۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد خبر: 1003653

جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدامی متقابل و تلافی‌جویانه استفاده می کند و خونخواهی سخت و دردناکی از صهیونیست ها خواهد داشت.

دیپلماسی در خدمت خون‌خواهی شهید «هنیه»

ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، آن هم در شرایطی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران به طور رسمی از سوی کشورمان دعوت شده بود و با پاسپورت دیپلماتیک در ایران حضور داشت؛ بار دیگر نقاب از چهره واقعی و ددمنشانه دشمنان جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی برداشت؛ دشمنانی که فقط در ظاهر، شعارهای حقوق بشری و توجه به قوانین بین المللی را سر می‌دهند اما در عمل، به قوانین بین المللی و دیپلماتیک پایبند نیستند.

پاسخ ایران قطعی است

پس از ترور بزدلانه «اسماعیل هنیه» در خاک جمهوری اسلامی ایران، مسؤولان مربوطه اعلام کردند پاسخ، انتقام و خونخواهی ایران قطعی و حتمی است و این مسأله‌ای نیست که بخواهد مورد مذاکره یا تجدید نظر قرار گیرد. این نکته‌ای است که خود غربی‌ها نیز بدان واقفند اما با این حال، طی روزهای گذشته گفت‌وگوهای فشرده خود را با برخی کشورهای منطقه در جهت کاهش شدت پاسخ ایران آغاز کرده‌اند. چنان‌که دیپلمات‌های اروپایی تلاش دارند تا تهران را برای عدم پاسخگویی به این اقدام متقاعد کرده و حاشیه امنی برای اقدامات تروریستی این رژیم مهیا کنند.

ضرورت اتخاذ تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم در قبال رژیم یاغی توسط سازمان‌های بین‌المللی

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام تروریستی نه تنها نقض فاحش اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، بلکه تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی ایران اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی در ترور مجاهد خستگی ناپذیر شیخ اسماعیل هنیه را شدیداً محکوم می‌کند و با تأکید بر حق ذاتی خود در پاسخ مناسب نسبت به این اقدام متجاوزانه علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود، انتظار دارد که کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حمایت از حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و مقاومت مشروع آنان در برابر اشغالگری، رژیم اسرائیل را به طور جدی و مؤثر مورد مواخذه قرار داده و تدابیر سیاسی، حقوقی و تنبیهی لازم را در قبال این رژیم یاغی اتخاذ نمایند.

گفت وگوهای تلفنی علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه با وزرای خارجه مصر، ترکیه، عربستان و قطر، اردن، الجزایر، عمان، روسیه و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همین راستا قابل ارزیابی است.

ایران از حق مشروع و ذاتی خود در اقدام متقابل علیه جنایت رژیم اسرائیل صرف‌نظر نخواهد کرد

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در خصوص به شهادت رساندن اسماعیل هنیه گفت: جمهوری اسلامی ایران از حق مشروع و ذاتی خود در اقدام متقابل علیه جنایت آشکار رژیم اشغالگر قدس صرف‌نظر نخواهد کرد و از امنیت ملی و تمامیت ارضی خود قاطعانه دفاع خواهد کرد.

باقری با اشاره به لزوم واکنش کشورهای اسلامی نسبت به شهادت یک رهبر برجسته فلسطینی و نقض امنیت ملی ایران خاطر نشان کرد: ضروری است نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه در محکومیت اقدام رذیلانه رژیم اشغالگر قدس و مقابله با تجاوز تروریستی رژیم جعلی صهیونیست در اسرع وقت برگزار گردد.

ضرورت برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی

در ادامه تماس‌های تلفنی سرپرست وزارت خارجه با مقامات کشورها، گفتگویی با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی انجام شد.

باقری این در این گفتگو اظهار کرد: ایران از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام پشیمان کننده و قاطع علیه رژیم جعلی صهیونیستی استفاده خواهد کرد تا دیوانگی مستمر رژیم اشغالگر قدس به پشیمانی ابدی مواجه شود.

وی افزود: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به این جنایات آشکار در شهادت اسماعیل هنیه و نقض آشکار امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

وزیر خارجه عربستان نیز در ادامه این گفتگو بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرد و گفت: عربستان سعودی از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی برای بررسی شهادت اسماعیل هنیه استقبال خواهد کرد و بر استمرار رایزنی‌های بین دو کشور تاکید کرد.

