پیشنهاد سردبیر

شهردار مشهد گفت:درمورد تصفیه خانه سپتاژ بانک متولی فرایند اعطای وام ۵۰میلیارد تومانی را پیچیده کرده و ما تصور کردیم که اصلا این وام نیست چیزی که کار را تعطیل کرده تعویض پیمانکار است و اسناد در حال به روز رسانی است و شهریور پیمانکار جدید انتخاب می شود

به روز رسانی اسناد سپتاژ برای واگذاری به پیمانکار جدید

به گزارش قدس خراسان، محمد رضا قلندر شریف صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن گرامی داشت یاد شهدای کربلا ، شهید جمهور،جبهه مقاومت و روز خبرنگار  عنوان کرد: خیلی از رسانه های کشور محل تولدشان در مشهد است و به همین دلیل مخاطب مشهدی رسانه ها بیشتر است و از قابلیت های مهم شهر مشهد محسوب می شود.

وی ضمن اشاره به بیانات رهبری درباره خبرنگاران ادامه داد: بارها نشست خبری برای خبرنگاران هماهنگ شد اما بنا به دلیل اتفاقات مختلف اجرایی نشد.

قلندر شریف گفت: حدود ۱۵ماه است که در خدمت شهرداری مشهد هستم و یک نکته مثبت انتخاب مدیران از بدنه شهرداری است و در این مدت کوتاه کارهای بسیاری انجام شده که نتایج برخی قابل مشاهده است و بعضی بعدا مشاهده خواهد شد.

شهردار مشهد عنوان کرد: تعداد زیادی پروژه نیمه کار داشتیم که از دوره چهارم و پنجم شورا طرح های نیمه تمام داشتیم و تمرکز بر این پروژه ها شد و تعداد زیادی از این پروژه تمام شد و تعداد اندکی باقی مانده است. هر لحظه که می گذشت هزینه اتمام پروژه ها بیشتر می شد و پروژه های نیمه تمام چهره شهر را زشت کرده بود.

وی به برخی پروژه های در حال اتمام و پایان یافته اشاره کرد و گفت: بوستان۲۳هکتاری برکت، اتمام استخر شهید قربانی باقی مانده از دوره چهارم، تکمیل دو ایستگاه آتش نشانی، پردیس بانوان شهرداری کوهسنگی ، ایستگاه الندشت، پدافند غیرعامل خط دو قطار شهری، ۵یا ۶پروژه های حوزه پسماند، افزایش ایستگاه های سیار و ثابت پایش هوا، اتمام  باغ پرنده شناسی وکیل آباد، ایجاد اصلاح و امنیت سه راه کاشانی و چهاراه میلاد، دوربرگردان شهید میرزایی، پل دهرود، انجام تست گرم خط سه قطار شهری، ایجاد مرکز معاینه خودروهای سنگین برای اولین بار در مشهد و اصلاح محدوده ورودی مشهد از سمت سرخس از جمله اقدامات شهرداری در این مدت بود.

قلندر شریف ادامه داد: یکی از نکات مهم مشهد معابر مشهد است که مرتب باید مرمت شود. که سال گذشته  ۸۰۰هزار متر مربع آسفالت در مشهد  انجام شد و امسال نهضت آسفالت را پایه گذاری کردیم و یک میلیون مترمربع از آغاز سال معابر آسفالت  شده است و امسال ۴میلیون متر مربع آسفالت خواهد شد.

به روز رسانی اسناد سپتاژ برای واگذاری به پیمانکار جدید

به روز رسانی اسناد سپتاژ برای واگذاری به پیمانکار جدید

قلندر شریف درباره تصفیه خانه سپتاژ عنوان کرد: این موضوع تکلیف شهرداری نبوده و اگر قبول کرده به دلیل حل معضلات شهری از جمله مسائل بهداشتی بوده است. تخلیه فاضلاب های خانگی در کشف رود یکی از معضلات است.

شهردار مشهد تاکید کرد: بانک متولی فرایند اعطای وام ۵۰میلیارد تومانی را پیچیده کرده و ما تصور کردیم که اصلا این وام نیست چیزی که کار را تعطیل کرده تعویض پیمانکار است و اسناد در حال به روز رسانی است و شهریور پیمانکار جدید انتخاب می شود. وعده ۵۰میلیارد تومان داده شده اما این عدد در برابر نیاز ۲۰۰میلیارد تومانی چیزی نیست و به دنبال تامین منابع داخلی هستیم.

