مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، از خلف وعده معاونت علمی در اجرای تعهدات خود در قرارداد با ۷ شرکت دانش بنیان و حمایت از استارتاپ‌های نوپا تجهیزات پزشکی انتقاد کرد.

وعده‌ها در حمایت از استارتاپ‌های نوپای تجهیزات پزشکی اجرا نشد

مصطفی تقی‌پور مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مد فناوران پلاس با اشاره به شکست یک طرح ملی فناورانه در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل تأمین نشدن منابع مالی از سوی معاونت علمی، درباره جزئیات آن توضیح داد و گفت: شهریور سال گذشته نشست امضای قرارداد بین معاونت علمی و ۷ شرکت منتخبِ «رویداد رویانو» با هدف توسعه محصولات راهبردی و پیشرفته حوزه تجهیزات پزشکی با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور برگزار شد.

این فعال دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه رویانو با هدف ایجاد شرکت‌های رویشی فناور نوپا در حوزه سلامت همزمان با یکم شهریورماه روز پزشک شکل گرفت، اظهار کرد: در این رویداد شرکت‌های مختلف طرح‌های خود را ارسال کردند که بعد از ۵ ماه بررسی طرح‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی، نهایتاً ۷ شرکت بعد از سه مرحله داوری برای راهبری یک طرح ملی به نام طرح رویانو انتخاب شدند. در این طرح قرار بود شرکت‌های دانش بنیان بزرگ این حوزه که دارای واحد تحقیق و توسعه فعال هستند و طرح‌های در دست اجرا دارند و یا می‌خواهند روی استارتاپ ها در آینده سرمایه گذاری کنند، با مشارکت معاونت علمی این کار را انجام دهند.

وعده معاونت علمی برای تخصیص ۱۳۴ میلیارد به ۷ شرکت در طرح رویانو

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان مد فناوران پلاس بیان کرد: براساس این طرح مقرر شد مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان بین ۷ شرکت منتخب، برای سرمایه‌گذاری مشترک بر روی استارتاپ‌های نوپا تخصیص یابد و به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری در قالب این طرح، قرار بود هر محصول بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه مورد حمایت قرار گیرد.

انعقاد قرارداد برای حمایت از استارتاپ های کوچک حوزه تجهیزات پزشکی

وی درباره اهداف این طرح ملی نیز توضیح داد و گفت: هدف از رویانو و قرارداد منعقد شده این بود که واحدهای تحقیق و توسعه خروجی محور (محصول محور) در شرکت‌های دانش بنیان حوزه تجهیزات پزشکی فعال‌تر شوند و همچنین استارتاپ های کوچک مورد حمایت قرار گیرند که هم باعث جلوگیری از مهاجرت متخصصان این حوزه شود و هم یک اکوسیستمی را ایجاد کنند که با سرمایه گذاری معاونت علمی، فناوری تبدیل به محصول شود.

تقی پور ادامه داد: در این طرح بخشی از تعهدات مالی با شرکت‌های دانش بنیان و بخشی از تعهدات با معاونت علمی بود و از ابتدا قرار بود از محل منابع ملی، اعتبارات اجرای این طرح تأمین شود. دکتر دهقانی معاون علمی رئیس جمهور در نشست امضای قرارداد خطاب به معاونان خود تاکید کردند که «اگر این کار انجام نشود، مقصر ما هستیم و اشکال از طرف ما است، چرا که شرکت‌های دانش بنیان پای کار آمده اند و تفاهم نامه امضا شده است». در این جلسه این امیدواری داده شد که با توجه به مشکلات منابع در دولت اما در کوتاه مدت این طرح‌ها به سرانجام برسد.

تخصیص ۲۵ درصدی منابع مالی فقط به چندین شرکت

این مدیر دانش بنیان با انتقاد از عدم اجرای تعهدات معاونت علمی در این قرارداد گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم بخشی از تعهدات معاونت علمی اجرا نشده و فقط برخی از آن ۷ شرکت، تنها ۲۵ درصد از منابع مالی ذکر شده در قرارداد را دریافت کرده اند. در حال حاضر با پایان کار دولت سیزدهم شاهد هستیم یک طرح ملی که با یک تفکر مدرن و درستی شکل گرفته شود،  متأسفانه با شکست مواجه شده است.

وی افزود: ما از طرق مختلف پیگیری‌هایی را انجام داده ایم اما به نتیجه نرسیده‌ایم. به نظر بنده ناهماهنگی و اختلافات داخلی معاونت علمی بالاخص در بخش تأمین مالی سبب شد که این تعهدات محقق نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.