۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 1002584

زیارت کربلا در ایام اربعین، یکی از پربرکت‌ترینِ روزها برای سفر به عتبات عالیات محسوب می‌شود که میلیون‌ها نفر از عاشقان امام حسین (ع) در این روز در سرزمین کربلا، گرد هم می‌آیند.

سفر به کربلا بدون پاسپورت اربعین

یکی از دغدغه‌های مسافران برای این سفر، دریافت پاسپورت سفر است. به گزارش سایت آوای رسم سفر، هزینه بالا صدور گذرنامه، معطلی در دریافت آن با توجه به تعدد درخواست‌ها، سبب شده است عده‌ای این سوال برایشان مطرح شود که آیا می‌توان بدون پاسپورت هم به کربلا راهی شد؟ با ما همراه باشید تا در این مطلب، به‌طورمفصل درباره سفر به کربلا بدون پاسپورت در اربعین صحبت کنیم. چه شما قصد سفر به کربلا در ایام اربعین را داشته باشید و چه در ایام عادی سال با کاروان زیارتی کربلا سفر می‌کنید، لازم است اطلاعات کافی درباره شرایط سفر کربلا را کسب کنید.
عبور از مرز بدون پاسپورت ممکن است؟
ممکن است برخی‌ها تصور کنند، می‌توان از شلوغی و ازدحام جمعیت در مرز استفاده کرد و بدون بررسی پاسپورت، از مرز عبور کرد. اما باید توجه کنید که اولاً در تمامی مرزهای شش‌گانه (تمرچین، باشماق، مهران، خسروی، چذابه و شلمچه)، پاسپورت شما یک بار توسط مأموران ایرانی و یک بار توسط مأموران عراقی بررسی و مهر ورود و خروج می‌خورد و پیش از آن هم، وجود گذرنامه، توسط برخی مأموران چک می‌شود. بنابراین گذر کردن از گیت‌ها بدون پاسپورت امکان پذیر نیست.
گذرنامه مخصوص عراق
از سال ۱۴۰۲، دولت جهت تسهیل سفر به عتبات عالیات در اربعین، پاسپورتی تحت عنوانِ زیارتی، در اختیار متقاضیان قرار داده است تا از مشکلات صدور گذرنامه‌ رسمی کاسته شود؛ هزینه صدور آن به‌مراتب پایین‌تر و برای سفر در ایام اربعین گزینه پیشنهادی مناسبی است.
اعتبار این گذرنامه ۵ سال است و استفاده از آن برای سفر در ایام مختلف سال، چه در تور هوایی کربلا و چه به صورت زمینی، فراهم است. نحوه درخواست پاسپورت زیارتی، به‌صورت اینترنتی ازطریق سامانه سخا امکان‌پذیر است.
مراحل دریافت گذرنامه زیارتی
به دو روش می‌توان، گذرنامه زیارتی را درخواست کرد. یکی ازطریق سایت سخا و دیگری از طریق اپلیکشن «پلیس من». مراحل درخواست در هر دو روش، تقریباً یکسان است.
در نرم افزار پلیس من، از بخش خدمات پلیس گذرنامه و اماکن، گزینه صدور گذرنامه زیارتی را انتخاب می کنید.

