قیمت جدید انواع میوه و سبزیجات در روز جاری به شرح جدول زیر اعلام شد که بر این اساس قیمت هر کیلو موز ۶۹ هزار تومان اعلام شده است.

وضعیت عجیب قیمت‌ها در بازار میوه / گیلاس از موز گران‌تر است!

به‌گزارش قدس آنلاین، قیمت جدید انواع میوه و سبزیجات در روز جاری به شرح جدول زیر اعلام شد. بر این اساس قیمت هر کیلو موز ۶۹ هزار تومان اعلام شده است. جالب است بدانید که میوه تولید داخل از میوه وارداتی مانند موز که دو ماه روی کشتی طول می‌کشد تا از یک کشور آفریقایی برسد گران‌تر به فروش می‌رود.

قیمت  جدید انواع میوه و تره بار در میادین شهرداری تهران امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات نسبی همراه شد.

قیمت جدید انواع میوه و انواع سبزیجات 

میوه قیمت (ریال)
آناناس ۱,۰۵۰۰,۰۰۰
گوجه سبز ۵۵۰,۰۰۰
خیار گلخانه ای ۲۶۰,۰۰۰
هلو ۵۵۰,۰۰۰
موز ۶۹۰,۰۰۰
انبه ۱,۱۵۰۰,۰۰۰
توت فرنگی ۸۰۰,۰۰۰
سیب گلاب ۶۵۰,۰۰۰
زردآلو ۷۶۰,۰۰۰
ملون ۲۷۰,۰۰۰
هندوانه ۱۵۰,۰۰۰
نارگیل ۶۲۰,۰۰۰
لیموترش ۳۹۰,۰۰۰
خربزه مشهدی ۲۱۰,۰۰۰
گیلاس ۸۵۰,۰۰۰
تره بار قیمت (ریال)
سیب زمینی ۱۵۰,۰۰۰
بادمجان دلمه ۱۲۰,۰۰۰
پیاز (زرد و سفید) ۱۸۹,۰۰۰
خیار سالادی ۱۳۰,۰۰۰
سبزی پاک کرده ۳۷۰,۰۰۰
فلفل دلمه سبز ۳۵۰,۰۰۰
فلفل دلمه رنگی ۲۶۰,۰۰۰
فلفل ریز و کبابی انواع ۶۹,۰۰۰
کاهو رسمی پاک کرده ۱۷۵,۰۰۰
کاهو پیچ سالادی ۲۶۰,۰۰۰
کدوحلوایی ۲۲۰,۰۰۰
کدو مسمایی ۲۲۰,۰۰۰
کرفس ۱۴۰,۰۰۰
کلم بروکلی ۱۶۵,۰۰۰
کلم سفید ۱۴۰,۰۰۰
کلم قرمز ۱۴۰,۰۰۰
لوبیا سبز قیطونی ۳۱۰,۰۰۰
هویج فرنگی و ایرانی ۱۹۰,۰۰۰
ذرت معمولی (بلال) ۱۶۰,۰۰۰
زنجبیل تازه ۱۶۵,۰۰۰
گوجه فرنگی ۲۱۵,۰۰۰
سبزی دسته ای کوچک ۳۰,۰۰۰

میوه‌های وارداتی چرا ارزان‌تر از داخلی است؟

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به دلیل اینکه ماشین‌آلات در زمین‌ها کوچک قادر به کار کردن نیستند پایین است، ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد. ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی به دلیل اعتبارات اندک، فرسوده و از رده خارج‌اند به‌طوری که طبق آمار ۳۰۰ هزار تراکتور و ۸ هزار کمباین نیاز به نوسازی دارند به‌علاوه ماشین‌آلات مربوط به بسیاری از محصولات مانند برداشت پنبه وجود ندارد.

کاهش وابستگی به واردات و افزایش ضریب امنیت غذایی از دیگر مزایای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی است که در کنار کنترل قیمت بازار امکان تحقق دارد.کارشناس کشاورزی افشین خاقانی می‌گوید که قیمت بازار تابع عرضه و تقاضا است محصول داخلی اگر حتی در همان زمین خرد بیشتر تولید و عرضه شود قطعا موجب افت قیمت در بازار خواهد شد، و برای افزایش مکانیزاسیون کشاورزی می‌توان از ماشین‌آلات ویژه زمین‌های کوچک استفاده کرد.

در مقابل، کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده معتقد است که محصولی قیمت بازار را کاهش می‌دهد که ارزانتر تولید شود و این کار با افزایش تولید در واحد سطح، با استفاده از بالا بردن ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و بالا بردن مساحت قطعات زمین‌های کشاورزی با اجرای قوانین بر زمین مانده امکانپذیر است.ترکیه در سال ۲۰۲۳ میلادی با استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی به جای روش دستی توانسته ۳۵.۲ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کند که یک رکورد در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.