معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ، خنثی کردن تلاش افرادی بود که می‌خواستند آینده این کشور را برای مردم ایران تیره، مبهم و ناپایدار نشان دهند.

دولت سیزدهم آینده فرهنگی روشنی را به تصویر کشید

گفت‌وگویی با یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته درباره برخی موضوعات فرهنگی منتشر شد و بازتاب‌هایی داشت.

در تماس با وی مطلع شدیم قرار بر این بوده که گفت‌وگو اصلاح شود اما به رغم وعده داده شده آن گفت‌وگو اصلاح نشد؛ بنابراین گفت‌وگوی دیگری با معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت فرهنگی و مسایلی که نیاز به توضیح دارد صورت گرفت.

یاسر احمدوند روحیه و شخصیت فرهنگی رئیس جمهور شهید را مهم‌ترین عامل توفیقات فرهنگی دولت دانست و افزود: او عمیقا به ارزش‌های انقلاب و راهبردهای فرهنگی مقام معظم رهبری معتقد بود و خود را موظف به پیگیری و تحقق آنها می‌دانست. دولت سیزدهم رسالت خود را پیگیری اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی تعریف کرده بود. علاوه بر اینها منش فرهنگی رئیس‌جمهور ممتاز بود. ایشان به تکریم اهل فرهنگ و نشست و برخاست با هنرمندان توجه داشت و به آن عمل می‌کرد. شهید جمهور در برنامه‌های فرهنگی شرکت می‌کرد و علاقه داشت با اهالی فرهنگ مرتبط باشد و بی‌واسطه با آنها گفت‌وگو کند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهید جمهور در جلساتی که حاضر می‌شد صمیمی رفتار می‌کرد، صرفا سخنرانی و جلسات رسمی نبود، بلکه جلسات گفت و شنودی را که در آن مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ مطرح می‌شد، پیگیری و تلاش می‌کرد مشکلات را حل کند. توجه ویژه به اهالی فرهنگ و اهتمام به نخبگان رفتاری نمونه برای کارگزار جمهوری اسلامی است. نگاه فرهنگی شهید جمهور در اختصاص منابع و در پشتیبانی لازم از اهل فرهنگ موجب شد عقب‌ماندگی‌های بزرگی که دراین حوزه وجود داشت جبران شود.
به گفته وی همین رویکرد سبب شد بدخواهان برای جدایی هنرمندان و دولت تلاش کنند. دولت سیزدهم برای غلبه بر این فتنه با بدنه هنرمندان ارتباط گرفت. تقویت ارتباط با اهالی فرهنگ مدنظر این دولت بود و توفیقات خوبی به‌دست آمد و دولت جدید در شرایط خوبی برای تقویت این رابطه قرار دارد.
به گفته احمدوند با تلاش روزافزون و شبانه‌روزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت توقع برای اهالی فرهنگ و هنر ایجاد شد که کماکان زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند، منابع در بودجه به حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کند، اهل فرهنگ تکریم و قدر آن‌ها دانسته شود، امکان استفاده از محصولات فرهنگی برای همه مردم فراهم، آموزش‌های فرهنگی و هنری فراگیر شود و حمایت‌های ویژه از اهالی فرهنگ و هنر با توسعه صندوق هنر استمرار پیدا کند.

آینده‌سازی مهمترین دستاورد فرهنگی دولت
وی درباره دستاوردهای فرهنگی دولت سیزدهم گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ، این بود که تلاش افرادی را که می‌خواستند آینده این کشور را برای مردم ایران تیره، مبهم و ناپایدار نشان دهند، خنثی کرد و در عمل باعث شد با رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری در عرصه‌های مختلف جامعه، امیدوارانه نسبت به آینده کشور به تولید آثار فرهنگی مشغول باشند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تردیدی نیست که وضعیت اقتصادی در فرهنگ و هنر نسبت به گذشته در شرایط بهتری قرار دارد، ادامه داد: شاهد بهبود اقتصاد فرهنگ در آمار هستیم. این مسیری است که رشد آن ادامه پیدا می‌کند، تا جایی که تصور می‌شد، طی دو تا سه سال آینده اکثر فعالان عرصه فرهنگ و هنر با اشتغال در همین حوزه‌ها بتوانند زندگی حرفه‌ای مناسبی داشته باشند.

وی با اعلام اینکه در نتیجه عملکرد دولت سیزدهم، بازار فرهنگ و هنر فعال و زنده شد، افزود: این مسیر ادامه خواهد یافت و آمارها رشد خواهند کرد. البته در بازار سالم رقابت در تولید و عرضه آثار فرهنگی و هنری هم افزایش پیدا کرده است.

