در آستانه اربعین هستیم و طبیعتاً یک سری از آثار در حوزه اربعین ساخته شده و ناظر به مناسک دینی است. به همین دلیل زمان دریافت آثار را تا ۱۰ آبان ماه تمدید کردیم تا اگر کسی بنا دارد اثری درباره مناسک اربعین تولید کند این فرصت برایش فراهم باشد.

بازنمایی مقاومت اسلامی؛ بخش ویژه جشنواره اشراق / یک فرصت ویژه برای تولید آثاری با محوریت اربعین

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم دینی اشراق با حضور مسعود معینی پور دبیر جشنواره و معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی صبح امروز برگزار شد.

معینی پور در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه آیین اختتامیه جشنواره دی ماه ۱۴۰۳ برپا می شود، تاکید کرد که شرکت کنندگان می توانند تا ۱۰ آبان ماه آثار خودشان را به دبیرخانه ارسال کنند.

نگاهی به دو بخش جشنواره اشراق

به گفته معینی پور؛ این جشنواره در دو بخش اصلی (اشراق) که ویژه عموم هنرمندان است و دیگری در بخش جنبی (رواق) ویژه طلاب برگزار خواهد شد.

موضوعات بخش اصلی شامل عدالت، سبک زندگی دینی، عفاف، تحکیم خانواده، نقد عرفان های نوظهور و فرق انحرافی، وهابیت و داعش، اخلاق و ... و همچنین در بخش جنبی با موضوعاتی همچون طلبه و تبلیغ، طلبه و کارآفرینی، سبک زندگی طلاب، بانوان طلبه و ... آثار  پذیرفته خواهد شد.

دبیر جشنواره اشراق تاکید کرد: امسال یک بخش ویژه هم در حوزه مقاومت داریم که جریان مقاومت را در درگیری عظیم تمدنی که این روزها به وجود آمده پیگیری می کند. این بخش با موضوع بازنمایی مقاومت اسلامی ویژه عموم هنرمندان برگزار می شود که موضوعات آن شامل حوزه و مقاومت اسلامی، گروه های مقاومت در بین غیرمسلمانان، نقش روحانیت در ترویج فرهنگ مقاومت و گروه های مقاومت در جهان اسلام است و امیدوارم آثار دینی خوبی در بخش بین‌الملل به دست ما برسد و به بالابردن و ارتقای سطح کار جشنواره کمک کند.

معینی پور با اشاره به اینکه جشنواره اشراق بیش از ۱۰ـ ۱۲ سال سابقه برپایی دارد، تصریح  کرد: البته ‌چندسالی در برگزاری این جشنواره وقفه ایجاد شد و زمانی که سال ۱۴۰۱ چهارمین دوره آن پس از حدوداً هفت سال تعطیلی دوباره برگزار شد، بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی در ادامه افزود: امسال به جشنواره یک کمیته علمی هم اضافه شده و هدفمان این است که به وسیله این کمیته جشنواره غنی‌تری برگزار شود و فضایی فراهم کنیم تا درباره سینمای دینی و ویژگی‌های این آثار و چند و چون آن با هنرمندان و کارشناسان ‌گفت‌وگو کنیم. در حال حاضر دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مختلفی داریم که وظیفه تربیت فیلمنامه نویس، بازیگر و کارگردان و ... را برعهده دارند و ادعا می کنند که هنرمند دینی تربیت می کنیم؛ به نظرم باید این گفت‌وگوهای دینی در فضای ورک شاپ‌ها و کمیته علمی شکل بگیرد.

معینی پور درباره زمان بندی جشنواره و انتشار فراخوان گفت: ما یک مقداری در انتشار فراخوان عجله کردیم چون در آستانه اربعین هستیم و طبیعتاً یک سری از آثار در حوزه اربعین ساخته شده و ناظر به  مناسک دینی است. به همین خاطر زمان دریافت آثار را تا ۱۰ آبان ماه تمدید کردیم تا اگر کسی بنا دارد اثری درباره مناسک اربعین تولید کند این فرصت برایش فراهم باشد.

اختصاص کمک هزینه برای تولید آثار دینی

همچنین درصددیم در مورد آثار ویژه ای که به دستمان می رسد یک کمک هزینه برای تولید اثر جدید به فیلمسازش اختصاص دهیم و ‌در حوزه مکتوب نیز اگر اثر خوبی داشته باشیم آن را در بحث تولید در باشگاه فیلم دینی اشراق پشتیبانی کنیم. در واقع سعی کردیم در این دوره بسته کاملی داشته باشیم؛ از باشگاه فیلم اشراق و برپایی جشنواره تا شناسایی فیلم‌های خوب و پشتیبانی از آنها در بحث تولید.

معینی پور درباره موازی کاری با برخی جشنواره های فیلم های دینی همچون جشنواره امام رضا(ع) تاکید کرد: کارویژه آستان قدس پرداختن به امام رضا(ع) بود و در ابتدا هم قرار بر این بوده که فیلم ها در همین حوزه پذیرفته شوند اما اگر در حوزه فیلم‌های دینی وارد شدند خارج از چارچوب خودشان عمل کردند. حوزه فعالیت‌های دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مباحث فرهنگی دینی است. تاکنون هم کارهای زیادی انجام دادیم که برخی به مرور زمان تعطیل و برخی دیگر هم تخصصی‌تر شده‌اند.

وی در واکنش به اینکه حضور آثار بین المللی با محوریت ادیان دیگر در جشنواره چگونه خواهد بود، تصریح کرد: آثار دینی که به دست ما می رسد اگر در چارچوب قانون اساسی باشد هیچ مشکلی با آن نداریم اما ما نسبت به فیلم‌هایی که منجر به ترویج و نشر ادیان دیگر شود وظیفه‌ای نداریم اما حتماً از آنچه منجر به ایجاد گفت وگوی بین ادیان و تعامل شود استقبال خواهیم کرد. اگر فیلم هایی هم در این میان چالش‌های اقلیت ها را مطرح کند و مورد تایید باشد با آن مشکلی نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.