای ارتقا یافته است.
بیست و هفتمین کنگره علمی فیزیوتراپی ایران طی روزهای ۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت ۹۵ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.