فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: اخبار درست میدانی و کارشناسی در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، مدیریت و اداره کشور بسیار نقش‌آفرین است، ممکن است خیلی از افراد به آن توجه نکنند اما شما باید به وظیفه خود عمل کنید.  

اخبار درست میدانی در مدیریت کشور بسیار نقش‌آفرین است

به گزارش قدس خراسان، سردار سرتیپ دوم پاسدار قربان محمد اشعری امروز در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه معاونت فرهنگی قرارگاه منطقه‌ای ثامن الائمه(ع) در هتل فرهنگ و هنر مشهد اظهار کرد: امروز ارتقای آگاهی و روشنگری و دفاع از حق و حقیقت با رعایت اخلاق، گوهری است که قدردانی و شکرگذاری آن و حفاظت از آن نگهبانی شرافتمندانه از شغل خبرنگاری است.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران با بیان اینکه باید از رسالت اصلی خبرنگاری پاسداری کرد و پاسداری از این موهبت الهی کار بسیار سختی است با اشاره به شهادت نزدیک به 160 خبرنگار در خط مقدم غزه عنوان کرد: خبرنگاری یعنی بیدارگری و شجاعت، خیلی از افراد این شجاعت را ندارند اما خبرنگاران در خط مقدم جنگ برای اینکه یک پل ارتباطی شوند و حقیقت مظلومیت مردم غزه را به گوش مردم دنیا برسانند، در حال انجام این مجاهدت هستند.

وی با بیان اینکه بیدارگری یعنی توزیع به موقع اطلاعات در بین مردم که کار خیلی ارزشمندی است، گفت: اخلاق‌مداری و حق‌خواهی در این حوزه خیلی مهم است و اگر خبرنگاران بدون اخلاق، اعتقاد و ایمان خبر تهیه ‌کنند آن کار هیچ ارزشی ندارد.

سردار اشعری یادآور شد: امروز رسانه سنگر دفاع از استقلال، آزادی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی است و انجام کار در این زمینه باید با یک نیت پاک و تلاشی با هدف قربة الی الله همراه باشد تا یک روشنگری واقع‌بینانه صورت بگیرد وگرنه ممکن است برخی اخبار برای ما عواقبی نیز داشته باشد و شرط آن این است که پاسدار قلم باشیم.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داد: دشمن به‌دنبال وارونه کردن حقیقت است و هنگامی که با جوانان صحبت می‌کنیم نیز درباره حقایق جنگ تحمیلی سؤال و ابهام دارند و ما هنوز نتوانسته‌ایم به‌درستی تبیین و روشنگری کنیم.

وی به جایگاه اهل قلم از نظر روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: مسیر خبرنگاری مسیری پرفراز و فرودی است، این کار اگر از جهاد بیشتر نباشد کمتر نیست.

سردار اشعری خاطرنشان کرد: در زمانه‌ای که سیل خروشان اخبار مردم را در تشخیص درستی راه با چالش‌های پیچیده‌ مواجه کرده است، رسالت کار خبرنگاری اهمیت زیادی دارد و اینجاست که خبرنگاران و اهل رسانه با تکیه بر صداقت، شجاعت و دانش عمیق خود به زوایای پنهان حقیقت نفوذ می‌کنند و آن حقیقت را به جامعه هدیه می‌دهند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران افزود: ظاهر تهیه یک خبر کاری روتین و روزانه است اما عمق آن چیز دیگری را نشان می‌دهد، در اثرگذاری هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی آن را در نظر بگیرید در واقع اگر این موضوع همراه با تنویر افکار عمومی، روشنگری، آگاهی بخشی نباشد ممکن است مسائل دیگری را به همراه داشته باشد.

 وی با بیان اینکه کار شما مانند دیده‌بانی است که می‌خواهد حقیقت را به مردم هدیه دهد، متذکر شد: اخبار درست میدانی و کارشناسی در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، مدیریت و اداره کشور بسیار نقش‌آفرین است، ممکن است خیلی از افراد به آن توجه نکنند اما شما باید به وظیفه خود عمل کنید.  

تولید محتوا در فضای مجازی، بهترین فرصت برای معرفی شهرستان‌های استان  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه که با حضور خبرنگاران شهرستان‌های مرزی استان برگزار شده بود، گفت: هر رسانه‌ای در حوزه فعالیت خودش رقبایی دارد، به‌عنوان مثال شهرستانی که چند رسانه دارد، آن رسانه‌ها تلاش می‌کنند در زمینه سرعت خبررسانی با یکدیگر رقابت کنند اما هنگامی که همان‌ شهرستان را در دل استان تحلیل می‌کنیم آن رسانه‌ها باید با یکدیگر برای معرفی آن شهرستان و حل مسائل و مشکلات آن همکاری کنند و اگر فضا به این سمت برود این همگرایی بیشتر می‌شود.

