ایلکای گوندوگان، ستاره آلمانی ل که همیشه رؤیای پوشیدن پیراهن بارسلونا را در سر داشت، در پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته و با پایان مهلت قراردادش با منچسترسیتی تصمیم گرفت از این باشگاه جدا شود تا فرصت بازی در کاتالونیا را بدست آورد.

به بهانه بازگشت گوندوگان به منچسترسیتی؛ ستاره‌هایی که فرار را به قرار ترجیح دادند!

به گزارش قدس آنلاین،اما او روزهای خوبی را در تیم اسپانیایی سپری نکرد و همین موضوع سبب شد به فکر بازگشت باشد. گوندوگان که متوجه شده بود جایی در برنامه‌های فصل آینده سرمربی جدید بارسا، یعنی هانسی فلیک نخواهد داشت، پس از برقراری تماس‌هایی با پپ گواردیولا و مدیران سیتی برای بازگشت با آن‌ها به توافق رسید و درنهایت با قراردادی یک‌ساله و تا سال ۲۰۲۵ به صورت رسمی به منچسترسیتی پیوست. با اینکه این بازیکن  سی‌وسه‌ساله فصل پیش جزو مهره‌های اصلی ترکیب بارسلونا بود و در ۳۶ بازی لالیگا آمار پنج گل و ۹ پاس گل را ثبت کرد، ولی از سوی هواداران و رسانه‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت و برخی اظهارنظرها و مصاحبه‌هایش هم به مذاق طرفداران بلوگرانا خوش نیامد. ملی‌پوش سابق آلمان حتی از حقوق دو سال باقیمانده قرارداد خود در بارسا چشم‌پوشی کرد تا انتقال را تسهیل کند؛ ضمن اینکه او به صورت رایگان راهی شهر منچستر و ورزشگاه اتحاد شد.

حالا به بهانه ماجرای گوندوگان، گزارش پیش رو نگاهی داشته به سه انتقال بزرگ تاریخ فوتبال اروپا که سرنوشت آنچنان خوبی پیدا نکرده و به بازگشت بازیکن منتهی شده است.

آندری شوچنکو؛ ستاره‌ای که لندن خاموشش کرد

فصل 2006 - 2005 فصلی رؤیایی برای شوچنکو بود و او به عنوان بهترین گلزن لیگ قهرمانان اروپا انتخاب شد. او در این فصل پیشنهاد میلان برای تمدید قرارداد شش‌ساله را رد کرد و با 43 میلیون یورو چلسی را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد؛ رقمی که در آن زمان او را به گران‌قیمت‌ترین بازیکن جهان تبدیل می‌کرد. هواداران چلسی امید زیادی به ستاره اوکراینی جدید تیمشان داشتند؛ چرا که شوچنکو کارنامه بسیار درخشانی با میلان داشت و در هفت فصل حضورش در این تیم، 173 گل به ثمر رسانده بود که آمار بسیار خوبی برای یک مهاجم به شمار می‌آید. با این حال شوا در استمفوردبریج هرگز نتوانست انتظارات را برآورده کند. او در فصل نخست در 30 بازی تنها چهار گل به ثمر رساند. در فصل دوم هم بسیار ضعیف ظاهر شد و در 17 بازی تنها پنج گل وارد دروازه حریفان کرد. عملکرد ضعیفش در چلسی باعث شد تا مالک متمول این باشگاه با فروش قرضی او به میلان موافقت کند. این مهاجم اوکراینی در بازگشت به سن‌سیرو موفق نبود و با شوچنکو سابق میلانی‌ها فاصله بسیاری داشت. در نهایت چلسی نیز با فروش دائمی این ستاره به دیناموکیف در تابستان 2009 موافقت کرد تا دوران درخشش مهاجم اوکراینی به خاطر یک پیشنهاد وسوسه انگیز به پایان برسد.

ماریو گوتزه؛ نه چندان مؤثر در مونیخ

گوتزه از دوران جوانی با بروسیا دورتموند به شهرت رسید. پس از موفقیت در این تیم او در تابستان ۲۰۱۳ به بایرن مونیخ قهرمان آلمان پیوست. پپ گواردیولا، از گوتزه به عنوان «استعداد قرن» یاد کرد. با این حال، او در بایرن نتوانست خود را در درازمدت نشان دهد. با جدایی گواردیولا از مونیخ، او نیز از این تیم خداحافظی کرد و به باشگاه سابق خود، دورتموند بازگشت. البته آسیب‌های فراوان سبب شد او نتواند بازی‌های قبل را در جمع زنبورها ارائه دهد و پس از چهار سال سخت، دوباره دورتموند را ترک کرد و راهی آیندهوون شد. او اکنون در تیم آینتراخت فرانکفورت بازی می‌کند.

کاکا؛ یک میلانی که کهکشانی نشد

فلورنتینو پرز در سال 2009 برای پایان دادن به ناکامی رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان اروپا، کاکا را با رقم 68 میلیون یورو از میلان به خدمت گرفت. کاکا در حالی به رئال پیوست که در سن سیرو جولان می‌داد و در سال 2007 هم عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان را به خود اختصاص داد. هواداران رئال با توجه به بازی‌های زیبای کاکا با پیراهن روسونری انتظار زیادی از او داشتند اما این هافبک برزیلی ناامید کننده ظاهر شد و در تمام سال‌های حضورش در رئال همواره یکی از گزینه‌های جدایی در فصل نقل و انتقالات بود. گفتنی است که کاکا سرانجام در سال ۲۰۱۳ کهکشانی‌ها را ترک کرد و دوباره پیراهن میلان را پوشید.

*متین نجفی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.