مداحان اهل بیت(ع) در برنامه «نسیم حرم» از اتفاقات و خاطرات خود از ایام محرم می‌گویند.

نسیمی که از حرم امام حسین(ع) می‌وزد

به گزارش قدس آنلاین هرساله وهمزمان با فرا رسیدن ایام محرم و صفر و عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، شبکه‌های سیما با تدارک برنامه‌های متنوع در قالب ساختارهای مختلف، برنامه سازی حسینیه تلویزیونی به وسعت ایران را به تصویر می‌کشند. برنامه «نسیم حرم» نیز از جمله برنامه‌های امسال سیما است که به تهیه کنندگی و کارگردانی علیرضا خوش بیان و با اجرای مصطفی امامی در شهادت اباعبدالله الحسین(ع) هر شب به صورت زنده ساعت ۱ بامداد از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه با حضور مداحان معروف، کارشناس مذهبی و گفت وگو با مادران شهید از رسانه ملی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی محمدحسین حدادیان، حاج حیدر خمسه، کربلایی محمدحسین پویانفر و کربلایی امین قدیم از جمله مهمانان این برنامه بوده‌اند. به سراغ علیرضا خوش بیان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «نسیم حرم» رفتیم تا درباره جزئیات این برنامه تلویزیونی محرمی با او گفت‌وگو کنیم.

درد و دل صمیمانه با مداحان محبوب

علیرضا خوش‌بیان تهیه‌کننده برنامه «نسیم حرم» در خصوص موضوع و محوریت برنامه بیان کرد: «نسیم حرم» شامل دو بخش است؛ بخش اول مربوط به خانواده‌های شهدا و زنده نگه داشتن یاد شهدا است. در این بخش خانواده‌های شهدا از ارتباط شهید خود با ماه محرم و امام حسین(ع) سخن می‌گویند. ما تلاش کردیم سراغ شهدای مدافع حرم برویم که هم از جوانان امروز هستند و هم هر یک قصه‌های جذابی دارند که به امام حسین(ع) ربط دارد، مانند شهید امیر سیاوشی که قبل از شهادت خود در هیات‌های مذهبی حضور داشته‌ است. در بخش دوم برنامه از یک مداح دعوت می‌کنیم که در این حوزه سعی کردیم از مداحانی که شناخته شده‌تر هستند و مخاطب دوست دارد سخنانشان را بشنود، دعوت کنیم و از مناسک عاشورایی و محبت اهل بیت(ع) با آنان سخن بگوییم. همچنین ما به جهت اینکه یاد و خاطره مداحان عزیزی که در قید حیات نیستند را نگه داریم، آیتمی به نام «شریک روضه» را طراحی کردیم که با پخش بخشی از مداحی مداحان عزیز مرحوم شده، از آنان یاد کنیم و درواقع ثواب روضه‌ای که در«نسیم حرم» خوانده می‌شود را به روح شهید ذکر شده در برنامه اهدا می‌کنیم.

نسیمی که از حرم امام حسین(ع) می‌وزد

حذف قالب‌های کلیشه‌ای از برنامه

او درباره چرایی ساخت این برنامه و چالش‌هایی که با آن مواجه شده، گفت: پس از دوران کرونا، مردم میل کمتری به شرکت در روضه‌ها و هیات‌های مذهبی دارند. ما به جهت ترغیب آن‌ها برای شرکت در هیات‌های مذهبی، تصمیم گرفتیم برنامه‌ای را در رسانه ملی بسازیم تا بتوانیم برای مردم اثرگذار باشیم. همچنین سعی کردیم قالب برنامه‌های کلیشه‌ای را هم در فرم برنامه و هم در اجرا بشکنیم.

بزرگترین چالشی که در ساخت برنامه با آن مواجه بودیم، مربوط به دعوت از مداحان عزیزمان بود، زیرا آن‌ها به دلیل مشغله‌ای که داشتند، فرصت حضور در برنامه را پیدا نمی‌کردند و ما مجبور بودیم برنامه را زمانی شروع کنیم که هیات‌ها و روضه‌ها به اتمام رسیده باشد.