درآمد پایدار برای تولیدکنندگان فرهنگی
احمدوند با بیان اینکه تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که هنرمندان و اهالی فرهنگ در حرفه خود فعالیت کافی اقتصادی و موثر فرهنگی داشته باشند، گفت: هدف‌گذاری این بود که در طی چند سال، بازار فرهنگ و هنر به سطحی از عرضه و مصرف برسد که فعالان و تولیدکنندگان حرفه‌ای بتوانند از همین بازار درآمد پایدار داشته باشند. برخی اقدامات تکمیلی بازار فرهنگ را در سطح مطلوب کیفیت از نظر شاخص‌های حرفه‌ای نیز می‌رساند. بازتعریف نظام حمایت در بخش‌های مختلف از جمله حمایت از توسعه زیرساخت‌ها، حمایت از مصرف‌کنندگان از رویکردهای مهم در دولت سیزدهم بود.
به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برخی برنامه‌ها اجرایی شد و برخی هم مثل باشگاه بزرگ فرهنگ‌دوستان ایران که مخاطب میلیونی داشت و زیرساخت‌های فناوری آن آماده شد، به مرحله بهره‌برداری نرسید. قرار بود این باشگاه در سال ۱۴۰۳ به سرانجام برسد تا همه افرادی که عضو این باشگاه هستند بتوانند خدمات فرهنگی را با شرایط مناسب دریافت و کالای فرهنگی را خریداری کنند.
وی در ارائه مثال‌هایی از اقداماتی که در این دوره برای بهبود وضعیت اقتصاد فرهنگی انجام شد، بیان کرد: تلاش برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز فرهنگ و هنر و افزایش تعداد سالن‌های سینما و تئاتر، افزایش تعداد کتابخانه‌ها و همچنین ایجاد زیرساخت‌های فناورانه مانند راه‌اندازی سامانه بازار کتاب، نمایشگاه مجازی کتاب، دستاوردهای مهمی بود که در آینده، اقتصاد فرهنگ را متحول خواهد کرد.

نظارت قاعده‌مند و اطمینان‌آفرین
به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره نظارت بر تولیدات فرهنگی برای اطمینان‌بخشی به مخاطب و روش‌مندی نظارت برای قاعده‌گذاری صحیح جدی گرفته شد.
احمدوند با بیان اینکه اگر مضایق مالی به ارث رسیده دامن‌گیر دولت سیزدهم نبود، حتما زودتر نتیجه تلاش‌ها، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در حوزه فرهنگ هویدا می‌شد، ادامه داد: بعد از سپری‌شدن شرایط سخت اقتصادی و گشایش‌های مالی در نتیجه اقدامات موفق اقتصادی دولت، در برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه امسال احکام و مصوبات تحول‌آفرینی با تلاش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی شد که آینده روشنی برای حوزه فرهنگ در زمینه اقتصاد پدید خواهد آورد.
وی افزود: آمار در حوزه‌های مختلف به ویژه کتاب نشان می‌دهد که وضعیت تولید رو به بهبود است. حوزه کتاب کودک نسبت به حوزه‌های دیگر دارای شرایط بهتر و در حال تقویت است تا جایی که در نمایشگاه کتاب امسال سه ناشر پرفروش، همگی در حوزه کودک و نوجوان فعال بودند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نکته قابل توجه دیگری را که باید در رویکردهای فرهنگی دولت به آن پرداخت، سازوکار فرهنگی نظارت بر محتوا در این دولت دانست و گفت: به نظرم با همه بداخلاقی‌هایی که به دولت نسبت داده شد، منطق و تدبیر خوبی در برخورد با آثار مکتوب، نمایشی، تجسمی و رسانه‌ای وجود داشت. همچنین به شکل حداکثری امکان عرضه و نمایش آثار مختلفی که اشکال اساسی نداشتند، فراهم شد. اما با جدیت هم از مرزهای فرهنگی و ارزش‌های انقلابی مطابق قانون حراست شد.
وی افزود: باید توجه داشت در این سال‌ها پای هیچ ناشری به دادگاه باز نشد، ولی رعایت ضوابط نشر در بررسی آثار با فعال‌شدن هیات نظارت بر ضوابط نشر مورد اهتمام بود. اجرای مصوبه ۶۶۰ اصلاحی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تدوین شیوه‌نامه نظارت بر کتاب کودک ونوجوان از دستاوردهای ویژه این دولت در مساله قاعده‌مند کردن نظارت بر آثار فرهنگی و هنری است.