طلب سی هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد از دولت 

قلندر شریف درباره هزینه های جاری شهرداری گفت: هزینه جاری شهرداری مشهد اگر هیچ کاری انجام نشود و در ماه فقط اگر حقوق بدهیم و فضای سبز را نگهداری کنیم و زباله ها را جمع آوری کنیم حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: طبق اسناد بیش از سی هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم که بخشی از آن براساس قوانین به شهرداری می رسد و بخشی دیگر از دستگاه های دولتی استان است.

وی درباره تامین مطالبات از دولت تشریح کرد: شهادت رئیس جمهور باعث شد تا این مطالبات که در حال نتیجه گیری بود مختل شود اما به جد در حال پیگیری هستیم.پرداختی هابی که شهرداری به پیمانکاران داشته بسیار بالا است. هیچ وقت در فروردین ماه پرداختی نداشته ایم اما در ماه های فروردین، اردیبهشت خرداد هر کدام بیست درصد به پیمانکاران پرداخت شده است.

 قلندر شریف  توضیح داد: شهرداری هم در حال کار است هم در حال پرداخت بدهی، و همین پیمانکاران که اعتراض دارند دوباره برای مناقصات شهرداری سر و دست می شکنند و ۱۲۰۰میلیارد تومان به پیمانکاران از ابتدای امسال پرداخت شده است.

قلندر شریف تاکید کرد: در خیلی از موضوعات شهری از ما مطالبه گری کنید تا به شهرداری کمک شود و در راس آن مطالبه حقوق شهر مشهد است. هفته قبل کمیسیون عمران مجلس در مشهد جلسه داشت اما مشهد نباید ۵ نماینده داشته باشد و باید به خاطر ملی بودن مسائل مشهد بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ۲۹۰ نماینده داشته باشد، قانون درآمدهای پایدار باید اصلاح و نقد شود، بیش از سه دهه منتظر اصلاح این قانون بودیم اما اصلاح به درستی رخ نداده است و باید این امر توسط رسانه ها پیگیری شود.

ابهام در مرز طرقبه شاندیز و مشهد هنوز باقی است

شهردار مشهد درباره توسعه غرب و شرق عنوان کرد: موضوعی که برای غرب مطرح است که بعد از ایجاد شهرستان طرقبه و شاندیز ایجاد شده و این بخش بعد از طرح جامع مشهد مبهم ماند که تا کنون تعیین تکلیف نشده است و باید  رفع ابهام شود. در بخشی از محدوده مرز بین شهر مشهد و طرقبه و شاندیز حریم نداریم و به اندازه عبور از یک خط است و هنوز مسیر آزاد راه مشهد و چناران به عنوان مرز بین دو شهرستان در حد استانی و کشوری در حال پیگیری است.

قلندر شریف حرم مطهر را مرکز  به وجود آمدن مشهد معرفی کرد و گفت: برنامه ریزی ها باعث شده  از یک طرف مشهد  بیست کیلومتر توسعه یابد و در سمت دیگر با طی سه کیلومتر به حاشیه شهر  برسیم که باید این توسعه  متوازن شود و توسعه به شرق به این منظور است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص معرفی نشدن مقصران سیل مشهد عنوان کرد: در قبل از سیل اخطار نارنجی بود اما بارندگی با دوره بازگشت ۲۰۰ساله بود، یعنی اینکه این بارندگی ویژه بوده و این هشدار این حجم از بارندگی را نشان نمی داد، همه شهر در جریان  آبگرفتگی سریع مدیریت شد و اتفاق خاصی  نیفتاد به جز سپاه ۶۹ و میدان انتقلاب، و در زمینه معرفی مقصران حادثه  دستگاه های نظارتی در حال جمع آوری اطلاعات اند و مدارک مربوط ارائه شده است و کار شهرداری اظهار نظر در این خصوص نیست. تلخ ترین اتفاق فوت شهروندان بود که بسیار تاسف برانگیز است  اما باید گفت شهرداری توانست در ۲۴ساعت میدان انقلاب را بازگشایی کند.

