آنچه می‌خوانید اخبار امروز شنبه ۲۰ مرداد درباره اربعین و پیاده‌روی و تجمع عظیم مذهبی و دینی مردم دنیا برای اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش است.

همگام با زوار، ۱۴ روز مانده تا اجتماع عظیم اربعین

آنچه می‌خوانید اخبار امروز شنبه ۲۰ مرداد درباره اربعین و پیاده‌روی و تجمع عظیم مذهبی و دینی مردم دنیا برای اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش است. اربعین همان روزی است که اسیران کربلا در بازگشت از شام و با پای پیاده برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفته‌اند.

تمرچین؛ گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین(ع)

آذربایجان غربی امسال سومین سال پیاپی است که مرز تمرچین برای تردد زائران اباعبدالله الحسین آماده سازی شده است و روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ اولین کاروان زوار اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام(شهرستان نقده) از پایانه مرزی تمرچین عازم کربلای معلی شدند.

تدابیر حداکثری جهت تردد زائران اربعین از مرز تمرچین پیش‌بینی شده است

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر اجرای کامل مصوبات ستاد اربعین استان، گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان اهتمام ویژه‌ای به اجرای مصوبات داشته باشند تا زمینه مناسب برای اعزام زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین فراهم شود.

محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد اربعین استان که در پایانه مرزی تمرچین برگزار شد، با اشاره به نزدیک بودن اربعین حسینی، افزود: در دو سال گذشته اقدامات مهمی در جهت اعزام زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین صورت گرفته تا عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بتوانند از مسیر تمرچین به کربلای معلی مشرف شوند.

استاندار آذربایجان‌غربی بر پیش‌بینی تدابیر حداکثری جهت اسکان، تغذیه و تردد زائران اربعین حسینی از مرز تمرچین نیز اشاره کرد و افزود: امسال پیش‌بینی‌های لازم برای تردد ۵۰۰ هزار زائر اربعین حسینی از مرز تمرچین انجام شده و باید امکانات لازم برای این تعداد از زائران اربعین حسینی تدارک دیده شود.

معتمدیان همچنین با اشاره به ویژگی‌های مرز تمرچین برای تردد زائران اربعین حسینی چون آب و هوای مناسب، اختلاف دما نسبت به سایر مرزها و نزدیکی برای زائران استان‌های همجوار، اضافه کرد: تمامی تدابیر لازم از جمله ایمن سازی راه‌های ارتباطی استان برای تردد زائرین حضرت اباعبدالله الحسین و همچنین حضور پلیس راه در راستای تامین ایمنی زائرین در تردد از مسیرهای ارتباطی اندیشیده شود.

استاندار آذربایجان غربی، تامین امکانات لازم در راستای ارتباطات، پوشش اینترنتی و آنتن دهی تلفن همراه و همچنین امکانات مورد نیاز در حوزه درمان و تامین داروهای مورد نیاز زائران اربعین حسینی در مسیرهای تردد را ضروری دانست.

آمادگی پایانه مرزی تمرچین برای میزبانی از زائرین اربعین حسینی۱۴۰۳

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی از آمادگی پایانه مرزی تمرچین برای سومین سال متوالی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی خبر داد.

ایرج دست نشان ضمن دعوت از هموطنان برای انتخاب پایانه مرزی تمرچین به‌عنوان مرز خروجی از کشور افزود: در طول چهار ماهه سال جاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در راستای ایمن سازی و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه مرزی تمرچین هزینه شده است. 

وی با ادامه داد: با توجه به افزایش دمای هوا  از زائران اربعین حسینی در کشور بویژه زائرین استان‌های همجوار درخواست می‌شود پایانه مرزی تمرچین را بدلیل شرایط آب وهوایی مناسب برای خروج خود  انتخاب کنند.

برپایی بیش از ۵۰ موکب آذربایجان‌غربی برای زائران اربعین 

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات آذربایجان غربی گفت: برای اربعین سال جاری بیش از ۵۰ موکب از استان از بازرگان تا کربلا برپا می‌شود.

قنبر کریم نژاد افزود: در جهت ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی امسال برای حدود ۵۰ موکب از استان پرونده تشکیل و جهت دریافت پروانه به تهران ارسال شده است.

آمادگی کامل کمیته بهداشت و درمان اربعین آذربایجان‌غربی برای ارائه خدمات به زائران

دبیر کمیته بهداشت و درمان اربعین آذربایجان‌غربی از آمادگی کامل این کمیته برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

فرزین رضازاده با بیان اینکه کاروان بهداشت و درمان اربعین از ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ لغایت ۶ شهریور ۱۴۰۳در پایانه مرزی تمرچین مستقر و آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی خواهند بود، گفت: بخش‌های بهداشت و درمان، اورژانس و غذا داروی دانشگاه علوم پزشکی برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به زائران اربعین در سطح استان از آمادگی کامل برخوردار است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان به عنوان رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین در استان از تمام ظرفیت‌های خود برای پوشش بهداشتی و درمانی این مراسم استفاده خواهد کرد.