 سفر به کربلا بدون پاسپورت اربعین


سپس اطلاعات شخصی خود را تکمیل کرده و درنهایت با تأیید اطلاعات واردشده، وارد درگاه پرداخت می‌شوید تا هزینه صدور گذرنامه را واریز کنید.
نحوه پیگیری صدور گذرنامه
پیگیری وضعیت صدور گذرنامه، ازطریق سامانه پلیس من، گزینه استعلام گذرنامه امکان پذیر است.
خروج از کشور برای سربازی‌نرفته‌ها
در ایام اربعین، برای افرادی که کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت ندارند، تسهیلات ویژه‌ای ارائه شده است. درواقع این افراد ازطریق سامانه سخا، باید درخواست خروج از کشور خود را ثبت‌ کنند. درصورت‌ نداشتن گذرنامه، لازمه درخواست گذرنامه، اقدام برای درخواست مجوز خروج از کشور و تأیید آن است. قابل ذکر است که در بازه زمانی نزدیک به اربعین حسینی، افراد بدون پرداخت ودیعه رایج در ایام مختلف سال، می‌توانند درخواست خروج از کشور برای خود، ثبت کنند.
از سویی، تأیید درخواست افرادی که معافیت تحصیلی داشته و غایب‌ازسربازی محسوب نمی‌شوند، بی‌دردسر است؛ اما برای افرادی که در حین خدمت سربازی هستند یا زمان سربازی‌رفتن آنهاست، شرایط خاصی دارد. درصورتی‌که گذرنامه داشته باشید، برای یک بار می‌توانید به عراق سفر کنید؛ اما درصورتی‌که پاسپورت زیارتی ندارید، باید منتظر تأیید درخواست خروج از کشور خود باشید و ممکن است درخواست شما به‌دلیل غیبت از سربازی رد شود.
مزایای استفاده از گذرنامه زیارتی
به‌طورکلی گذرنامه زیارتی، مزیت‌هایی دارد که باعث می‌شود نسبت به گذرنامه‌های رسمی و روش‌های دیگر برای عزیمت به عراق، گزینه بهتری باشد. مهم‌ترین ویژگی‌ این نوع گذرنامه‌ها، هزینه تمام‌شده آن است. درواقع برای گرفتن پاسپورت‌های رسمی باید حدود ۵۰۰ هزار تومان بپردازید؛ درحالی‌که برای صدور پاسپورت زیارتی، تنها ۶۵ هزار تومان هزینه لازم است.
مزیت دیگر این گذرنامه‌ها، راحتی در نحوه درخواست و دریافت آن است؛ یعنی شما می‌توانید به‌صورت آنلاین و غیرحضوری، درخواست صدور گذرنامه خود را ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید؛ اما برای درخواست گذرنامه رسمی، باید حضوری به اداره پلیس +۱۰ یا اداره گذرنامه شهر خود مراجعه کنید و مدارک خود را به‌صورت فیزیکی ارائه دهید.
همچنین مدت زمان دریافت گذرنامه زیارتی بین ۳ تا ۷ روز است ولی گذرنامه‌ رسمی، بین ۱۰ روز تا 12روز معمولاً طول می‌کشد تا به دست متقاضی برسد. البته باید یادآور شویم که در ایام شلوغی اربعین، فرایند صدور گذرنامه‌ها ممکن است طولانی شود.
با داشتن گذرنامه زیارتی، شما تا ۵ سال، می‌توانید برای سفر عتبات عالیات از آن استفاده کنید و فرقی نمی‌کند در ایام عادی به کربلا راهی شوید یا روزهای منتهی به اربعین.
همچنین فرقی نمی‌کند به‌صورت زمینی به کربلا سفر کرده باشید یا هوایی؛ شما در سفر هوایی به کربلا نیز، می‌توانید از گذرنامه زیارتی استفاده کنید.
ثبت‌نام اربعین و دریافت ارز زیارتی
پیش از عزیمت به عراق در ایام اربعین، لازم است در سامانه سماح ثبت‌نام کنید. دریافت ارز زیارتی نیز برای سفر اربعین امسال فراهم است. سقف میزان این ارز، ۲۰۰ هزار دینار است و به افراد بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد.
راحت‌ترین راه برای دریافت ارز اربعین، درخواست آنلاین ازطریق نرم‌افزار بله بانک ملی است.


سفر به کربلا بدون پاسپورت اربعین


نحوه دریافت ارز اربعین نیز، برطبق تاریخ تعیین‌شده در هنگام درخواست، از طریق شعب ارزی بانک‌های تعیین شده با ارائه گذرنامه، کد پیگیری پرداخت هزینه ارز و کارت ملی، فراهم است. قابل ذکر است که ثبت‌نام در سامانه سماح و داشتن کد پیگیری ثبت‌نام، برای دریافت ارز زیارتی، الزامی است.
سخن آخر
در این مطلب خواندید که سفر به کربلا بدون پاسپورت چگونه است؟ روش دریافت گذرنامه زیارتی را توضیح دادیم و اینکه هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر دارد.
با توجه به شلوغی کم‌نظیر کربلا در ایام اربعین، زیارت حرم امام حسین (ع)، مقداری دشوار خواهد بود و شرایط سفر نیز خاص‌تر از ایام عادی سال است؛ به همین خاطر، سازمان حج و زیارت، کاروان‌های زیارتی خود را در این بازه‌ زمانی، برگزار نمی‌کند؛ از این رو، درصورتی‌که می‌خواهید در ایام دیگر سال، به کربلا عازم شوید، می‌توانید ازطریق سایت آوای رسم سفر به آدرس rasmesafar.co اقدام به ثبت‌نام در کاروان‌های کربلا حج و زیارت کنید.
برچسب ها : حج و زیارت,گذرنامه زیارتی,پیاده روی اربعین,کربلا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.