روزنامه ژاپنی یومیوری از تصمیم آمریکا و ژاپن برای تهیه سندی مبنی بر تعهد ایالات متحده برای دفاع هسته‌ای از ژاپن خبر داد.

سند دفاع هسته‌ ای چیست؟/ راه‌ های حفظ و تقویت بازدارندگی گسترده؛ اهداف مشترک ژاپن و آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، از روزی که ادعای «تشدید تهدید هسته‌ ای» چین و روسیه مطرح شد، به نظر می رسد ژاپن و آمریکا به راه‌ های حفظ و تقویت بازدارندگی گسترده باهم به اشتراک نظر رسیدند و این شروعی برای نوشتن سند دفاع هسته ای میان دو کشور شد.

روزنامه ژاپنی یومیوری در گزارشی به بررسی جزئیات این سند پرداخته و براساس این بررسی ها، سند اشاره شده شامل بندی در مورد عزم ایالات متحده برای کمک به بازدارندگی منطقه‌ ای ژاپن از طریق ابزارهای مختلف از جمله سلاح‌های هسته‌ای و شناسایی فرصت‌ هایی است که واشنگتن می‌ تواند در زمان صلح و در مواقع اضطراری احتمالی از آنها استفاده کند.

 در این گزارش آمده است: «این سند همچنین انواع موقعیت‌ هایی را که ژاپن با آن مواجه است، مشخص می‌ کند که در صورت وقوع آن، ایالات متحده می‌ تواند گام‌ های تلافی جویانه علیه کشورهای ثالث بردارد و مسیرهای احتمالی چنین واکنشی را مشخص کند.

حمایت هسته‌ ای آمریکا از ژاپن در شرایطی انجام می‌ شود که آمریکا در پایان جنگ جهانی دوم، هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را با بمب‌ های هسته‌ ای، هدف قرار داده بود. در پی بمباران این مناطق در سال ۱۹۴۵، هزاران نفر بلافاصله کشته شده و ۱۴۰ هزار نفر دیگر هم تا پایان همان سال، جان باختند.

نگرانی‌ های آمریکا و ژاپن از تشدید تنش در شرق آسیا و روابط قابل توجه روسیه و کره شمالی باعث شده تا آمریکا و ژاپن به فکر امضای سند اشاره شده بیفتند.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۰، دولت‌ های ژاپن و ایالات متحده بحث در مورد راه‌ های حفظ و تقویت بازدارندگی گسترده صحبت و رایزنی‌ های منظم در مورد این موضوع را با حضور مقامات مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی آغاز کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.