رسانه‌ آمریکایی ارزیابی می‌کند، سامانه‌های پدافندی متعدد رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین و فلاخن داوود در برابر توان موشکی محور مقاومت به رغم همه تبلیغاتی که این رژیم درباره آنها داشته تاب نخواهند آورد.

 سامانه‌های پدافندی اسرائیل ظرفیت مقابله با حملات حامیان فلسطین را ندارند

وبگاه خبری «بلومبرگ» آمریکا با ذکر سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی متعدد رژیم صهیونیستی شامل «گنبد آهنین»، «پیکان»، «فلاخن داوود» و «پرتو آهنین» به سوابق شکست‌های متعدد این سامانه‌ها در برابر حملات موشکی جبهه مقاومت به ویژه از بعد از عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی»‌ به این سو اشاره کرده و نوشته است: «حزب‌الله از ماه اکتبر تاکنون خسارات مختلف به اسرائیل تحمیل کرده و ده‌ها تلفات را در شمال اسرائیل موجب شده و عمدتا از پهپادهای انتحاری استفاده کرده که بسیاری از آنها می‌توانند از سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کنند. گمان برده می‌شود این گروه در حال افزایش دادن ذخایر این پهپادها است.»

این رسانه آمریکایی در ادامه به حمله بی‌سابقه و چشمگیر انصارالله یمن در اواخر تیر ماه با استفاده از یک پهپاد جدید و مدرن خود موسوم به "یافا"، به عمق اراضی اشغالی و انجام عملیات در قلب شهر تل آویو که به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن هشت تن دیگر منجر شد اشاره کرده و نوشته است: «حمله حوثی‌ها (انصارالله یمن) با پهپاد به قلب تل‌آویو که در ضمن گریز از تمامی سامانه‌های هشدار دهنده رخ داد آسیب‌پذیری اسرائیل در برابر پهپادها را برجسته ساخت. اسرائیل ادعا کرد که این پهپاد را تشخیص داده بود اما به خاطر "خطای انسانی" در رهگیری آن شکست خورد.»

این در حالی است که ارتش خود رژیم صهیونیستی اذعان کرده سامانه‌های پدافند هوایی‌اش از جمله گنبد آهنین در مقابله با تعداد فراوان پرتابه‌هایی که همزمان شلیک شوند مغلوب خواهد شد.

به نوشته بلومبرگ، رژیم صهیونیستی انتظار دارد حزب‌الله در زمان جنگ تمام عیار با آن در هر روز حدود ۳۰۰۰ موشک و راکت را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کند که این رقم بسیار فراتر از ظرفیت سامانه‌های پدافند هوایی این رژیم است.

همچنین یک آسیب‌پذیری دیگر این است که برخی از سامانه‌های پدافند هوایی جدیدتر رژیم صهیونیستی تنها به تازگی در نبردها مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. یکی از این سامانه‌ها «پیکان ۳» بوده است؛ سامانه‌ای که مشترکا توسط «صنایع هوا-فضای اسرائیل» و شرکت «بوئینگ» طراحی شده و اولین بار در نوامبر ۲۰۲۳ توانسته یک موشک شلیک شده از سوی نیروهای ارتش یمن به سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی را سرنگون کند.

سامانه فلاخن داوود نیز از سوی صهیونیست‌ها برای مقابله با موشک‌های شلیک شده از غزه در موج درگیری‌های شروع شده در ماه مه ۲۰۲۳ مورد استفاده قرار گرفته و بلومبرگ نوشته که رژیم صهیونیستی از هر ۲ سامانه برای مقابله با حمله پهپادی و موشکی تنبیهی ایران به این رژیم در آوریل گذشته استفاده کرد.

رسانه آمریکایی می‌نویسد که در پی تشدید تنش‌های اخیر به سبب جنایات اخیر رژیم صهیونیستی از جمله حمله «مجدل شمس» و به شهادت رساندن چهره‌های برجسته محور مقاومت از جمله «فواد شکر»، فرمانده سرشناس حزب‌الله در ضاحیه جنوبی بیروت و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در زمان اسکان وی در تهران، ایالات متحده، اصلی‌ترین حامی و متحد صهیونیست‌ها شروع به تلاش برای تشکیل یک به اصطلاح ائتلاف برای مقابله با مجازات سختی که در انتظار این رژیم از بابت این جنایاتش است مشابه با گروه کشورهایی که به آنها در مقابله با حمله تنبیهی ماه آوریل کمک کردند، کرده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه این مطلب خود خصوصیات سامانه‌های پدافندی که رژیم صهیونیستی دارد را مورد اشاره قرار می‌دهد. مشهورترین سامانه این رژیم «گنبد آهنین» است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون توسط آن برای مقابله با حملات موشکی حزب‌الله و رزمندگان فلسطینی نوار غزه استفاده شده است. این سامانه که توسط شرکت «سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل» اسرائیل طراح و از سال ۲۰۱۴ به بعد با مشارکت شرکت آمریکایی «ریتیون تکنولوژیز» تولید شده برای مقابله با پهپادها وپرتاب‌های برد کوتاه در طیف برد چهار تا ۷۰ کیلومتر طراحی شده است. ارتش اسرائیل ماه آوریل اعلام کرده که یک نسخه دریایی و متحرک گنبد آهنین با نام «گنبد –سی» را عملیاتی کرده است.

