قدس آنلاین-قاانی:اظهارات اخیررئیس جمهور مبنی برعبورکشورازرکود در اخرین سفر استانی هیات دولت در مشهد همچنان با واکنشهایی همراه است که بیشتر برروی عدم تحقق این موضوع تاکید دارد.

آماروارقام خروج ازرکودرا نشان نمی دهد/مجلسیهااظهارات رئیس جمهورراتایید نکردند!
 

به گزارش قدس انلاین ، حسن روحانی در سفر استانی خود به مشهد مقدس، از خروج اقتصاد کشور از رکود خبرداده و اعلام کرده بود که از رکود خارج شده ایم. وی در صحن رضوی خطاب به مردم گفت: ما به شما قول داده بودیم که بر رکود قالب خواهیم شد. ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده ایم و بخشی که نیاز به قانون داشت را تقدیم مجلس کرده ایم و اما امروز در کنار مرجع امام رضا(ع) اعلام می کنم ما خوشخبتانه از رکود عبور کرده ایم. محاسبات 3 ماهه اول سال 93 اعلام می کند که دولت از رکود عبور کرده است.برخی نمایندگان مجلس نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.
*آمار و ارقام حکایت از خروج از رکود ندارد
در همین باره نائب رئیس کمیسیون مشترک بررسی لایحه خروج از رکود مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی می توانیم ادعا داشته باشیم که از رکود عبور کرده ایم که اقتصاد علائم رونق خود را بروز دهد اما آمار و ارقام فعلی حکایت از آن دارد که کشور از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد.
محمدرضا پور ابراهیمی گفت: زمانی می توانیم ادعا داشته باشیم که از رکود عبور کرده ایم که اقتصاد علائم رونق خود را بروز دهد و این علائم رونق اقتصادی مستمرا ادامه داشته باشد اما در حال حاضر زود است که بگوییم از رکود عبور کرده ایم.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاخص ها و ارزیابی های آخر سال مشخص خواهد کرد که واقعا از رکود خارج شده ایم یا خیر؟ آمار و ارقام فعلی حکایت از آن دارد که کشور از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد.
وی اظهار داشت: به احتمال زیاد رئیس جمهور پیش بینی کرده اند که از رکود خارج خواهیم شد زیرا در نیمه اول سال نمی توان اعلام کرد که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته و از رکود خارج شده ایم.
پور ابراهیمی تاکید کرد: با مقایسه آمار های اقتصادی سال 92 و 93 می توان در مورد شاخص های خروج از رکود اظهار نظر کرد.
*وضعیت بازار نشان می‌دهد کشورازرکود اقتصادی خارج نشده
همچنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عدم ساماندهی اقتصادی در دولت، موجب عدم پیشرفت چشمگیر آن در یک سال گذشته شده و وضعیت بازار خود بیانگر این مطلب است که کشور از رکود اقتصادی خارج نشده است.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه اقتصادی دولت در یک سال اخیر، اظهارداشت: دولت سازماندهی اقتصادی ندارد و به همین دلیل است که نتوانسته در این عرصه طی یک سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته باشد که چهاربرابر شدن قیمت انشعابات و چندبرابر شدن قیمت کالاها در بازار خود گواهی بر این مدعاست.
وی افزود: کشور از رکود اقتصادی خارج نشده و وضعیت خرید و فروش در بازار به وضوح بیانگر وضعیت رکود در کشور است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: دولت سازماندهی اقتصادی واحدی ندارد و هر یک از مسئولان دولتی خود را مسئول سازماندهی اقتصاد کشور می‌دانند و لذا باید یک مرجع دورنمای اقتصاد کشور را ترسیم کند و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول از آن تبعیت کنند.
قاضی‌پور خاطرنشان کرد: تنها راه خروج از رکود حمایت از تولید داخلی و ممانعت از واردات کالاهای خارجی است که مشابه آن در داخل تولید می‌شود حتی اگر هزینه تولید کالا در داخل کمی هم بیشتر بود باید کالا از تولیدکننده داخلی تهیه شود تا از این طریق شاهد رونق اقتصادی در کشور باشیم.
*دلیل روحانی برای اعلام خبر خارج شدن اقتصاد از رکود
البته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سخنان رئیس جمهور در خصوص خروج اقتصاد از رکود، گفت: تاکید دولتمردان به موضوع خروج از رکود، به بازگشت رونق به تولید کشور مطابق با آمارهای رسمی رشد این بخش برمی گردد.
حسین ابویی مهریزی با اشاره به صحبت رئیس جمهور در خصوص خروج کشور از رکود، گفت: آمارهای تولید و رشد آنها طی ماههای گذشته حکایت از رونق تولید دارد و تاکید دولتمردان مبنی بر خروج از رکود نیز نشات گرفته از همین آمار است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دولت همچنان پیگیر اجرایی شدن بسته خروج از رکود است و در این رابطه بخشی از این بسته باید در دولت، بخشی در مجلس و بخشی از سوی وزارتخانه تصویب و اجرایی شود.
وی تصریح کرد: آمارهای تولید نشانگر رشد در برخی از بخش ها حتی تا 56 درصد است، به نحوی که تولید تلویزیون ال ای دی و ال سی دی 56 درصد و فولاد 9 درصد بوده است، به تناسب سایر بخش های تولید نیز رشدی از 2 درصد تا 24 درصد را تجربه می کنند.
به گفته ابویی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال نهایی کردن برنامه راهبرد توسعه صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم پس از اصلاحات نهایی، به زودی شاهد اجرای این برنامه باشیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این برنامه را شامل 12 راهبرد اساسی برای توسعه صنایع و معادن و بخش تجارت خارجی کشور دانست و افزود: پس از نهایی شدن این استراتژی می تواند به عنوان شاهراه توسعه صنعتی کشور پیاده سازی شود.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.