یک نماینده مجلس: مسئله پتروپالایشگاه به دلیل کارکرد آن در توسعه صنعتی کشور، بسیار اهمیت دارد. از همین رو نیز با تکیه بر مشوق‌های کاربردی تعریف شده زمینه ساخت پتروپالایشگاه فراهم شده که باید وزیر جدید نفت در برنامه عملیاتی خود بر آن تاکید داشته باشد.

ساخت پتروپالایشگاه‌ها در صدر اهداف وزیر پیشنهادی نفت باید باشد

ولی اله بیاتی، عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور و این که دولت چهاردهم باید برنامه دقیقی در این زمینه داشته باشد، تصریح کرد: مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست. در این مجتمع‌های صنعتی به تولید محصولات نهایی می‌پردازیم و نفت خام را به تولیدات با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کنیم. این روندها در نهایت به نفع کشور است و منافع ما را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها به معنای رونق تولید و صنعت در کشور است. این مجتمع‌های صنعتی می‌توانند به ایجاد اشتغال بیشتر در کشور منجر شوند. صادرات موادخام قطعاً برایمان مزیتی ندارد و ارزش افزوده چندانی را نصیب کشور نمی‌کند، به همین دلیل نیاز است به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها و تبدیل نفت خام به محصولات نهایی گام برداریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت قطعاً به بررسی برنامه وی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌پردازیم. این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد و برای کشور مزیت به ارمغان می‌آورد که باید جزو اولویت‌های وزیر نفت آینده باشد. باید به بررسی این موضوع مهم بپردازیم که وزیر پیشنهادی چه طور می‌خواهد توسعه پتروپالایشگاه‌ها را پیش ببرد و چه برنامه‌ای برای جذب سرمایه در این حوزه دارد.

بیاتی در خصوص لزوم اجرای قانون تنفس خوراک و تهاتر روزانه 150 هزار بشکه نفت با تجهیزات موردنیاز برای پتروپالایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: متأسفانه با مشکلی در کشورمان مواجه هستیم، مبنی بر اینکه مصوبات قانونی در مرحله اجرا به مشکل می‌خورند و به درستی اجرا نمی‌شوند. بر اساس قانون، دولت باید به تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری بپرازد و در این زمینه مشوق‌ها را اعمال کند.

وی ادامه داد: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی دارد.  به همین دلیل مشوق‌های قانونی در راستای کمک به جذب سرمایه‌گذاران مصوب شده است. عملیاتی‌سازی این مشوق‌های قانونی می‌تواند در توسعه این مجتمع‌های صنعتی کمک‌کننده باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم برنامه داشتن وزیر پیشنهادی وزارت نفت برای اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه گسترش پتروپالایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اجرای برنامه هفتم توسعه با آغاز به کار دولت جدید همزمان شده است. نیاز است دولت چهاردهم برنامه مدونی برای عملیاتی‌سازی مصوبات برنامه هفتم توسعه داشته باشد و زمینه را برای حرکت کشور رو به جلو فراهم کند.

وی ادامه داد: قطعاً ما در مجلس به بررسی برنامه وزرا در زمینه اجرای اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه هفتم توسعه خواهیم پرداخت. تنها از طریق اجرای صحیح قوانین است که زمینه برای پیشبرد امور فراهم می‌شود. توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیز یک مصوبه قانونی در برنامه هفتم توسعه است که باید در دولت چهاردهم مدنظر باشد.

بیاتی گفت: آقای پزشکیان در مناظرات اعلام کردند که ملاک عمل‌شان برنامه هفتم توسعه است. اجرای برنامه نیاز به انگیزه، سیاست‌گذاری‌های دقیق و سازوکارهای مناسب دارد. در مجلس به بررسی برنامه دولت و وزرا برای عملیاتی‌سازی برنامه هفتم توسعه خواهیم پرداخت.

وی در پایان تأکید کرد: مسئله پتروپالایشگاه به دلیل کارکرد آن در توسعه صنعتی کشور، تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و خنثی‌سازی تحریم‌ها بسیار اهمیت دارد. از همین رو نیز با تکیه بر مشوق‌های کاربردی تعریف شده زمینه ساخت پتروپالایشگاه فراهم شده است که باید وزیر جدید نفت در برنامه عملیاتی خود به طور کامل بر اعطای این مشوق‌های راهبردی نظیر تهاتر نفت خام برای خرید تجهیزات مورد نیاز برای پتروپالایشگاه‌ها یا اعطای مجوز تنفس خوراک تاکید داشته باشد و ساخت پتروپالایشگاه‌ها در صدر اهداف وزیر پیشنهادی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.