وزیر پیشنهادی نفت، حل ناترازی بنزین را یکی از اولویت‌های خود برشمرد و گفت: با تمرکز بر بهره برداری از چاه ها و مرمت چاه‌های داخلی به دنبال افزایش تولید نفت خام هستیم و امید می‌رود ظرفیت نفت تا پایان سال به میزان۴۰۰ هزار بشکه نسبت به امروز افزایش یابد

حل ناترازی بنزین، اولویت وزارت نفت است/ برنامه ریزی برای افزایش ۴۰۰ هزار بشکه نفت

«محسن پاک‌نژاد» عصر امروز (سه شنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود با تقدیر از اظهار نظر دقیق و دلسوزانه نمایندگان مخالف و موافق خود، اظهار داشت: وزارت نفت وزارتخانه ای با وجوه مختلف سیاسی- اقتصادی است و به عنوان پیشران اقتصادی از طریق صادرات نفت و محصولات پتروشیمی شناخته می‌شود.

وی بیان‌داشت: هرچند همواره این صنعت آماج حملات و تحت شدید ترین تحریم ها بوده است، اما نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست صنعت نفت را بالنده و استوار کند.

پاک‌نژاد خاطرنشان کرد: این صنعت در خط مقدم است و برنامه تقدیمی اینجانب در چارچوب سیاست های کلی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه هفتم تدوین شده است. آنچه از وزیر می توان انتظار داشت شناخت چالش ها و رفع آنهاست و شالوده اصلی برنامه ارائه شده بر پایه پاسخگویی به چالش های نفت و گاز است و در این راه از توان و تخصص اندیشکده صنعت نفت و صاحبان اندیشه، نمایندگان و صاحبان حرف استفاده خواهم کرد.

وی ادامه‌داد: نخستین موضوع ناترازی تولید و مصرف گاز است که در ابعاد مختلف موجب خسارت شده و زیان های سنگین در تولید ملی به بار آورده است که می تواند کشور را با چالش های امنیتی روبه‌رو کند.

وزیر پیشنهادی نفت خاطرنشان کرد: این مشکل فرابخشی است و باید با همکاری بین همه ذی نفعان رسیدگی عاجل شود. راهکارها باید دو بخش تولید و مصرف را در بر گیرد؛ در این پیوند دو برنامه کوتاه مدت و بلندمدت ارائه شده است.

وی اضافه‌کرد: در برنامه کوتاه مدت، راه‌اندازی کارخانه ۳۱۰۰NGL با هدف جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه دهلران، راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار در حال ساخت شامل ایستگاه‌های تقویت فشار هما، وراوی و ایستگاه‌های پیش‌تراکم ۹۰۰ و ۱۰۰۰، تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی، اجرای طرح‌های زودهنگام میادین دی، آغار، توس خارتنگ به ظرفیت ۲۳ میلیون متر مکعب در روز، انعقاد قرارداد آغاز فعالیت اجرایی واحدهای نم‌زدائی پالایشگاه فراشبند و شیرین‌سازی و برنامه‌های کوتاه مدت جمع‌آوری گازهای مشعل به ظرفیت چهار میلیون متر مکعب در روز، در نظر گرفته شده است.

پاک‌نژاد اظهار داشت: در برنامه بلدمدت توجه به کارخانه های NGL که گازهای همراه را تصفیه می کند، در نظر گرفته شده است و در بخش مصرف نیز مردم را در بهینه سازی ترغیب می کنیم که در جهت شعار سال است.

وی گفت: راهکارهایی همچون اصلاح شبکه مصرف، گواهی صرفه‌جویی (که در برنامه هفتم گنجانده شده است)، صندوق بهینه سازی انرژی و سازمان بهینه سازی انرژی از جمله دیگر موارد است.

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: حل ناترازی مسئله بنزین ضروری است، اما هر گونه تصمیم در این موضوع باید با استفاده از ظرافت‌های خاص اعمال شود و با هماهنگی مجلس و کمیسیون های تخصصی آن را به نتیجه خواهیم رساند.

وی خاطرنشان‌کرد: افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل از دیگر برنامه های ما است، همچنین افزایش تولید نفت خام کشور با تمرکز بر بهره برداری از چاه ها و مرمت چاه‌های داخلی در نظر گرفته شده است و امید می‌رود ظرفیت نفت تا آخر سال ظرفیت نفت ۴۰۰ هزار بشکه نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

در ۲۰ سال آینده سوخت های فسیلی محدود خواهد شد و باید تولید نفت را افزایش دهیم

پاک‌نژاد اظهار داشت: اولویت سوم ما تسریع در قراردادهای بالادستی و استفاده از همه سازوکارهای قانونی به شرکت های اکتشاف تولید است. مطابق برنامه پیشنهادی، مشارکت پتروشیمی و شرکت های انرژی بر را در توسعه میادین جلب خواهیم کرد و به ظرفیت کشورهای بین المللی نیز توجه خواهیم داشت.

وی بیان داشت: تامین منابع مالی و سرمایه گذاری اولویت چهارم صنعت نفت است. باید این موضوع را قبول کنیم که وضعیت ما مانند گذشته نیست و دسترسی ما به منابع کاهش پیدا کرده و منابع وزارت نفت به سختی پاسخ توسعه را خواهد داد و ما روش های مختلفی را برای تامین مالی اتخاذ کرده ایم.

گزینه پیشنهادی تصدی وزارت نفت گفت: ما برنامه داریم که اولویت خود را بر روی منابع پُربازده بگذاریم و با صندوق ملی و جذب سرمایه گذاری های خارجی گشایش های مالی آینده برای سرمایه گذاری آتی تحقق خواهد یافت.

وی ادامه‌داد: سازوکار قراردادهای واگذاری به نحوی است که با صرف بخشی از سرمایه امکان تولید فراهم می شود و با فروش محصولات تولید شده نقدینگی تامین خواهد شد.

پاک‌نژاد، اولویت پنجم را توسعه ارزش نفت و گاز برشمرد و خاطرنشان کرد: هر چه در زنجیره ارزش جلوتر برویم می‌توانیم سوددهی بالاتری داشته باشیم و طبق برنامه هفتم به نحوی خواهیم رفت که بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی یادآوری‌کرد: دستور کار ما استفاده از پلکانی کردن خوراک پتروشیمی ها است و برنامه من مطابق برنامه هفتم توسعه در جهت افزایش تولیدات نفتی خواهد بود که با ظرفیت های کشور قابل تحقق است.

 پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌ شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.