ادامه ضبط برنامه از کربلای معلی

خوش بیان حضور پربرکت خانواده‌های شهدا و مداحان به خصوص در ایام دهه اول محرم را از وجه تمایزهای این برنامه دانست و اضافه کرد: مداحان این شب‌ها به واسطه هیأت‌هایی که دارند، در دیگر شبکه‌ها دیده می‌شوند ولی ما در برنامه «نسیم حرم» با خود آنها گفت‌وگو می‌کنیم و آنها از اتفاقات و خاطرات خود از ایام محرم می‌گویند. البته در بخش کوتاهی از برنامه هم مداحی دارند اما این گفت‌وگوها بیشتر براساس اتفاق‌ها و ماجراهایی است که این مداحان یا مهمانان برنامه تعریف می‌کنند.

وی در ادامه افزود: تاکنون و طبق برآوردی که از برنامه داشتیم، استقبال مخاطبین بسیار خوب بوده است. «نسیم حرم» ۲۰ قسمت دارد که ۱۰ قسمت آن مختص دهه اول محرم و ۱۰ قسمت دیگر آن مختص اربعین است. پخش این برنامه تا روز عاشورا از تهران است و پس از آن به مدت سه شب، برنامه از کربلا پخش می‌شود.

محتوای خوب به مخاطب نشان دهیم

خوش‌بیان در پاسخ به این سوال که در ساخت یک برنامه تلویزیونی خصوصا برنامه مذهبی چه بایدها و نبایدهایی باید رعایت شود تا مخاطب به سمت آن کشیده شود، عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که در برنامه سازی، محتوا، جنبه‌های بصری و دکور بسیار اهمیت دارد. در واقع باید سعی کنیم برنامه را طوری بسازیم که اگر مخاطب در حال عوض کردن کانال است و چشمش به برنامه می خورد، جذب شود. بنده این موضوع را قبول ندارم که تماشاگر تلویزیون کم شده است. شاید تماشاگران بیشتر وقت خود را در فضای مجازی بگذرانند اما باز هم به سمت تماشای تلویزیون می‌روند. پس نتیجه می‌گیریم که باید فرصت را غنیمت شماریم و سعی کنیم قاب قشنگی را به مخاطب نشان دهیم که به واسطه آن به محتوا نیز بپردازد.

نسیمی که از حرم امام حسین(ع) می‌وزد

ترویج ایثار و شهادت در «نسیم حرم»

کارگردان مستند «روزگار ابراهیم» در خصوص انتقال فرهنگ عاشورا از طریق برنامه‌های تلویزیونی گفت: واقعه عاشورا آنقدر گسترده و وسیع است که شاید سالیان سال با برنامه‌های تلویزیونی،منبرها و روضه‌های مختلفی که برگزار می‌شود، باز هم جا برای صحبت کردن داشته باشد. ما در این برنامه فقط به قسمت کوچکی از این واقعه بزرگ می‌پردازیم که آن هم ایثار و شهادت است.

انشاالله اگر امام حسین(ع) توفیقش را نصیبمان کند، در سال‌های آینده، من و تیمم ساخت برنامه‌های تلویزیونی با سر و شکل متفاوت را ادامه می‌دهیم.

اوبا بیان اینکه از طریق نشان دادن سبک زندگی عاشورایی، قصد ترویج آموزه‌های عاشورایی را داشتیم، ادامه داد: همچنین سعی داشتیم که به مخاطبین نشان دهیم سبک زندگی عاشورایی دور از دسترس نیست و آن‌ها نیز می‌توانند با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورایی، قدم‌های بزرگ در زندگی خود بردارند. در دهه‌های گذشته، انسان‌هایی بوده‌اند که امام حسینی زندگی کردند، از جان خود برای وطنشان گذشتند و خانواده‌های آنان نیز زینب‌وار در برابر این موضوع استقامت کردند.

کارگردان برنامه تلویزیونی «باب‌القبله» در پایان گفت: همه حرف من این است که در رسانه نباید حرفی بیان شود که صحت ندارد بلکه باید همه چیز براساس اسناد، مدارک و مقاتلی که وجود دارد، باشد، زیرا اگر این اتفاق رخ ندهد، مردم گمراه می‌شوند و جامعه رو به تباهی می‌رود.

نسیمی که از حرم امام حسین(ع) می‌وزد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.