این روزها گمانه زنی درباره انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم، گزینه‌های پیشنهادی تشکل‌ها و اخبار رسانه ها برای سکاندار کشتی فرهنگ و هنر کشور، داغ شده است.

نگاهی به گزینه‌های پیشنهادی وزارت ارشاد / از مدیران سابق تا چهره‌های جدید

به گزارش قدس آنلاین، اخیرا شورای تشکل‌های نشر شامل ۴۳ تشکل حوزه چاپ و نشر در نامه‌ای به مسعود پزشکیان ۵ گزینه پیشنهادی خود را برای تصدی وزارت ارشاد معرفی کردند. در متن نامه‌ای که از سوی این تشکل‌ها خطاب به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب نوشته شده به برخی از معیارها و ملاک‌های مدنظر برای اداره این وزارتخانه پرداخته شده است. در این نامه از احمد مسجدجامعی، حجت‌الله ایوبی و حسین انتظامی به عنوان ۳ گزینه پیشنهادی اولیه این تشکل‌ها مطرح شده بود. در نهایت نامه این شورا با انتخاب ۲ گزینه دیگر برای تصدی پست وزرات ارشاد،‌ با ۵ گزینه به امضای نمایندگان ۴۳ تشکل چاپ و نشر رسید و به کارگروه انتخاب وزیر فرهنگ تحویل داده شد.

وزرای پیشنهادی تشکل‌های نشر در این نامه به ترتیب عبارتند از:‌ احمد مسجد جامعی، حسین انتظامی، محمد اللهیاری فومنی ، حجت‌الله ایوبی، محسن پرویز.

نگاهی به سوابق این گزینه های جالب توجه است، احمد مسجد جامعی، عضو و رئیس پیشین شورای اسلامی شهر تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای هفتم و هشتم بوده و ‌اکنون قائم مقام رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی است.

حسین انتظامی که یک مدیر رسانه ای نام آشناست، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت یازدهم و رئیس سازمان سینمایی در دولت دوازدهم بوده است.

محمد اللهیاری فومنی که اکنون مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی است، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی بوده است.

حجت‌الله ایوبی، معاون وزیر فرهنگ و رئیس سازمان سینمایی در دولت یازدهم و دبیرکل کمیسیون ملّی یونسکو در دولتهای دوازدهم و سیزدهم بوده است.

محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد در دولت نهم بوده و اکنون دبیر «شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران» دولت سیزدهم است.

* هر کسی از ظن خود شد یار من

اگرچه پیش از این، خبرهایی مبنی بر احتمال انتخاب حجه السلام و المسلمین رسول جعفریان به عنوان یک گزینه جدی برای این مسند مطرح شده بود اما به نظر می رسد که رئیس سابق کتابخانه ملی چندان تمایلی به پذیرش کار اجرایی نداشته باشد اما گزینه هایی که تاکنون توانسته اند امتیاز بیشتری نسبت به رقبای خود کسب کنند، حسین انتظامی و احمد مسجدجامعی بوده اند.

شنیده می شود که کانون کارگردانان سینمای ایران، نهادهای صنفی خانه سینما، خانه هنرمندان، خانه موسیقی و خانه تئاتر نیز گزینه‌های خود را برای انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم به کارگروه انتخاب وزیر ارشاد پیشنهاد دادند و در میان افراد پیشنهادی، محمد مهدی عسگرپور گزینه مشترک میان کانون کارگردانان سینما، صنوف خانه سینما، خانه هنرمندان، خانه موسیقی و خانه تئاتر بوده است.

جامعه صنفی تهیه کنندگان هم در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب، حسین انتظامی را مناسب برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم تشخیص داده است.

در این میان نام های دیگری چون عزت‌الله ضرغامی (وزیر فعلی میراث فرهنگی)، عباس صالحی (وزیر ارشاد دولت دوازهم)، سیدرضا صالحی امیری (رئیس کمیته ملی المپیک دولت دوازدهم)  محمدرضا جوادی یگانه (رئیس اسبق پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و چهره های دیگری که ممکن است سابقه مدیریتی در سطح کلان نداشته باشند، مطرح شده است.

آنچه به نظر می رسد اینکه هر صنف و تشکیلاتی متناسب با دغدغه ها، ارتباطات و مسائل صنف خودش، گزینه های پیشنهادی شان را برای سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.