محمد حسین زاده با اشاره به هویت شهرستانی و بوم‌گرایی بیان کرد: ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که هم تعداد رسانه‌ها بالاست هم حجم محتوای در حال تولید به‌شدت بالاست، اکنون اخبار جهان به‌صورت لحظه‌ای و در حجم بالا در حال مخابره شدن است و مخاطب با یک سفره متنوع، پررنگ و به‌هم ریخته روبرو است، هنر فعال رسانه‌ای این است که در این وضعیت غذای سالم و جذابی را انتخاب و به مخاطب عرضه کند.

وی با بیان اینکه اگر بهترین رسانه را داشته و بهترین خبر را هم تولید کنیم اما مخاطب نداشته باشیم، کار ابتری را انجام می‌دهیم، عنوان کرد: انتظاری که از یک فعال رسانه‌ای وجود دارد این است که در زمان درست بهترین محتوا را به مخاطب هدف خود برساند و هر رسانه‌ای باید براساس هدفمندی خودش این تقسیم‌بندی را داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: یکی از نقص‌هایی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که به واسطه رسانه‌های بزرگی که در جهان و در کشور وجود دارد، اخبار شهرستان‌ها و استان‌ها مغفول می‌ماند و در بین خبرها گم می‌شود، از نتایج این مدل خبررسانی این است که با پدیده مهاجرت از شهرستان‌ها به مرکز استان و بعد به پایتخت روبرو هستیم.

حسین‌زاده یادآور شد: بومی‌گرایی یعنی اینکه شما با برنامه مزیت‌ها و نقطه قوت‌های ویژه شهرستان‌هایتان را به‌گونه‌ای برجسته کنید که تمام مردم آن شهرستان به هویت شهرستانی بودن خودشان افتخار کنند و آن چیزی که آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند همین هویت شهرستانی است و در مرحله بعد هویت استانی و ملی قرار می‌گیرد.

وی خطاب به خبرنگاران شهرستان‌های مرزی استان گفت: شما در شهرستان‌هایتان قهرمانان تاریخی و ملی دارید، نوجوان امروز در شهرستان شما چه ارتباطی با این هویت تاریخی، با شهدای شاخص و با آداب و سنت‌های بومی شهرستان دارد؟ هر کدام از این عناصر بخشی از فرهنگ زیست بوم شماست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروز در سکوهایی مانند اینستاگرام شاهد بلاگرهایی هستیم که هدف و مأموریت خودشان را معرفی یک شهر و یک کشور قرار داده‌اند، این کار یک مزیت ویژه برای یک شهرستان ایجاد می‌کند، تقریباً همه شهرستان‌های ما یک شناسنامه هویتی مختص به خودشان را دارند، همچنین مزیت‌ها، افتخارات، فرهنگ و سنت بومی و آیینی خاص خودشان را دارند که در دل همان شهرستان باقی مانده است.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: شما اگر بخواهید پای ۸۰ میلیون ایرانی را به شهر خودتان باز کنید کار بسیار پیچیده و سختی دارید، اما با استفاده از فضای مجازی و تولید محتوای درست بهترین فرصت را برای معرفی شهرستان خودتان دارید، ما در حوزه تولید محتوا و ایجاد درآمد در حوزه اقتصاد دیجیتال در حوزه بلاگرها در مرحله اول هستیم.

وی افزود: ما امروز با تولید محتوای آسیب‌زا برای کودکان و نوجوانان نیز روبرو هستیم اما باید به سمت تولید محتوای درست، امیدبخش، هم‌افزا و هویت‌بخش برویم. شما می‌توانید با تولید محتوای خوب رسانه‌های استانی و ملی را نیز برای معرفی ظرفیت‌های شهرستان سرخط کنید و از این جهت مأموریت شما سخت و سنگین است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: اگر کاری کردید که نوجوان امروز به هویت شهرستانی خودش افتخار کرد او را در شهرستان ماندگار می‌کنید و در این صورت اگر تخصیصی را هم در دانشگاه کسب کند باز هم برای خدمت به شهرستان باز می‌گردد.

حسین‌زاده متذکر شد: بومی‌گرایی باید در راستای هویت ایرانی اسلامی تعریف شود چرا که ما از نگاه‌های قوم‌گرایانه در کشور ضربه خورده‌ایم و آن به این دلیل بوده که در کنار بوم‌گرایی به موضوع هویت اسلامی ایرانی توجه نشده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.