ضوابط حوزه ارزیابی آثار باید دقیق و روشن باشد
احمدوند با تاکید بر اینکه ضوابط حوزه ارزیابی آثار باید دقیق و روشن باشد و در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، ادامه داد: مقدمات این رویکرد فراهم و محتوای لازم آماده شد. نتیجه قابلیت این را دارد که در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد؛ همان‌طور که شیوه‌نامه کودک در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفته‌است تا نظرهای مشورتی دریافت و به صورت نهایی منتشر شود.

وی افزود: برای تسهیل انتشار کتاب، در دولت سیزدهم تلاش شد یکی از مسائل مهم این حوزه یعنی تامین کاغذ، حل شود. به این منظور کارخانه‌های تولید کاغذ که تعطیل یا در آستانه ورشکستگی بودند، آغاز به کار کردند و شاهد بهبود کیفیت و همچنین افزایش کمیت تولید در آن‌ها بودیم. امسال انشاالله همه نیاز کشور به کاغذ در بخش فرهنگ در داخل تامین خواهد شد.


مراکز فرهنگی در شان مردم در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شد
احمدوند با بیان اینکه توجه ویژه به همه نقاط کشور از رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، ادامه داد: همچنین تمرکززدایی در کارهایی که ضرورت به تمرکز روی آن‌ها وجود ندارد از اهداف و رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. فعالیت بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و امکان دسترسی همه مردم ایران به آن از راه سامانه بازار کتاب یکی از این اقدامات بود.
به گفته معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه بازار کتاب برای این راه‌اندازی شد که کتاب‌فروشی‌های کل کشور بتوانند در فضای برابر آثار خود را به همه مردم عرضه و از خدمات پست نیز استفاده کنند. آموزش فرهنگ و هنر مناطق مختلف، توسعه شبکه کتابخانه‌ای، توسعه سینما و تئاترها از این قبیل دستاوردها بود که برای رسیدن به آن تلاش جدی شد. به همین منظور مراکز فرهنگی معتبر و در شان مردم در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شد.
وی افزود: در برگزاری این نمایشگاه برای نخستین بار، از بودجه دولتی فقط برای تسهیل دسترسی مردم به کتاب استفاده شد. یعنی در این دوره نمایشگاه کتاب سعی شد این رویداد فرهنگی به سمت استقلال مالی حرکت کند، با وجود تمام مشکلات و لغو همکاری یکی از حامیان مالی در آخرین روزها، موفق به تامین ۷۰ درصد از هزینه‌های مالی نمایشگاه توسط بخش‌های مختلف همین رویداد بودیم.
احمدوند درباره اقداماتی که در حوزه بین‌الملل در دولت سیزدهم انجام شد، توضیح داد: برگزاری رویداد تهران از اقدامات مهم این دوره بود. در نتیجه آن برای ترجمه و انتشار ۶۰ کتاب حمایت ارزی انجام شد. همچنین ناشران، کارگزاری‌های ادبی و انجمن‌های فعال بین‌المللی در نتیجه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد امکان آموزش برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی را پیدا کردند.
به گفته معاون فرهنگی در نتیجه فعالیت جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک، برای حضور ناشران در بازار بین‌المللی نشر برنامه‌ریزی شده بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور محترم دولت سیزدهم به رفع محرومیت‌های فرهنگی تاکید و توجه داشتند، گفت: در نتیجه این نگاه فرهنگی ویژه رئیس جمهور، مردم در نقاط مختلف کشور توانستند از تولیدات و برنامه‌ها و رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری استفاده کنند. در آخرین برنامه‌ریزی‌های ما تصمیم بر این بود که در سفرهای استانی در هر استان به طور میانگین ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به تجهیز کتابخانه‌های مختلف استان اختصاص پیدا کند. این اتفاق خوبی در حوزه نشر بود و در طول سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان به گردش اقتصادی نشر کمک می‌کرد. بازارسازی جدیدی بود که علاوه بر گردش مالی، موجب تجهیز کتابخانه‌ها می‌شد و مردم می‌توانستند به آخرین تولیدات فرهنگی دسترسی داشته باشند. امیدوارم این مسیر هموار باشد واین برنامه‌ محقق شود.

وی افزود: با تلاش‌های شبانه‌روزی تعداد زیادی از همکاران حوزه فرهنگ مسیری دشوار طی شد و آینده‌ای روشن در پیش روی فرهنگ و هنر کشور به چشم می‌آید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.