مراقب آلودگی های زیست محیطی مشهد باشیم

شهردار مشهد ضمن تاکید بر توجه به مسائل زیست محیطی مشهد گفت: باید با پیگیری ها اجازه ندهیم آلودگی هوای مشهد مانند تهران شود و ما باید به این موضوع ورود و کمک کنیم. مشهد از نظر خدمات شهری و پسماند سرآمد کشور است و کارگاه آموزشی برای سایر شهرها برگزار می کند و در راستای کاهش آلودگی هوا به توسعه فضای سبز، تامین آب از پساب، توسعه حمل و نقل عمومی توجه داشته ایم و در حال حاضر موضوع تشویق مردم به استفاده از اپلیکشن‌های جمع آوری زباله‌های خشک از درب منازل در اولویت است و  اپلیکیشن‌های آنلاین جمع آوری پسماند، ۴۰۰ هزار کاربر دارد و تلاش میکنبم  این عدد تا پایان دوره ششم به ۶۰۰ هزار کاربر افزایش پیدا کند. مسائل محیط زیستی خط قرمز مدیریت شهری است و برای حفظ محیط زیست دوچرخه های بایدو مورد ااز صبح زود تا ساعت دو ظهر برای استفاده رایگان است.

قلندر شریف درباره بهره برداری از خط سه قطارشهری تشریح کرد: باهمت دوره ششم مدیریت شهری در حوزه قطار شهری فاز یک خط سه امسال به بهره برداری می‌رسد  و خط یک و دو به خط سه وصل می‌شود. قطار شهری مشهد ۴ خط اصلی دارد که خط یک تکمیل و در اختیار مردم است. همچنین خط ۲ در این دوره با تجهیز و تکمیل ایستگاه الندشت و سلامت به پایان رسید.چهار هزار نفر به صورت شبانه روز در زیر زمین کار می‌کنند و کسی نمی‌بیند و در دوره ششم مدیریت شهری خط دو قطار شهری به اتمام خواهد رسید. 

وی تاکید کرد:  تکمیل و بهره برداری قطار شهری مشهد در راس همه امور شهرداری و یک وظیفه ملی است، قسمت بزرگی از حفاری خط ۳ قطار شهری از محدوده میدان امام علی (ع) تا الهیه پیش رفته و به زودی  بخشی از آن به بهره برداری می رسد و حفاری خط ۴ از شهرک شهید باهنر به سمت خواجه ربیع و مهر مادر انجام شده و در مرحله بولوار عبادی قرار دارد و باید گفت :برای حفاری هر کیلومتر قطار شهری ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و محل تامین منابع  هزینه‌های قطار شهری از درآمدهای منابع داخلی شهرداری است.

همچنین در این نشست خبری معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: سرویس مدارس امسال متفاوت با سال‌های قبل است و آیین نامه ای را دولت تدوین کرده است و آیین نامه قبلی مربوط به دهه ۸۰بود.

پوریا محمدیان یزدی ادامه داد: آیین نامه جدید وظیفه سرویس مدارس برعهده شهرداری است و آموزش و پرورش در این زمینه باید همکاری لازم را داشته باشد.

وی افزود: سامانه سپند برای این زمینه ایجاد شده و لایحه قیمت آن به شورای شهر رفته است و بسیاری از اولیای مدارس در این سامانه ثبت نام کرده اند.

افزایش سطح فضای سبز بانوان تا ۸۰ هکتار

همچنین در این نشست خبری معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد درباره دو پروژه بزرگ بوستان کرامت و جهانشهر گفت:  نگاه ویژه‌ای به این دو پروژه داشته ایم و زیر ساخت تامین آب در دستور کار است. از دو هزار و  ۵٠٠ میلیارد تومان اعتبار در حوزه فضای سبز هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیر ساخت در این حوزه در نظر گرفته شده است و اگر با همین شدت و اعتبار پیش برویم تا سه سال آینده از منابع زیر زمینی بی نیاز خواهیم شد. و تا ۲۵ سال آینده برنامه تامین پساب از مقرر شده است و باید به این نکته اشاره کرد که روزانه ۴٠٠ تن پسماند خشک در مشهد تولید می‌شود  که ٣٠٠ تن به صورت آنلاین جمع آوری میشود ‌و ١٠٠ تن به صورت غیر مجاز در حال جمع آوری است.

