یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۶ تا ۸ شهریور ماه به چین سفر می کند تا با مقامات پکن درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو کند.

مشاور امنیت ملی بایدن ۶ تا ۸ شهریور با مقامات چین دیدار می‌کند

«شان ساوت» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی درباره سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به چین گفت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، از ۲۷ اوت تا ۲۹ اوت (۶ تا ۸ شهریور) به جمهوری خلق چین سفر خواهد کرد تا با مقامات ارشد این کشور دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی گفتگو کند.

این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: این دیدارها با تلاش‌ها برای حفظ این کانال ارتباطی استراتژیک جهت مدیریت مسئولانه روابط مطابقت دارد و محصول نشست وودساید در نوامبر ۲۰۲۳ بین جو بایدن رئیس ‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس‌ جمهور چین است.

این سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: این سفر به دنبال دیدارهای دیپلماتیک سطح بالا بین سالیوان وانگ یی در وین در می ۲۰۲۳، مالت در سپتامبر ۲۰۲۳، واشنگتن در اکتبر ۲۰۲۳ و بانکوک در ژانویه ۲۰۲۴ انجام شد.

پیش از این، رسانه های غربی گزارش داده بودند، انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا ممکن است در اولین سفر جیک سالیوان به چین مورد توجه قرار گیرد.

سالیوان از روز سه‌شنبه ( ۲۷ اوت / ۶ شهریور ) با وانگ یی وزیر خارجه چین گفتگو خواهد کرد و انتظار می‌رود که این دو مقام،همچنین در مورد امکان دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفتگو کنند.

شی و بایدن نوامبر گذشته در سانفرانسیسکو دیدار کردند و رئیس جمهور آمریکا قرار است در ژانویه آینده به کار خود پایان دهد.

نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد، کاخ سفید انتظار دارد "وانگ در مورد انتخابات آمریکا از سالیوان سوال کند."

وانگ و سالیوان برای تثبیت روابط بین دو اقتصاد برتر جهان، چندین دور مذاکرات را در آمریکا و همچنین در کشورهای ثالث از جمله مالت، اتریش و تایلند برگزار کرده‌اند. با این حال، این اولین سفر سالیوان به چین در نقش فعلی خود به عنوان مشاور بایدن در امور امنیت ملی خواهد بود.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، در این باره گفته است: سفر سالیوان «تا حدی در مورد حفظ ثبات در طول یک دوره فعالیت سیاسی فشرده در آمریکا و عدم قطعیت عمومی ژئوپلیتیک است.» وزیر خارجه چین «احتمالاً خواهد پرسید که اگر کامالا هریس در انتخابات نوامبر پیروز شود، انتقال قدرت از بایدن به هریس چه شکلی خواهد بود.»

این مقام آمریکایی گفت: «سالیوان در پاسخ خواهد گفت که انتظار دارد این انتقال قدرت با «تداوم سیاست چین» در دوران هریس همراه باشد.

انتظار می رود وانگ و سالیوان در مورد تایوان، مسائل فناوری پیشرفته و همچنین جنگ روسیه و اوکراین و اختلافات در دریای جنوب چین گفتگو کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.