سامانه پدافندی مشهور دیگر رژیم صهیونیستی «فلاخن داوود» نام دارد که در سال ۲۰۱۷ به خدمت گرفته شد و دارای موشک رهگیر میانبرد تا دوربرد است. این سامانه توسط شرکت‌های رافائل و ریتیون به منظور مقابله با موشک‌های کروز و بالستیک و پهپادها تا برد ۲۰۰ کیلومتر طراحی شده است. رژیم صهیونیستی سامانه پدافندی دیگر نیز به نام «پیکان» دارد که مجهز به موشک‌های رهگیر «پیکان ۲» و «پیکان ۳» است. طراحان این سامانه مدعی هستند که می‌تواند موشک‌های شلیک شده از ۲۴۰۰ کیلومتر دورتر را از جمله در بالای اتمسفر زمین رهگیری کند. بلومبرگ نوشته که این رژیم از این سامانه در صورتی که موشک‌هایی از ایران، یمن، سوریه و عراق به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شوند، استفاده خواهد کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی صهیونیست‌ها در حال آزمایش یک سامانه پدافندی جدید به نام «پرتو آهنین» هستند. گزارش شده که این سامانه از پرتوهای لیزر برای رهگیری پرتابه‌های شلیک شده از برد نزدیک استفاده می‌کند اما بعید است که تا قبل از اواسط ۲۰۲۵ عملیاتی شود.

بلومبرگ با برشمردن توانمندی‌های گروه‌های محور مقاومت می‌نویسد: «حزب‌الله قدرتمندترین گروه متحد ایران در منطقه است و طبق ارزیابی اسرائیلی‌ها گمان برده می‌شود زرادخانه‌ای با بیش از۱۵۰۰۰۰ موشک شامل موشک‌های دوربرد و هدایت‌شونده که قادر به رسیدن به عمق اسرائیل و هدف گرفتن شهرهای مهم و نقاط استراتژیک نظیر پایگاه‌های نظامی، فرودگاه ها، تاسیسات برق و بیمارستان‌ها هستند، دارد.»

 همچنین بلومبرگ با بر شمردن توانمندی‌های نیروهای ارتش یمن و قدرت‌نمایی‌های آنها با حمله به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ در حمایت از مردم غزه نوشته که آنها دست به پرتاب موشک‌ بالستیک و پهپاد به سمت اراضی اشغالی زده‌اند و در ۱۹ ژوئیه با پهپاد یافا حمله بی‌سابقه در قلب تل‌آویو را رقم زدند.

نقطه شروع دور تازه تنش‌ها در منطقه، اصابت راکت ضدهوایی رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای به نام «مجدل شمس» در جولان اشغالی سوریه در روز شنبه ششم مرداد بود که ۱۲ کشته و ده‌ها زخمی از جامعه دروزی این منطقه بر جای گذاشت.

پس از این رویداد، اسرائیلی‌ها به سرعت انگشت اتهام را به سمت حزب‌الله لبنان گرفته و مدعی شدند این حمله با موشک صورت گرفته است. مقاومت اسلامی لبنان اما در بیانیه‌ای انجام چنین حمله‌ای را قاطعانه تکذیب و تاکید کرد که این گروه هیچ ارتباطی با این حمله نداشته و انجام آن را رد می‌کند.

عصر سه‌شنبه هفته پیش رسانه‌ها از حمله صهیونیست‌ها به ساختمانی در ضاحیه جنوبی بیروت خبر دادند و وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در این حمله چهار نفر به شهادت رسیده‌اند؛ از جمله «فواد شُکر» که یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود.

ارتش رژیم صهیونیستی رسما هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت و مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله «مجدل شمس» انجام شده است.

رژیم صهیونیستی اما در ضربه دیگری دست به ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود در بامداد چهارشنبه گذشته (۱۰ مرداد) در محل اسکان او در تهران زد.

شهادت هنیه در شرایطی اتفاق افتاد که بعد از تشدید تنش در مرزهای جنوبی لبنان با اراضی اشغالی، پناهگاه‌ها برای ساکنان قلمروی صهیونیستی گشوده شده بود و با شهادت هنیه، دیگر کمتر کسی در تل‌آویو یا دیگر شهرها و شهرک‌های سرزمین‌های اشغالی می‌تواند امیدی به امنیت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.