ریاست مجلس آینده، شهادت، دوران دفاع مقدس، سیاست های کلی نظام، رقابت سیاسی در ایران، بازگشت به سپاه، از جمله سوال هایی است که هر خبرنگاری می خواهد از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بپرسد. خبرنگار «ایسنا» به تازگی پاسخ این پرسش ها را از او شنیده است.

نظر محسن رضایی درباره مبلغ یارانه و ریاست مجلس آینده
به گزارش قدس آنلاین مصاحبه محسن رضایی با خبرگزاری ایسنا منتشر شد.
به گزارش «تابناک» در پایان این گزارش آمده است: «صحبت های رضایی که تمام می شود باران بهاره تهران به طوفان تبدیل شده و انگار می‌خواهد چارچوب پنجره اتاق را از جا بکند اما فرمانده سابق جنگ و مربی فعلی فرماندهان جدید، با همان خونسردی ابتدای صحبت‌هایش بدرقه‌مان می‌کند». 
در این مصاحبه، رضایی نظر خود را دربارۀ پرسش های خبرنگار ایسنا دربارۀ ریاست مجلس آینده، شهادت، دوران دفاع مقدس، سیاست های کلی نظام، رقابت سیاسی در ایران، بازگشت به سپاه، و یارانه ارائه کرده است.
قواعد انتخابات در ایران و جهان
رضایی معتقد است که قواعد انتخابات در دنیا یکی است. برای همین می گوید: «درست همان قواعدی که در بقیه دنیا در انتخابات است در ایران هم وجود دارد. یعنی قرار نیست که یک جناح مادام‌العمر در قدرت باشد. هیچ کجای دموکراسی‌های دنیا هم این چنین نیست. مثلا در آمریکا هم که نگاه کنید اگر دموکرات‌ها بتوانند دو دوره بمانند خیلی کار بزرگی کردند».
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اینجا نقبی می زند به ایران و می گوید: «هیچ دلیلی وجود ندارد که همیشه اصول‌گراها یا اصلاح طلبان در قدرت باشند و حسن این نوسان در این است که جناح‌ها از حداکثر ظرفیت خود استفاده می‌کنند و از طرفی وقتی شکست می‌خورند نقاط ضعف خود را پیدا کرده و خودشان را اصلاح می‌کنند. این چرخش قدرت بین جناح‌ها دو اثر دارد؛ یکی این که مردم از ظرفیت‌های بیشتری برای خودشان استفاده می‌کنند و دوم این که جناح‌ها متوجه اشتباهشان شده و آن‌ها را درست می‌کند. این دوره فعلا دوره‌ نیروهایی است که درسال های گذشته در صحنه نبودند مثل اصلاح طلبان».
به اعتقاد این استاد دانشگاه، در جمهوری، اکثریت باید در چارجوب قانون عمل کند و وقتی در چارچوب قانون عمل کند منافع اقلیت وکسانی که رای نیاورده‌اند را حفظ خواهد کرد. به همین دلیل در جمهوری‌ها اکثریت از اقلیت انتقاد نمی‌کند بلکه این اقلیت است که انتقاد می‌کند چون حقش است. البته نقد نباید سنگ اندازی باشد بلکه باید منصفانه و همراه با کمک به یکدیگر باشد. کسانی که در قدرت نیستند حق نقد دارند و آن هایی که در قدرت هستند باید گوش بدهند.
عارف یا لاریجانی؟
بر اساس تحلیل و پیش بینی دکتر رضایی: «مجلس آینده مجلسی ترکیبی خواهد بود و کمیسیون‌ها بین دو جناح تقسیم می‌شوند. در مجلس قبلی هیچ کمیسیونی در دست اصلاح طلبان نبود اما در این دوره اصلاح طلبان هم می‌توانند کمیسیون‌هایی را دردست بگیرند. رقابت ریاست نیز بین آقایان لاریجانی و عارف خواهد بود».
وی در ادامه می‌گوید: «من نتیجه ای را که در تهران و حتی شهرستان‌ها شکل گرفت، خیلی طبیعی می‌دانم. عوامل زیادی در این زمینه دخالت داشتند. از عوامل اقتصادی گرفته تا سیاسی و ضمن این که هماهنگی بین مجلس و دولت نیز بسیار مهم است. چون انتخابات مجلس در ابتدای یک دولت با انتخابات مجلس در انتهای یک دولت بسیار متفاوت است و مردم معمولا سعی می‌کنند مجلسی همسو با دولت را انتخاب کنند. البته اگر در دور دوم یک دولت باشیم ممکن است نتیجه انتخابات مجلس نیز متفاوت شود».
