دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو، گفت: مقاومت میکروبی در ایران و جهان شکل گرفته است.

افزایش مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر فاطمه سلیمانی افزود: آنتی بیوتیک ها و باكتري‌ها موجودات هوشمند زنده‌اي هستند كه وقتي در مقابل ناسازگاري‌ محيطي قرار مي‌گيرند، عكس‌العمل نشان مي‌دهند. به بيان ديگر تغييرات ژنتيكي كه در باكتري‌ها رخ مي‌دهد، باعث مقاوم شدن آنها و ظهور اشكال مقاوم به آنتي بيوتيك‌ها مي‌شود

وی ادامه داد: کشف این مواد، کمک بزرگی به علم پزشکی کرده و در سالیان اخیر جان انسان های زیادی را نجات داده است.

سلیمانی ادامه داد: هنگامی که در  سال‌هاي ابتدايي قرن بيستم آنتي بيوتيك‌ها كشف شد و عوامل عفونت را از بين برد همه خوشحال بودند، اما واقعیت این است که از همان اواسط قرن بيستم، که مصرف كلينيكي آنتي بيوتيك‌ها آغاز شد،. چند سال پس از ظهور ميكروب‌هاي مقاوم دانشمندان را برآن داشت تا آنتي بيوتيك‌هاي جديدي را بوجود آورند.

وی افزود:  این روند منجر به شروع مسابقه‌اي براي توليد آنتي بيوتيك‌هاي جديد و ظهور ميكروب‌هاي مقاوم آنتي بيوتيك‌ها شد که به امروز ادامه یافته است،  اما آنچه به شدت دانشمندان را نگران کرده است، بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها در درمان برخی از بیماری های عفونی است.

سلیمانی تصریح کرد: در واقع مقاومت میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک ها پدیده ای است جهانی که خاص هیچ کشوری نیست اما همه مردم جهان مسئول محافظت از آنتی بیوتیک های باقی مانده هستند.

وی گفت: خود درماني يكي از عوامل مهم در ايجاد و ظهور باكتري‌هاي مقاوم است. زیرا كه نه‌ تنها درمان درست انجام نمي‌‌گيرد، بلكه امكان ظهور باكتري مقاوم هم در ميانه مسير درمان به وجود مي‌آيد.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: نشانه بيماري ممكن است دو يا سه روز پس از درمان از بين برود، اما اين عامل دليلي بر خاتمه روند درمان با آنتي‌بيوتيك نيست.

سلیمانی اظهار کرد: اگر آنتي‌بيوتيك بدرستي مصرف نشود، تنها باكتري‌هاي حساس را از بين مي‌برد و تعدادي را در محل درگير باقي مي‌گذارد كه منجر به رشد دوباره باكتري مقاوم و بروز عفونت ثانويه در همان محل مي‌شود.

وی در پایان افزود: يكي از مشكلات اصلي ايجاد شده این است که آنتي‌بيوتيک ها در مصرف بی رویه ميكروب‌هاي مفيد در دستگاه‌هاي گوارش را هم از بين مي‌برند. از سویی  اگر آنتي‌بيوتيك به ميزان كافي هم مصرف نشود، همچنین غلظت آن در سرم خون كاهش مي‌يابد و تنها ميكروب‌هاي مفيد يا كمتر مقاوم از بين مي‌رود و در واقع اجازه رشد براي باكتري‌هاي مقاوم صادر مي‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.