کارگردان فیلم «قرارگاه سری» گفت: در حال حاضر، این فیلم آخرین مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد و اولین اکران آن در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.

رمزگشایی از قرارگاه سری/ اولین اکران در جشنواره فیلم فجر امسال

به گزارش قدس آنلاین، قرارگاه سری به تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، مقطع مهمی از زندگی شهید علی هاشمی از فرماندهان مطرح دوران دفاع مقدس در شناسایی و طرح‌ریزی عملیات خیبر در قرارگاه سری نصرت را به تصویر می‌کشد. تدوین این فیلم از ابتدای تیرماه امسال آغاز شده است.

اکران «قرارگاه سری» در جشنواره فجر چهل و سوم

دانش اقباشاوی درباره آخرین وضعیت فیلم قرارگاه سری گفت: از ابتدای تحقیق و پژوهش تا فیلم‌برداری و حالا که آخرین مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد، دوسال‌ونیم گذشته و این فیلم به پروژه بزرگی تبدیل شده است.

این کارگردان در پاسخ به اینکه چرا قرارگاه سری در جشنواره فیلم فجر سال گذشته اکران نشد، گفت: فیلم‌برداری دیرتر از زمان مشخص شروع شد. وسعت کار زیاد بود و مشخص بود که به جشنواره فیلم فجر نمی‌رسیدیم. در حال حاضر، این فیلم آخرین مراحل تدوین را پشت سر می‌گذارد و به امید خدا، اولین اکران آن در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود.

جلیل شعبانی تهیه‌کننده «قرارگاه سری» سال گذشته در گفت وگویی گفت: تمام تلاش اعضای گروه این بود که این فیلم با محوریت شهید عالی‌قدر علی هاشمی به جشنواره فیلم فجر برسد که به دلیل وسعت تولید همچنان فیلمبرداری ادامه دارد و نتوانستیم نسخه‌ای از فیلم را در اختیار جشنواره قرار دهیم و به این ترتیب «قرارگاه سری» به جشنواره چهل و دوم نخواهد رسید.

«قرارگاه سری» بعد از فیلم‌های سینمایی «تاج محل»، «هیهات»(یکی از اپیزودها) و «زاپاتا» چهارمین تجربه کارگردانی دانش اقباشاوی محسوب می‌شود.

رضا مسعودی، مهدی زمین‌پرداز، یاسین مسعودی، محمد عسگری و محمدرضا عقدایی‌یزدی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

قرارگاه سری دومین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و بنیاد سینمایی فارابی است.

رمزگشایی از قرارگاه سری/ اولین اکران در جشنواره فیلم فجر امسال

قرارگاه نصرت؛ اصلی‌ترین قرارگاه طراحی عملیات خیبر

قرارگاه شناسایی نصرت، پررمزورازترین قرارگاه جنگ بود که به دستور محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، برای خروج از بن‌بست جنگ در هورالهویزه توسط علی هاشمی راه‌اندازی شد. نتیجه فعالیت این قرارگاه، طراحی و اجرای دو عملیات بزرگ خیبر و بدر بود. این قرارگاه، علاوه بر کار رزمی و دیده‌بانی و شناسایی، اقدامات مهندسی فراوانی نیز در طول جنگ انجام داد. محسن رضایی در خصوص راه‌اندازی قرارگاه نصرت می‌گوید: «بعد از عملیات بیت‌المقدس، عراقی‌ها دست ما را خوانده و فهمیده بودند که چگونه عملیات می‌کنیم. بر این اساس، ما در دو عملیات رمضان و والفجر مقدماتی نتوانستیم به هدف‌هایمان برسیم و مجبور شدیم به نقطه آغاز حرکتمان برگردیم. هرچه تلاش کردیم، چیزی نصیبمان نشد! این حالت شکست، بدجوری روحیه من و باقی فرماندهان را تحت تأثیر قرار داده بود. ایده اولیه عملیات در هور، در بازدیدهای مرداد 1361 از منطقه شکل گرفت.

قرارگاه نصرت، به فرماندهی علی هاشمی، با تحقیقاتی که در منطقه هورالهویزه کرد، وضعیت جبهه‌ها را تغییر داد. در این زمان، سپاه به این نتیجه رسید که می‌تواند از منطقه هورالهویزه، عملیاتی به سمت مواضع عراق برای تصرف جاده العماره ـ بصره اجرا کند تا فشار بر ارتش عراق افزایش یابد. عملیات خیبر، ثمره یک سال تلاش شبانه‌روزی نیروهای قرارگاه نصرت بود. اصلی‌ترین قرارگاهی که طراحی و هدایت عملیات خیبر را برعهده داشت، قرارگاه نصرت بود.

این چهره شاخص دوران دفاع مقدس، سهمی از آثار نمایشی نداشته و قاب گرفتن بخش هایی از زندگی او می تواند پایان این کم کاری سینمایی باشد. شهید علی هاشمی فرماندهی با هوش سرشار بود که نیروهای تحت امر او با مدیریتی درست توانستند، ۴۲۰ مورد شناسایی را بدون لو رفتن حتی یکی از آن ‌ها به سرانجام برسانند. در این باره چند کتاب مثل «گمشده من» و «قرارگاه سری نصرت» منتشر شده است اما کیست نداند که آثار سینمایی در بازتاب اتفاقات خاص، قدرتی بی بدیل دارد. از این رو می توان امیدوار بود فیلم سینمایی «قرارگاه سری» معرف یک چهره مهم یعنی سردار علی هاشمی و تبیین اقدامات قرارگاه نصرت باشد. و نیز باید دو چندان امیدوار بود که فیلم، استفاده ای بهینه از تم جاسوسی سوژه، به عنوان یک ژانر محبوب، برده باشد تا از دل این اتفاق، شاهد یک اثر مهیج باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.