رضا زاده تصریح کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه با بکارگیری همه ظرفیت خود اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌های مسری را انجام داده و در این خصوص پایگاه ‌ای مراقبت مرزی معاونت بهداشت در همه پایانه‌ها بصورت شبانه روزی مستقر هستند.

بسیج کلیه امکانات حوزه راه و شهرسازی برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی(ع)

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در جلسه هماهنگی ستاد اربعین راه و شهرسازی سازی استان گفت: کلیه امکانات حوزه راه و شهرسازی استان برای تسهیل در تردد زائران حسینی (ع)بسیج شده‌اند.

رسول عطائی در جلسه ستاد هماهنگی برنامه‌های اربعین که با حضور مدیران کل شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان برگزار شد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی (ع) از استان تمام توان و امکانات حوزه راه و شهرسازی برای این امر بسیج شده است.

تمام ظرفیت آموزش و پرورش در اختیار زائران اربعین حسینی قرار گیرد

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی، در جلسه ستاد اربعین حسینی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی نماد اقتدار شیعه و تجلی ولایتمداری و ولایت پذیری است، گفت: باید برای تقویت و تعالی این برنامه عظیم در داخل کشور و در مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی، تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

علی مطهری ادامه داد: تمام ظرفیت آموزش و پرورش در شهرستان‌های مسیر زائران از شمال استان یعنی ماکو به عنوان محل ورود زائران خارجی تا جنوب استان یعنی پیرانشهر به عنوان مرز خروجی زائران به سمت کشور عراق باید در اختیار زائران قرار داده شود.

در سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از مرز تمرچین پیرانشهر فراهم شد و با توجه به آماده سازی زیرساخت‌ها برای تردد زائران توسط سازمانها و ارگانهای مختلف در آذربایجان‌غربی و با وجود آب و هوای معتدل، مرز تمرچین می تواند معبر بهتری برای کاهش خستگی سفر ناشی از گرمای هوا برای زائران اربعین حسینی باشد.

به کارگیری بیش از 112 گشت انتظامی در مسیرهای منتهی به مرز مهران در اربعین

ایلام رئیس پلیس پیشگیری انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه تأمین امنیت زائران محور اصلی برنامه‌های پلیس در اربعین است گفت: هفت ایستگاه پلیس در محورهای مواصلاتی استان  و بیش از ۱۱۲ گشت انتظامی شامل خودرویی وموتوری در مسیرهای منتهی به مرز مهران کار ارائه خدمات انتظامی به زائران را بر عهده دارند.

سرهنگ «مهرداد علیمحمدی» به تشکیل  ۹ قرارگاه در سطح استان و تقسیم‌بندی شهر مهران به پنج بلوک و استفاده از ۷۰ گشت انتظامی در سطح شهر مهران اشاره کرد و افزود: کارکنان به‌کارگیری شده در مأموریت اربعین آموزش‌های لازم را برای ارائه خدمات انتظامی مطلوب به زائران را دیده‌اند و امیدواریم که بتوانیم خادمان خوبی برای زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باشیم.

رئیس پلیس پیشگیری انتظامی استان به ساماندهی ۱۳۳ پارکینگ در راستای رفاه وتسهیل تردد زائران اربعین حسینی اشاره کرد و تصریح  کرد: ایجاد آرامش و آسایش برای زائران از اهداف اصلی برنامه‌های پلیس در اربعین است و گشت‌های انتظامی به صورت هدفمند به‌صورت شبانه‌روزی در تمامی جاده‌ها و  مسیرهای تردد زائران حسینی استقرار دارند.

آب پایدار در مرز مهران برای ایام اربعین تأمین شد

ایلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: تدابیر و اقدامات لازم برای تأمین آب پایدار در مرز بین‌المللی مهران برای آرامش و آسایش زائران در ایام اربعین به نحو مطلوب، اتخاذ و انجام شده است.

محمد محمدی اظهار کرد: با توجه به اهمیت ویژه آبرسانی در فصل گرم در استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران در مراسم اربعین، شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تأمین آب پایدار پایانه‌های شهید رئیسی و شهید سلیمانی در مرز مهران به میزان ۱۳۰ لیتر بر ثانیه، آماده‌سازی قرارگاه عملیاتی وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در محل پایانه شهید سلیمانی مهران، آماده سازی سردخانه شرکت آب و فاضلاب جهت دپوی آب های بسته بندی شده و اجرا و آماده سازی دو علمک جدید جهت آبرسانی تانکرهای آبرسان بصورت سیار در داخل و خارج از مرز مهران اقدام کرده است.