مهدی یعقوبی دو پروژه جهانشهر و  کرامت در حال اجرا اعلام و تاکید کرد: سهم آب این دو پروژه به صورت مجزا در دستور کار است، برای بوستان کرامت چاه‌هایی آبی خریداری شده تا آب مورد نیاز را تامین کنیم. تصفیه خانه‌های چهل‌بازه قرار است به بهره برداری برسد و تکمیل تصفیه خانه آزادی در دستور کار است. تصفیه خانه سیدی به صورت نیمه تمام تحویل گرفتیم ودرحال حاضر۵٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 وی افزود: سطح فضای پارک‌های بانوان در مشهد ۵۱ هکتار در ۱۳ پارک است که ۹ هکتار اضافه شده و تا پایان دوره ۲۰ هکتار دیگر اضافه می‌شود تا در مجموع این فضاها به ۸۰ هکتار برسد و ساعت فعالیت ‌پارک‌های بانوان را براساس نظرسنجی برنامه‌ریزی کردیم اما اگر در پارک خاصی نیاز باشد، قابلیت اضافه شدن را دارد.

پرداخت علی الحساب حق الزحمه مربیان فرهنگسراها 

 معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهدار دیگر سخنرانان این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان فرهنگسراها، توضیح داد: واژه و کلمه حقوق باید اصلاح شود، زیرا به افراد دارای قرارداد حقوق تعلق میگیرد و به مربیان پر تلاش حق الزحمه پرداخت می‌شود تا چند روز آینده مشکلات حل خواهد شد و از شرمندگی مربیان خارج می‌شویم و علی الحساب مربیان فرهنگسراها فردا پرداخت خواهد شد.

جاوید کیانی تشریح کرد: در طی چند ماه اخیر مناسبت های ملی متوجه شهر مشهد بود که می توان به تشییع ریاست جمهور و دهه کرامت اشاره کرد و گفت،  حوزه فرهنگی در این مدت دچار فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. در دهه کرامت در مجموعه شهرداری برای فضاآرایی زحمات زیادی کشیده شد اما آن اتفاق ناگوار پیش آمد و در کمتر از ۲۴ ساعت فضای شهر آماده تشیع پیکر شد و مشهد در این خصوص سنگ تمام گذاشت و در دهه آخر صفر ستادی به ریاست شهردار تشکیل و انشالله با همکاری و همراهی اهالی رسانی نسبت به اطلاع رسانی اقدامات برای زائران بارگاه منور امام رضا (ع) خواهیم پرداخت.

ایجاد مراکز خلاقیت و نوآوری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران اظهار کرد: در خصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شهرداری در یک سال گذشته ۲۰۳۲ نفر تبدیل وضعیت شدند و تا الان حدود ۴ هزار نفر را تبدیل وضعیت شده اند.

جمال‌حسن بارانی ادامه داد: در حدود یک سال گذشته یکی از اتفاقات راه‌اندازی دفتر خلاقیت و نوآوری شهری بود ما یک اداره در شهرداری را تحت عنوان اداره کل خلاقیت و نوآوری شهری برای استفاده حداکثری از راه حل‌های نوآوری تغییر نام دادیم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد حداکثر استفاده شود و راه‌اندازی ۶ مرکز دیگر در دستور کار است و کار دیگری ایجاد رصدخانه شهری مشهد بود که در یک سال گذشته فعال شده است. 

وی ادامه داد: یکی از کارهای دیگری که در یک سال گذشته انجام شده، راه‌اندازی اداره دیپلماسی شهری است. یکی از هدف‌گذاری‌های شهرداری تمرکز بر مفهوم دیپلماسی شهری به عنوان ابزار تعامل با شهرهای تراز اول و برون‌رفت مدیریت شهری از مشکلات زندگی شهری است و یکی از اتفاقات این روزها برای شهرداری مشهد این بود که به عنوان دفتر منطقه‌ای اوراسیای متروپلیس انتخاب شد. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: یکی از دغدغه‌های این ایام نارضایتی از نحوه ارائه خدمات است. برای کاهش این نارضایتی ۲۸ فرایند جدید را الکترونیک‌سازی شد.۶۷ فرم از فرم‌های اداری شهرداری حذف شده، ۱۰۲ فرم بهبود یافته و ۲۶۹ امضا حذف شده است. با کاهش امضاها فرایند خدمت‌رسانی را تسهیل خواهیم کرد. در شهرداری ۱۰۶ فرایند در حوزه خدمات امور شهروندی داریم که این امضاها از این فرایندها حذف شده است.

