اسامه حمدان یکی از رهبران ارشد جنبش حماس در اظهاراتی با بیان اینکه فضاسازی مثبت در مورد مذاکرات ناشی از فشارهای مردمی و داخلی بر بنیامین نتانیاهو است، گفت: ما منتظر مشخص شدن موضع نهایی رژیم اشغالگر در مورد توافق هستیم.

 منتظر مشخص شدن موضع نهایی رژیم اشغالگر در مورد توافق هستیم

حمدان در گفت وگو با شبکه خبری المیادین افزود: ما نمی‌پذیریم که اطلاعات را از رسانه‌ها دریافت کنیم و به میانجی‌ها ابلاغ کردیم که منتظریم تا موافقت رژیم صهیونیستی با آنچه اعلام شده را از آنها بشنویم.

وی گفت: دشمن صهیونیستی قبلا هم روز بعد از موافقت ما با طرح آتش‌بس پیشنهادی حمله زمینی به رفح را آغاز و ۳ هفته بعد از آن نیز شروط جدیدی را تعیین کرد.

حمدان تصریح کرد: ما تا این لحظه چیزی در مورد موضع نهایی رژیم صهیونیستی نشنیده‌ایم و تماس‌هایی برای برگزاری دیداری که طی آن از جزئیات توافقات بدست آمده مطلع شویم، در جریان است.

این عضو حماس تاکید کرد: دولت آمریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی است و با مال و سلاح و مواضع سیاسی از این رژیم حمایت کرده است.

حمدان گفت: در حال حاضر احتمال کشیده شدن اوضاع به سمت درگیری منطقه‌ای به خاطر جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه وجود دارد.

وی افزود: نتانیاهو می‌داند بدون همراهی و پشتیبانی آمریکا قادر به ورود به درگیری همه جانبه منطقه‌ای نیست.

این عضو حماس گفت: نگرانی آمریکا از جنگ منطقه‌ای با مساله انتخابات و کاهش نفوذ این کشور در جهان در ارتباط است.

 حمدان پیش تر در اظهاراتی تاکید کرده بود که هدف رژیم صهیونیستی ادامه جنگ در غزه است.

حمدان در گفت وگو با الجزیره، گفت: ما با طرح پیشنهادی جو بایدن موافقت کردیم اما دولت آمریکا نتوانست بنیامین نتانیاهو را متقاعد کند.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها مسائل مهمی را که در طرح بایدن وجود داشت کنار گذاشته و حاضر به پذیرش آن نشده‌اند، افزود: آنچه نتانیاهو درباره موافقت با طرح جدید آمریکا می‌گوید به این معناست که دولت آمریکا نتوانسته است او را برای پذیرش طرح قبلی قانع کند.

این عضو ارشد حماس تاکید کرد: همه کاری که آمریکا انجام می‌دهد، خرید وقت بیشتر برای ادامه نسل‌کشی در غزه است.

شبکه تلویزیونی العربی پیش تر جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرده بود که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت. در طرح مذکور، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا براساس طرح ماه می استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات همچنین، گفت: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. همچنین محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیروهای این رژیم در این منطقه کاسته خواهد شد.

براساس طرح واشنگتن تقاطع نتساریم همچنان تحت اشغال اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل از حق مخالفت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی برخوردار خواهد بود. همچنین براساس این پیشنهاد، شمار زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین تبعید خواهند شد. همچنین ارائه کمک‌ها به نوار غزه به موافقت همه طرف‌ها از جمله حماس با کلیه بندهای توافق مشروط شده و مذاکرات درباره بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی نتایج مرحله اول انجام خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.