وی از شناسایی و جانمایی مواکب در سطح استان ایلام جهت سرویس‌دهی و خدمات آبرسانی خبر داد و افزود: هماهنگی با واحدهای آزمایشگاهی برای کنترل کیفی و پایش کیفیت بهداشتی آب  و نصب دو دستگاه دیزل ژنراتور در محل ایستگاه پمپاژ برای آمادگی در برابر قطعی احتمالی برق از جمله اقدامات آبفا استان برای تأمین آب اربعین در مهران بوده است.

سیستان و بلوچستان اربعینی شد

سیستان و بلوچستان هم‌زمان با فرارسیدن ایام پیاده‌روی اربعین پایتخت وحدت ایران اسلامی همچون سال‌های گذشته میزبان زائران اربعین حسینی شد.

چند سالی است که سیستان و بلوچستان؛ پایتخت وحدت ایران اسلامی دروازه ورود زائران پاکستانی عتبات‌عالیات برای شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی شده است.

این استان تنها مسیر زمینی ورود زائران پاکستانی به کشور عراق است که زائران پاکستانی از طریق مرزهای میرجاوه و ریمدان وارد کشور می‌شوند.

امسال هم در آستانه اربعین حسینی خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از طریق مرزهای این استان خود را مهیای سفر عاشقی اربعین کردند.

آماده‌سازی پایانه‌های مرزی برای ورود زائران

مرحمتی معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه با اشاره به روند خدمت‌رسانی مردم به زوار پاکستانی در مرز میرجاوه بیان کرد: مردم بومی منطقه در کنار دستگاه‌های اجرایی با برپایی موکب به خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) مشغول هستند.

مرحمتی با اشاره به گرمای هوا از توسعه امکانات سرمایشی برای رفاه حال زوار امام حسین (ع) در این منطقه خبر داد و افزود: علاوه بر اینکه  استقبال از زائرین اربعین حسینی در هشت شهرستان استان با ۵۰ موکب و در طول مسیر حرکت از مرز ریمدان و مرز میرجاوه انجام می‌شود، همچنین ۶ نقطه در شهر زاهدان در حال آماده‌سازی برای خدمت‌رسانی به زائرین پاکستانی هستند.

پیش‌بینی ورود ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی

وی با اشاره به اینکه امسال پیش‌بینی‌شده است ۱۰۰ هزار زائر از کشور پاکستان برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین از مرزهای سیستان و بلوچستان به کشور وارد شوند، تصریح کرد: شاید ناوگان حمل و نقل کفاف این تعداد زائر را نداشته باشد اما طرف پاکستانی توافق شده است تا زواربا اتوبوس‌های خودشان وارد شوند.

بیش از ۳۰۰۰ مترمربع سایه بان احداث شده است

رافت فرماندار دشتیاری نیز با اشاره به تجهیزات رفاهی برای زائران پاکستانی اربعین در مرز ریمدان بیان کرد: حدود ۳۳۰۰ متر سایه‌بان در پایانه مرزی ریمدان داشتیم که ۵۰۰ مترمربع سایه‌بان دیگر به میزان سایه‌بان‌ها افزوده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این راه‌اندازی دو باب نمازخانه در محل پایانه ریمدان و همچنین سالن ۱۵۰۰ متری مجهز به وسایل سرمایشی به‌عنوان اسکان موقت برای زائرانی که نیاز به سالن سرد دارند نیز راه‌اندازی شده است.

وی با ابراز امیدواری در خدمت‌رسانی مطلوب برای زائران پاکستانی اربعین حسینی تصریح کرد: همچنین ظرفیت موکب‌های مردمی نیز در حال احداث و مستقر شدن در پایانه مرزی ریمدان هستند.

مذنب دبیر ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی نیز در بازدید از مرز میرجاوه گفت: در مرزهای شرقی کشور یعنی ریمدان و میرجاوه در سال جاری همانند سال گذشته، هموطنان گرامی میزبان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زوار کشور پاکستان هستند.

وی بر همکاری و مساعدت برای فراهم شدن زمینه رفاه بیشتر برای زوار پاکستانی در سیستان و بلوچستان تاکید و خاطرنشان کرد: درخواست می‌شود دستگاه‌های متولی در این موضوع مهم حداکثر امکانات و توان خود را پای کار آورده تا میزبانی از زوار خارجی به بهترین نحو انجام شود.

