بر اساس اعلام‌های سازمان تامین اجتماعی، قرار است تا پایان سال پنج دوره ثبت‌نام برای وام انجام شود و به حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته وام اعطا گردد.

احتمال واریز ۳۰ میلیون تومان به حساب بازنشستگان

به‌گزارش قدس آنلاین، بازنشستگان تأمین اجتماعی منتظر دور دوم ثبت‌نام برای وام ضروری ۳۰ میلیون تومانی هستند. با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته، تنها یک مرحله ثبت‌نام وام برگزار شده است. در این مرحله که اوایل مرداد انجام شد، ۴۰ هزار بازنشسته وام خود را دریافت کردند.

براساس وعده‌های تامین اجتماعی قرار است تا پایان سال ۵ دوره ثبت نام وام انجام شود و به حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته وام بپردازند؛ اما با شرایط فعلی، این وعده محقق می‌شود؟

بازنشستگان در تماس‌های مکرر خواستار باز شدن سامانه ثبت نام وام و برخورداری از تسهیلات بانکی شدند. آن‌ها می‌گویند: برای یک وام ناچیز ۳۰ میلیون تومانی باید یک سال منتظر بمانیم و این عادلانه نیست.

مروتی، که به عنوان یک کارگر بازنشسته شناخته می‌شود، نسبت به تأخیر در پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان کارگری انتقاد کرد.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته است، هنوز مرحله اول وام ضروری برای بازنشستگان واریز نشده است. این بدان معناست که از ۵۰۰ هزار نفری که وعده دریافت این وام را داشتند، هنوز ۴۰ هزار نفر نیز وام خود را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این بازنشسته کارگری، تاخیر در پرداخت وام ضروری، بازنشستگان را ناامید کرده است؛ بازنشسته‌ای که بیش از ۵ ماه برای ۳۰ میلیون تومان وام انتظار بکشد، دیگر امیدی به صندوق ندارد.

مروتی با بیان اینکه «وام ضروری، برای مواقع ضروری است و باید سریع پرداخت شود» ادامه داد: حالا مدیران تامین اجتماعی تازه به صرافت افتاده‌اند و اعلام کرده‌اند مرحله اول وام بازنشستگان در روزهای آینده واریز می‌شود.

گفتنی است، احمد اسفندیاری(معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی) اعلام کرده است طی روزهای آینده مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

پیش از این سازمان اعلام کرده بود در سال جاری به حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته وام پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت وام ۳۰ میلیونی چیست؟

چندی پیش علی اکبر عیوضی، دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران، در خصوص وام بازنشستگان گفت: وام مرحله اول بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تا پیش از مردادماه پرداخت خواهد شد و سایر متقاضیان واجد شرایط پس از آن می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. همچنین، تعداد افرادی که در مرحله اول وام را دریافت کرده‌اند، حدود ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور بوده است.

این شایعه که افراد دریافت کننده وام باید عضو کانون‌های بازنشستگی در مناطق و شهرستان‌های کشور باشند، سخنی کذب است و به هیچ عنوان عضویت شرط برخورداری از وام نیست. ما بارها اعلام کردیم که نیازی به عضویت در کانون برای بهره‌مندی از وام نیست و تنها وام با ثبت نام غیرحضوری برقرار می‌شود. ما حتی اعلام کردیم که اگر در سایت «شماره عضویت کانون» خواسته شده، از رقم پنج صفر «۰۰۰۰۰» استفاده کنید تا مراحل اخذ وام انجام گیرد.

عیوضی با تاکید بر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی تحت تاثیر شایعاتی که با قصد سوء پخش می‌شود، قرار نگیرند، بیان کرد: اخذ وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ شرط اصلی دارد. اول اینکه فرد باید حقوق مستمری خود را از بانک رفاه دریافت کند و حساب داشته باشد. دوم اینکه به هیچ بانکی در کشور بدهکار نباید باشد. سوم اینکه تلفن همراهش به نام خودش باشد. چهارم اینکه چک برگشتی نداشته باشد و در نهایت در سه سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده نکرده باشد. این‌ها قوانینی است که بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای وام گذاشتند.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.