یارانه ها و هدفمندی
به نظر دکتر رضایی، دولت می‌تواند با مصوبه مجلس، سال آینده به دهک‌های مصوب تا 100 هزار تومان پرداخت کند. 
او هر تلاشی از سوی دولت یا مجلس را برای هدفمندی یارانه‌ها مثبت می داند و می‌افزاید: «البته به شرطی که این هدفمندی رعایت شود. مثلا الان اشتغال جوانان مساله‌ی بسیار مهمی است که می‌توان با همین یارانه‌ها مشکل بیکاری جوانان را حل کرد. کمتر خانواده‌ای را سراغ داریم که نگران اشتغال فرزندانشان نباشند. حالا اگر این یارانه‌ها بتواند مشکل اشتغال جوانان را حل کند، یقینا کار خوبی صورت گرفته است».
نحوۀ نظارت مجمع تشخیص بر اجرای سیاست های کلی
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح « نحوۀ نظارت مجمع تشخیص بر اجرای سیاست های کلی» می گوید: «نظارت به این صورت است که ما نامه‌هایی را برای سه قوه می‌فرستیم و آن‌ها گزارش‌های رسمی خود را برای ما می‌فرستند که ما این گزارش‌ها را با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقایسه می کنیم و اگر مغایر با آن باشد برایشان می‌فرستیم. اگر انحرافاتی را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در هر کدام از دستگاه‌های هر سه قوه ببینیم به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم تا تغییرات صورت دهند و اصلاح کنند. اگر این اتفاق نیفتد آن زمان است که ما به رهبر انقلاب نامه می‌نویسیم و به ایشان اطلاع می‌دهیم که فلان دستگاه در فلان قوه، سیاست‌هایش مغایر با اقتصاد مقاومتی بوده و اصلاحات را هم انجام نداده است».
دلایل بازگشت به لباس پاسداری
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس می گوید: «پیش بینی‌هایی داشتم که احتمال دارد به جای رودررویی اسراییل با ما، اعراب که اکثر مسلمان‌های جهان هستند را علیه ما بسیج کنند و این باعث شد که به این نتیجه برسم الان باید به لباس سپاه باز گردم و وقت و تلاشم را برای حفظ و اقتدار نظام بگذارم. بنابراین بازگشت من به سپاه همان دغدغه‌ای را پیگیری می‌کند که بیرون آمدن از سپاه داشت».
او در این زمینه تاکید می‌کند: «من به لباس پاسداری برگشته‌ام. ورود به سپاه با ورود به لباس پاسداری فرق می‌کند. من در سپاه به دوستانمان چه در داخل و چه در خارج از کشور مشورت می‌دهم و از طرفی مشغول تربیت فرماندهان آینده در دانشگاه امام حسین (ع) هستم. چون نسل جدید سپاه دیگر آن دوران گذشته و جنگ و انقلاب را ندیده‌اند و انتقال تجربه نسل‌های گذشته، به فرماندهان آینده برایمان خیلی مهم است تا افرادی با تجربه و توانمند تربیت شوند».
رضایی در جایی از این مصاحبه می گوید: «این نگرانی و دغدغه از شهید نشدن و ماندن همیشه وجود داشته است».
به اعتقاد خبرنگار خبرگزاری ایسنا: «رضایی به گونه‌ای صحبت می‌کند که انگار از ابتدا تاکنون، هرجا که احساس کرده باید از نظام جمهوری اسلامی حفاظت شود وارد صحنه شده است؛ چه در سمت فرماندهی سپاه، چه در کسوت یک سیاستمدار و چه به عنوان یک مربی و استاد. شاید او هم خود را "بادیگارد" شخصیت نظام می‌داند».
اما به اعتقاد دکتر محسن رضایی: « خبرگزاری ایسنا، برآمده از دل جوانان این کشور است که توانستند یکی از عرصه‌های فنی و تکنیکی رسانه‌ای کشور را به دست بیاورند و تاسیس کنند. البته جوان‌های ما در همه زمینه‌ها چه نظامی، چه سیاسی و چه اقتصادی موفق بوده‌اند. در خبرگزاری‌ها هم که یک کار تخصصی رسانه‌ای است، ایسنا نماد موفقیت جوانان ایرانی در دانشگاه‌های کشور است.» و این یکی از ایده های مدیریتی او است: سپردن مسئولیت های دشوار به جوانان خلاق و شجاع  که راه هایی تازه می گشایند و روش ها و فرصت های تازه ای می آفرینند که موفقیت ها را چند برابر می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.