۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 1002364

وجود سنگ قبرهای عجیب و غریب در ایران بسیار امر رایجی است که این مسئله ریشه در تاریخ کهن این کشور دارد.

یئری، عجیب ترین گورستان اردبیل

گورستان  عجیب یئری‌ را باید به عنوان یکی از میزبان‌های سنگ قبرهای قدیمی ولی با دید متفاوت در نظر داشته باشیم که تا به امروز توانسته تعداد بسیار زیادی از توریست‌های بین المللی را به شهر اردبیل بکشاند. این گورستان که از آن به عنوان میزبان انسان‌های بی‌دهان نیز یاد می‌شود تاریخچه بسیار قدیمی داشته و هنوز اسرار آن برای افراد هویدا نشده.  حالا در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به این گورستان انداخته و از منظر مختلف، آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

معرفی قبرستان ترسناک یئری

شبکه شرق: گورستان یئری میزبان سنگ قبرهای بسیار بزرگی است که کوچک‌ترین آنها نزدیک به ۳ متر و بزرگترین نمونه آن ۸ متر می‌باشد که همین مسئله شایعات بسیار زیادی را در مورد این گورستان قدیمی بیان می‌کند. قدمت این گورستان به بیش از ۲۵۰۰ سال یعنی حکومت هخامنشیان باز می‌گردد و نمونه‌های دیگری از آن در همین استان و کشور آذربایجان دیده شده است. منطقه باستانی شهر یئری با مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار، شامل گورهایی است که از نوع کلان سنگی و گورکان هستند. اشیای باستانی ارزشمندی که از این گورها کشف شده، اکنون در موزه خلخال نگهداری می‌شود. علاوه بر این، یک غار باستانی و تپه‌ای مربوط به دوران اسلامی نیز در این منطقه شناسایی شده است.

چارلز برنی باستانشناس مشهور انگلیسی بر این باور بود که قدمت این قبرستان به هزاره دوم و حتی سوم میلادی باز می‌گردد ولی هیچ وقت نتوانست دلیل قانع کننده‌ای را برای این ادعای خود داشته باشد.  تحت تاثیر همین مسئله، تصمیم گرفت مطالعات گسترده ای بر روی این سنگ قبر ها را کنار گذاشته و اصراری  بر روی تئوری خود نداشته باشد. در نهایت، دکتر نوبری از باستان شناسان مشهور کشور تصمیم گرفت تحقیقات او را ادامه داده و در نهایت، با پیدا کردن گنجینه‌های بسیار با ارزشمند این تئوری را ثبت کرد که قبرستان یئری به دوران هخامنشیان و حتی پیش از آنها باز می‌گردد.

گورستان انسان های بی دهان در اردبیل

وجود سنگ قبرهایی با نقش‌های یکسان از چهره انسان‌های بدون دهان، بر اسرارآمیز بودن این گورستان افزوده است. با وجود اینکه این مکان به‌عنوان مقصدی برای گردشگران تاریخی شناخته شده، بسیاری از فعالان گردشگری کشور هنوز از قدمت و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن آگاه نیستند. برخی بر این باورند که قدمت این گورستان به دوران هخامنشیان برمی‌گردد، در حالی که دیگران معتقدند آثار موجود در آن به هزاره سوم قبل از میلاد، عصر آهن و دوران سفال‌های خاکستری، نخودی و نارنجی می‌رسد. حکاکی های این گورستان با استفاده از سنگ‌های سخت، استخوان حیوانات و فلزات محکم ایجاد شده‌اند و تصاویری از بز کوهی، انسان در حالت‌های مختلف و سایر نقش‌های ناشناس بر روی آن‌ها مشاهده می‌شود.

خرید سنگ قبر از مجموعه سنگ بهشت

همانگونه که مشاهده می‌کنید، سنگ قبرها می‌توانند بیان کننده فرهنگ و روش زندگی ما انسان‌ها باشد و در صورتی که قصد دارید سنت‌های دیرینه خانواده خود را به نسل‌های آینده منتقل کنید، باید بر عزیزانتان سنگ قبرهای بسیار مناسبی را خریداری کنید . مجموعه سنگ  بهشت به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ قبر در ایران شناخته می‌شود که قابلیت این را دارد تا تمامی طرح‌های مد نظر شما را با کیفیت بالا طراحی کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.