ترور شهید هنیه خلاف حقوق بین الملل است

در ادامه، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، گفت: این اقدام تروریستی خلاف حقوق بین الملل و مغایر با اصول منشور سازمان ملل متحد است و امنیت و ثبات منطقه‌ای را با مخاطرات جدی رو به رو خواهد ساخت و جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی و مشروع خود در پاسخ قاطع و پشیمان کننده در قبال این جنایت آشکار قطعاً نخواهد گذشت.

وی همچنین افزود: لازم است تمامی کشورهای منطقه این جنایت شنیع را محکوم نموده و اقداماتی قاطع در خصوص مقابله با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اتخاذ نمایند.

ایران از حق ذاتی خود برای پاسخ نمی‌گذرد

در ادامه تماس‌های تلفنی، سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه مصر، افزود: جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی خود برای اقدام متقابل علیه صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

بدر احمد محمد عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن تشکر از میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از ایشان در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان، بیان کرد: مصر در بیانیه رسمی خود اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور آقای اسماعیل هنیه را محکوم نمود.

عبور رژیم صهیونیستی از تمامی خطوط قرمز

باقری در ادامه رایزنی‌های تلفنی با وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله کشورها منطقه با بدر بن حمد البوسعیدی وزیرخارجه عمان، گفت: رژیم صهیونیستی با عبور از تمامی خطوط قرمز و انجام یک تجاوز تروریستی آشکار در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین و نقض تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ثبات و امنیت منطقه‌ای را با خطرات جدی مواجه ساخته است و لذا ایران از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام متقابل و مجازات قاطع رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه عمان نیز در این گفتگو تاکید کرد: رژیم صهیونیستی باید به اشغالگری پایان دهد و مرتکبین این جنایت باید مجازات شوند.

گوترش: ایران طبق حقوق بین الملل حق دفاع مشروع دارد

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده و ایران از حق ذاتی خود برای دفاع از خود و اقدام متقابل در مجازات صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با اشاره به این که طی بیانیه‌ای دو حمله رژیم صهیونیستی در جنوب بیروت و تهران را محکوم کرده است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق حقوق بین الملل حق دفاع مشروع و دفاع از خود را در قبال نقض امنیت ملی و تمامیت ارضی دارد.

تاکید «بورل» بر حق مشروع ایران در دفاع از تمامیت ارضی

در ادامه، سرپرست وزارت امور خارجه در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تصریح کرد: اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه در تهران علاوه بر تجاوز به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و نقض حاکمیت ملی ایران، موجب به خطر انداختن صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده و ایران قطعاً از حق ذاتی و مشروع خود برای مجازات باند جنایتکار صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه این گفتگو به برگزاری جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست جمهوری اسلامی ایران اشاره و اقدام برخی کشورهای اروپایی در همراهی با آمریکا در جلوگیری از محکومیت ترور شهید هنیه از سوی شورای امنیت را تقبیح نمود.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت سرزمینی خود، نسبت به افزایش تنش و شکل‌گیری یک جنگ تمام‌عیار در منطقه و آثار و عوارض آن برای مردم منطقه ابراز نگرانی کرد.

اخیراً جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در همین خصوص گفته است حرف مقام‌های ایران درباره گرفتن انتقام از اسرائیل جدی گرفته شود. ایران تا همین حال ثابت کرده که توانایی و اراده برای حمله به اسرائیل را دارد.

آکسیوس نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت بایدن متقاعد شده است که ایران در طی روزهای آینده در پاسخ به ترور هنیه، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد.

مسئولان آمریکایی افزوده‌اند: اسرائیل خود را برای مقابله با پاسخ ایران آماده می‌کند و انتظار می‌رود که مشابه حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) باشد. پاسخ ایران نیز ممکن است گسترده‌تر باشد و ممکن است حزب الله لبنان نیز در آن مشارکت کند.

این در حالی است که اروپایی‌ها ایران را در اقدامی عجیب به خویشتنداری دعوت می‌کنند. جالب اینکه زمانی که رژیم سفاک صهیونیستی دست به جنایت و ترور می‌زند اروپایی‌ها خاموش‌اند و صحبتی نمی‌کنند، اما زمان انتقام و خونخواهی که فرا می‌رسد با وقاحت کامل به فکر خویشتنداری می‌افتند.

جمهوری اسلامی ایران طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدامی متقابل و تلافی‌جویانه استفاده می‌کند و خونخواهی سخت و دردناکی از صهیونیست‌ها خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.