بارانی تاکید کرد: برنامه میان‌مدت ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ به‌روزرسانی و ۳۸ برش تدوین شده است. در آینده نزدیک چشم‌انداز مشهد که در سال ۱۴۰۴ به اتمام می‌رسد به‌روزرسانی خواهد شد. در حوزه آی‌تی پروژه مشترک فیبر نوری خانگی را داریم تا فیبر نوری به راحتی در دسترس شهروندان قرار بگیرد. ۲۰ کیلومتر از این پروژه در شهر مشهد در مناطق ۹ و ۱۱ اجرا شده است. سامانه شهرداری الکترونیک و نرم‌افزار شهروندی شهر من از کارهایی بوده که در این مدت پیگیری شده است. من‌کارت‌هایی که در شهر توزیع می‌شود امکان وارداتشان از بین رفته است و برای حل این موضوع در یک سال گذشته دو کار انجام دادیم تا تکنولوژی این کارت‌ها را جایگزین شود و توانستیم  قرارداد ۸۰۰ هزارتایی برای من کارت را منعقد کنیم و در تلاش هستیم تا پول خرد شهروندی را به عنوان یک نرم افزار وارد روش های چرداخت هزینه حمل و نقل کنیم تا شاید در آینده نیاز به وسیله‌ای به نام من‌کارت نداشته باشیم. 

وی درباره مطالبات پیمانکاران  اضافه کرد: ابتدای امسال مطالبات پیمانکاران ۲۲۰۰ میلیارد تومان بوده و الان ۲۶۰۰ تومان شده، ضمن اینکه ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم پرداخت کردیم. ۳۸۷۵ میلیارد تومان برای امورات جاری شهر هزینه شده که حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی‌های بانکی و بدهی‌های سنوات گذشته شهرداری بوده است.

صدور پروانه های مورد درخواست مردم در ۶۶ روز

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد درباره طرح های تفصیلی گفت: در پایان سال ۱۴۰۱ طرح‌های تفصیلی ابلاغ شد که از افتخارات این دوره مدیریت شهری است، مطالعه این طرح ۱۵ سال طول کشید. یکی از موضوعات مورد مطالبه شهروندان زمان پاسخگویی بود که با ابلاغ طرح‌های تفصیلی، فرایند راهبری و تحویل‌گیری که فرایند زمانبر و سخت بود، توسط شهرداری تسهیل شد.

جواد اصغری ادامه داد: با توجه به مشکلات احصا شده در مجموعه شهرداری، قرارگاه تحول فرایندهای صدور مجوزها با رویکرد کاهش زمان را تشکیل شد و با توجه به تمام جلسات و اتفاقاتی که رخ داد، زمان پاسخگویی در زمینه پروانه‌ها در مرحله اول از ۱۲۹ به ۶۶ روز رسید که پیگیر هستیم به زیر یک ماه برسانیم.

وی با اشاره به موضوع زیارت در مشهد گفت: مدیریتی را در مجموعه معاونت به عنوان مدیریت پیشتیبان‌های زیارت با رویکرد ایرانی اسلامی تشکیل دادیم و در چهار گونه در حال مطالعه هستیم. مشاورانی در هر یک از مناطق به کار گرفته شده اند و بنا داریم در شعر آثاری از زیارت را تداعی کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تصریح کرد: گرایشات و تمایل شهروندان در حوزه ساخت‌وساز گروهی  باعث شد تا با طرحی را برای تنظیم لوایح و پیگیری مصوبات کمیسیون ماده پنج تشکیل دهیم که پیگیر خواسته‌ها و درخواست‌های شهروندان است. سال گذشته، سال پیاده‌سازی طرح‌های بازنگری بود که بیش از ۵۰ جلسه کمیسیون ماده پنج و بیش از ۹۰ کمیته فنی تشکیل و قریب به ۴۵۰ موضوع از خواسته‌های مردم تعیین تکلیف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.