همه چیز از ۱۵۸ سال پیش رقم خورد وقتی که مهدی‌قلی خان قرایی، تصمیم گرفت اموالش را وقف امور آستان مقدس رضوی کند و نامش را در تاریخ تشیع جاویدان سازد.

 جاودانه شدن مهدی‌قلی خان قرایی با وقف اموال به آستان مقدس رضوی

این روزها وقتی مشتاق و بی‌قرار به حرم امام رضا (ع) مشرف می‌شویم قطعاً روضه اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش را در رواق‌های مختلف می‌شنویم و میزبان مجلس سیدالشهدا می‌شویم.
برپایی این روضه‌ها در طول سالیان سال در حرم مطهر رضوی به لطف وقف توسط افرادی دین‌دار و مؤمنی انجام شده که گذشت کرده و بخشی از اموال خود را به نیت عزاداری اهل‌بیت (ع) وقف مراسم‌های متعدد در این روضه رضوان، کرده‌اند.
یکی از موقوفات آستان قدس رضوی، برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم و صفر است که در فهرست اسناد موقوفاتی آستان قدس رضوی کنار عنوانش نام ۵۷ واقف را ثبت کرده‌اند.
این ۵۷ واقف تمام یا بخشی از اموال وقفی خود را برای تعزیه‌داری در ماه محرم و دهه آخر صفر اختصاص داده‌اند که برخی از آنان تا هنوز جاری است و هر ساله توسط آستان قدس و برابر با آنچه واقف در وقف‌نامه خود آورده، همچنان برگزار می‌شود.
در ادامه با یکی از بزرگ‌ترین موقوفه‌های عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) آشنا می‌شوید که عمری ۱۵۸ساله دارد.

مهدی‌قلی خان قرایی


 ارادت مهدی‌قلی خان قرایی به امام رضا (ع)
 فرهنگ وقف در دین اسلام، یکی از سنت‌های زیبا و ارزشمند برای ماندگار کردن یادگاری‌های معنوی واقفان است که بنا دارند با این کار، توشه‌ای برای دنیا و آخرت خود بسازند و نامشان را در تاریخ انسانیت جاویدان کنند.
یکی از این واقفان که ۱۵۸ سال از تاریخ طومار وقف‌نامه‌اش می‌گذرد مهدی‌قلی خان قرایی است که در سال ۱۲۴۵ خورشیدی یا ۱۲۸۹ قمری، سیاهه طومارش مهر خورده و در سال‌های ۱۳۰۷ و ۱۳۲۳ هجری قمری در مرکز اسناد آستان قدس رضوی ثبت شده است.
مهدی‌قلی خان قرایی زاده در تربت‌حیدریه، یکی از رجال سیاسی و ملاکان دوران ناصرالدین‌شاه قاجار است، مردی که علاوه بر مال زیاد، ایمان و اعتقاد والایی داشت و بخش عمده‌ای از اموالش را پیشکش امام مهربانی‌ها کرد تا ثابت کند ارادتش در حد حرف نیست؛ بلکه از مرام و مسلک امام پیروی می‌کند و در این راستا، یکی از بهترین مزارع ایران را به صاحب حریم رضوی بخشید و خواست در زمره صالحان قرار گیرد.
6دانگ مزرعه محمدآباد واقع در بلوک سنجان بالا خواف تربت‌حیدریه که جزو مزارع خاص آن زمان بوده و هست، یک باب آسیاب دو تنوره، یک قطعه باغ مشجر در بخش علیای همان مزرعه، اراضی میان دو جوی خلف قلعه محمدآباد، دو قطعه محموله یونجه‌زار کنار نهر محمدآباد، ۹ سهم از مدار ۱۲ سهم یک حجر طاحونه دوار (آسیاب) در سفلای محمدآباد و یک باب طاحونه دوار مشتمل بر دو حجر واقع در قصبه حضرت رضا (ع)، بخش‌هایی از املاک مهدی‌قلی خان قرایی است که وقف بارگاه منور حضرت خورشید شده تا باقیات و صالحاتی برای آخرتش باشد.
مهدی‌قلی خان قرایی، مثل بسیاری از واقفان دیگر بخشی از مایملک خود را نیز وقف آستان قدسی رضوی کرده است؛ اما با تفاوتی خاص که ارادتش به خاندان عصمت و طهارت را بیشتر نشان می‌دهد.
وی در بخشی از وقف‌نامه آورده است: «صرف ۱۰ روز هزینه به‌موجب تعزیه‌داری و روضه‌خوانی در ماه‌های محرم و صفر» و همین یک خط تکلیفی بر دوش آستان قدس رضوی می‌گذارد و حالا ۱۵۸ سال است که مراسمش هر ساله در ماه‌های محرم و صفر برگزار می‌شود و نام مهدی‌قلی خان قرایی در ابتدای مراسم‌ها عنوان می‌شود.
حال برابر اسناد مرکز آستان قدس رضوی، با آغاز ماه محرم و صفر، طبق طومار موقوفه مهدی‌قلی خان قرائی، آیین عزاداری سید و سالار شهیدان در صحن امام حسن مجتبی (ع) حرم مطهر رضوی، برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.