۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 1004746

بر اساس مطالعه جدیدی که گروهی از متخصصان در دانشگاه استنفورد انجام داده‌اند، تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب نوسان و تغییر خلق و همچنین افزایش تاثیر بلندمدت این امر بر سلامت روان شود.

آثار منفی بحران اقلیمی بر سلامت روان مردم

این مطالعه نشان داده است که خلق فرد با تغییر روزانه آلودگی هوا دستخوش نوسان می‌شود.

متخصصان این یافته را «حساسیت خُلقی به آلودگی هوا» نامیده‌اند. این پژوهش بر اساس نمونه‌گیری مکرر از ۱۵۰ نفر در طول یک سال انجام شده است.

این گروه پژوهشی گفت این تحقیق به توضیح بیشتر پژوهش‌های پیشین کمک می‌کند که نشان می‌داد بین افزایش اضطراب و افسردگی و قرارگیری بلندمدت در معرض آلودگی هوا ارتباط وجود دارد. متخصصان امیدوارند یافته‌های آن ها توجه بیشتری را به تاثیر بحران اقلیمی بر سلامت و بهزیستی انسان معطوف کند.

در این پژوهش که در نشریه پلاس وان (PLOS One) که داوری علمی می‌شود منتشر شد، آمده است: این نظریه می‌تواند برای تلفیق بهتر احساس و سلامت روان در سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سازگاری اقلیمی به کار گرفته شود.

با وخامت بحران اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان، رویدادهایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند، مانند آتش‌سوزی‌های ویرانگر جنگل‌ها از نظر شدت و تناوب فقط افزایش خواهند یافت.

متخصصان اقلیمی پیش‌تر به ارتباط میان سلامت روان و بحران اقلیمی پی برده‌ بودند. دو سال قبل، هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد اعلام کرد که از این پس، موارد تاثیر اقلیم بر سلامت روان را در گزارش‌هایش خواهد گنجاند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌داد که چالش‌های سلامت روان می‌تواند با ضربه روحی (تروما) ناشی از رویدادهای شدید آب‌وهوایی و اقلیمی مرتبط باشد. این هیئت همچنین گفت دماهای بالا، از دست دادن راه امرار معاش و از دست دادن فرهنگ به‌دلیل بحران اقلیمی آثاری منفی بر سلامت روان مردم جهان دارد.

«کاترین بوون»، یکی از نویسندگان گزارش ۲۰۲۲ گفت: ما همچنین شاهد آثار زنجیروار و ترکیبی هستیم که می‌بینیم، مثلا در پی آتش‌سوزی‌های تابستان سیاه در استرالیا، سیل و دیگر رویدادهای شدید آب‌وهوایی رخ می‌دهد.

آلودگی هوا فقط تهدیدی برای سلامت روان نیست. پژوهش اخیر دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور نشان داده است که ۱۳۵میلیون نفر در چهار دهه گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.

بحران اقلیمی، علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سبب شد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ باشد. در حالی که دماهای شدید جوامع سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، به نظر می‌رسد امسال نیز می‌رود تا این رکورد را بشکند.

به گزارش ایندیپندنت، افزایش دما همچنین در گرم شدن اقیانوس‌ها نقش داشته است که سبب یک فصل رکوردشکن در اقیانوس اطلس شده است. متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که تا نوامبر حدود ۲۳ طوفان گرمسیری و توفند شناخته‌شده و دارای نام شکل خواهد گرفت.

در ماه ژوئن، توفند بریل پس از تقویت و تبدیل زودهنگام به طوفان رده ۵ به‌دلیل دمای بی‌سابقه اقیانوس، ویرانی سنگینی در سراسر کاراییب به بار آورد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.