فرهاد مهریاری درباره تصادفات اخیر اتوبوسی در جادههای کشور اظهار داشت: به دلیل افزایش تقاضای سفرهای اتوبوسی، تردد اتوبوس هم افزایش پیدا میکند و در این شرایط احتمال تصادفات هم بالا میرود. اما نکته مهم این است که در بررسی تصادفات دریافتیم در بیشتر این تصادفات اتوبوس مقصر نبوده و اشتباه خودروهای دیگر منجر به بروز این تصادفات شدهاست اما وقتی یک پای این تصادفات اتوبوس باشد بازخورد خبری بیشتری دارد.
مهریاری با اشاره به همکاری نکردن مسافران با رانندگان اتوبوس برای رفع خستگیها گفت: مشکل این است که مسافران هم اجازه رفع خستگی را به رانندگان نمیدهند و اگر توقف طولانی شود به راننده اعتراض میکنند. از مسافران درخواست داریم که در سفر با حمل و نقل عمومی صبر و حوصله داشته باشند. در حالی که ما به رانندگان اتوبوسی فشار میآوریم که با عجله برای رسیدن به مقصد، سرعت حرکت را بالا نبرند، با رفتار مسافرانی مواجه هستیم که در هر توقف یا رانندگی با سرعت مجاز به رانندگان اعتراض میکنند. این در حالی است که اساسا رانندگان موظف به توقف و استراحت هستند.
وی افزود: بروز تصادف در نزدیکی مقصد پس از چندین ساعت رانندگی، نتیجه بیتوجهی به استراحت رانندگان است و از مسافران خواهشمندیم رانندگان را آزرده خاطر نکنند و اجازه استراحت به آن ها بدهند.
مدیر کل مدیریت بحران سازمان راهداری وحمل و نقل جادهای تاکید کرد: موضوع مهم دیگر این است که مسافران با گمان اینکه ایمنی اتوبوس بالاتر از خودروهای سواری است، از کمربند صندلی استفاده نمیکنند. تمام صندلیهای اتوبوس مجهز به کمربند ایمنی هستند و هر تصادفی که گزارش شده میبینیم که سرنشینان به دلیل استفاده نکردن از کمربند آسیب دیدهاند و مصدوم شده یا درگذشتند.
وی با اشاره به الزامی بودن استراحت برای رانندگان اتوبوسهای اربعین اظهار داشت: رانندگان اتوبوسهای اربعین باید مدیریت زمان داشته باشند و امکانات استراحت در پایانههای مرزی و در مبدا برای رانندگان تعبیه شده است. اما گاه شاهد این هستیم که رانندگان زمان مشخص استراحت نمیکنند و به آن ها توصیه به استراحت میکنیم چراکه خواب قاتل خاموش است و امکان عکسالعمل به موقع را به راننده نمیدهد.
نظر شما