مذنب افزود: ستاد اربعین مرکزی و کمیته حمل و نقل و سوخت وزارت راه و شهرسازی از ماه‌ها قبل تدابیر را پیش‌بینی کرده که با وجود محدودیت ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای که داریم باز هم ظرفیت را به نسبت سال گذشته افزایش داده است.

دبیر ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: هر ساله با وجود گرمای شدید هوا بازهم شاهد افزایش شور حسینی برای زیارت کربلای معلی هستیم که این وظیفه ما را سنگین می‌کند تا با تمام امکانات عمومی، دولتی و حتی مردمی بهترین خدمات ارائه داده شود.

تصویب اعتبار طرح‌های ویژه مراسم اربعین در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های مربوط به زیرساخت‌های مراسم اربعین در این استان مشخص و اعتبار آن مصوب شد.

مهرداد عرب اول بیان کرد: اعتباری در خصوص تامین زیرساخت‌های مراسم اربعین اختصاص یافته که بین ۶ استان توزیع شده و بخشی از آن مربوط به سیستان و بلوچستان است که پروژه های آن در استان مشخص و مصوب شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تبیین سیاست‌های کلی برنامه‌های اقتصاد دریامحور موضوع دیگری بود که به آن پرداخته شد، این مهم در اردیبهشت ماه امسال جهت اجرا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ شد.

تقویت زیرساخت‌های اقامه نماز و خدمات سفر برای زائران اربعین در سیستان و بلوچستان

مدیر ستاد اقامه نماز استان سیستان و بلوچستان نیز از آمادگی مرزهای استان برای استقبال از زائران اربعین حسینی با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های اقامه نماز و خدمات سفر خبر داد.

محمد سنجرانی افزود: با توجه‌ به نزدیکی ایام اربعین برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مدیریت مرز و استقبال از زائران پاکستانی انجام شده است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: این روزها شاهد بازدید و نظارت کارگروه تخصصی استان از نمازخانه‌ها، مجتمع‌ها و زائرسراها در مسیر تردد زوار اربعین هستیم که پیش‌بینی ما امسال ۳۰ موکب در مسیرهای تردد زوار است که امیدواریم در سال جاری خدمات بهتری به لحاظ کمی و کیفی به زائران پاکستانی که از محل مرز ریمدان و میرجاوه راهی کربلای معلی هستند، داشته باشیم.

آمادگی ۱۶ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی سیستان و بلوچستان برای میزبانی از زائران اربعین حسینی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز از آمادگی ۱۶مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر به زائران اربعین حسینی (ع) خبر داد.

ایوب کرد با اشاره به نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی ‌و اعزام زائران از داخل استان و همچنین ورود مشتاقان به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از کشور پاکستان اظهار کرد: ۱۶ مجتمع  خدماتی رفاهی بین راهی  استان در مسیر تردد زائران اربعین حسینی قرار گرفته و در محورهای مواصلاتی زاهدان-میرجاوه، زاهدان-کرمان و زاهدان-نهبندان آماده ارائه خدمات به زوار هستند.

صدور ۹۱۸۰ جلد گذرنامه برای زائران اربعین در کرمانشاه

کرمانشاه  رئیس دایره گذرنامه فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از صدور ۹۱۸۰ جلد گذرنامه برای زائران اربعین در کرمانشاه خبر داد.

سرهنگ محسن سوری گفت: پلیس گذرنامه از مدت‌ها پیش فعالیت خود را برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین آغاز کرده و همکاران ما با جدیت مشغول پاسخگویی به این عزیزان هستند.

وی ادامه داد: تا پایان روز جمعه، ۱۹ مرداد، ۹۱۸۰ جلو گذرنامه عادی و زیارتی برای زائران اربعین در استان صادر شده است.

 سوری با بیان اینکه زائران برای دریافت گذرنامه خود حتما باید از طریق وبگاه «پلیس من» کارهای مربوط به ثبت‌نام را انجام دهند، گفت: این افراد برای دریافت گذرنامه به پلیس مراجعه نکنند.

رئیس دایره گذرنامه فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه افزود: همکاران ما در مرکز پلیس گذرنامه تنها به رفع نقص و ایرادات افراد مراجعه کننده می‌پردازند و آنها را برای تکمیل مدارک راهنمایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین نقص مدارک هویتی زائران مربوط به عکس است، یادآور شد: افراد توجه داشته باشند هنگام مراجعه به وبگاه «پلیس من» عکس ۶*۴ رنگی را بارگذاری کنند تا در سیستم با پیغام خطا مواجه نشوند.

سوری از افرادی که قصد تشرف به عتبات عالیات و کربلای معلی را دارند خواست هرچه سریع‌تر نسبت به ثبت‌نام و دریافت گذرنامه اقدام کرده و کار را به روزهای پایانی موکول نکنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.