در حالی همزمان با تشدید فشارها به بایدن برای کناره‌ گیری از رقابت‌ های انتخابات ریاست‌ جمهوری، وی در سخنانی از کامالا هریس حمایت کرد که از قصدش برای انصراف از حضور در رقابت‌ ها صحبت نکرد.

آیا کاملا هریس جایگزین بایدن می شود؟/ اظهارات حمایت‌آمیز بایدن از هریس بدون اعلام انصراف از انتخابات

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که بحث بر سر عملکرد جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با «دونالد ترامپ» کماکان ادامه دارد گمانه‌ زنی‌ هایی درباره احتمال جایگزین شدن «کاملا هریس» به جای او در میان دموکرات‌ ها مطرح شده است.

آن طور که روزنامه گاردین گزارش داده، با آنکه بایدن اصرار می‌ ورزد که در رقابت انتخاباتی باقی خواهد ماند وضعیت کاملا هریس در نظرسنجی‌ ها بهبود پیدا کرده و خود او هم در سخنرانی‌ هایش جرأتمندانه‌ تر و با اعتماد به نفس بیشتر صحبت می‌ کند.

به تازگی بایدن ۸۱ ساله در جریان یک سخنرانی در گردمایی سالانه انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان در شهر لاس وگاس عنوان کرد: کامالا هریس نه فقط یک معاون بسیار عالی است بلکه می‌ تواند رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا هم باشد. با این حال از قصدش برای انصراف از حضور در رقابت‌ ها صحبت نکرد.

اظهارات حمایت‌آمیز بایدن از هریس در حالی صورت می‌ گیرد که طبق نتایج نظرسنجی‌ های انجام گرفته شده، اگر بایدن از رقابت‌ های ریاست‌ جمهوری کناری رود، هریس بهترین گزینه برای جانشینی وی خواهد بود.

اگرچه هریس نیز به دلیل ناتوانی در ایفای نقش خود در دولت بایدن مورد انتقاد قرار گرفته است و از محبوبیت ضعیفی هم برخوردار است.

البته در نظرسنجی اخیر سی‌ ان‌ ان که در تاریخ ۲ جولای منتشر شد، مشخص شد که رای دهندگان مستقل از هریس با ۴۳ درصد در برابر ترامپ با ۴۰ درصد حمایت می کنند و رای دهندگان میانه رو از هر دو حزب با ۵۱ درصد در برابر ۳۹ درصد، هریس را به ترامپ ترجیح می دهند.  البته این نظرسنجی قبل از ترور نافرجام ترور انجام شده بود.

این در حالی است که هریس در ماه‌ های گذشته سخنرانی‌ هایش را به مباحثه در خصوص تهدید علیه حق زنان در زمینه سقط جنین، اخلاق مادرانه و فرصت‌ های برابر اقتصادی اختصاص داده است. او چند روز پیش در نیواورلانز هریس انتخابات ۲۰۲۴ را انتخاباتی مهم‌تر از هر انتخابات در عمر شهروندان توصیف کرده بود.

تحلیلگران می‌ گویند معرفی جانشین برای بایدن تنها در صورتی امکان‌ پذیر است که او خود تصمیم به کناره‌ گیری از سمتش بگیرد و کسی نمی‌ تواند او را که موفق به کسب آرا در مرحله درون‌ حزبی انتخابات شده وادار به کناره گیری کند.

در صورتی که جو بایدن در دوران ریاست‌ جمهوری خود به هر دلیلی از این سمت کنار برود کاملا هریس به صورت خودکار جایگزین او خواهد شد اما این قاعده در صورت تصمیم بایدن برای انصراف از رقابت انتخاباتی برای ماندن در کاخ سفید صادق نیست.

هیچ مکانیسمی هم وجود ندارد که باعث شود در مجمع ملی حزب دموکرات «کاملا هریس» از امتیاز ویژه‌ ای نسبت به هر نامزد دموکرات دیگر برای انتخاب به عنوان جانشین بایدن برخوردار شود. در واقع هریس هم برای به دست آوردن جانشینی بایستی مثل هر نامزد دیگر برای به دست آوردن آرای وکلای انتخاباتی تلاش کند.

تنها امتیازی که او دارد شاید این است به دلیل اینکه چهار سال در دولت جو بایدن بوده ممکن است از نظر برخی وکلای انتخاباتی گزینه مطلوب‌ تری نسبت به سایر نامزدها قلمداد شود.

رویترز نوشته عده‌ ای در بازارهای مالی تصور می‌ کنند که حضور هریس در قدرت باعث ایجاد تغییرات محسوس در سیاست‌ های اقتصادی دولت جو بایدن نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.