فاطمه مهاجرانی در اولین حضور رسمی خود به عنوان سخنگوی دولت چهاردهم، در آیین رونمایی از گنجینه سینمایی دو هنرمند و نکوداشت زنده یاد امین تارخ در موزه سینما شرکت کرد.

حاشیه و متن حضور سیاسیون و هنرمندان در موزه سینما

عصر چهارشنبه هفتم شهریور ماه دو گنجینه از یادگاری‌ها و جوایز سینمایی دو هنرمند سینما؛ مرحوم امین تارخ و مازیار میری در موزه سینما رونمایی شد که به همین بهانه جمعی از هنرمندان و سیاسیون هم در این رویداد حاضر شدند.

فاطمه مهاجرانی که صبح امروز 7 شهریور ماه حکم انتصاب او به عنوان سخنگوی دولت منتشر شد، به همراه علی ربیعی به موزه سینما آمدند و گنجینه مرتبط با یک بازیگر و یک کارگردان سینما با حضور آنها رونمایی شد.

در این برنامه بجز مازیار میری و خانواده زنده یاد امین تارخ؛ محمد مهدی عسگرپور، منوچهر شاهسواری، علیرضا رضاداد، اصغر همت، پژمان بازغی، علی دهکردی و گوهر خیراندیش از دیگر حاضران در این مراسم بودند.

پس از رونمایی از این گنجینه‌ها مراسم نکوداشت زنده‌یاد امین تارخ با پخش کلیپی با صدای امین تارخ و با اجرای رامبد جوان آغاز شد.

جوان در ابتدای این مراسم اشاره کرد که حضورش‌ در این موقعیت برایش سخت بوده اما به درخواست پژمان بازغی و به احترام رویدادی که برای سینماست اجرا را برعهده گرفته است.

او سپس از نقش و تاثیر امین تارخ و نیز هنرمندان دیگری همچون زنده یاد آتیلا پسیانی سخن گفت.

در ادامه کلیپی از چند سینماگر پخش شد که درباره امین تارخ سخنانی را بیان کرده بودند و بعد مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما در سخنانی کوتاه گفت: گنجینه اصلی موزه کسانی هستند که اینجا هستند یا برایشان نکوداشت برگزار می‌شود. باید تلاش کنیم اینجا همیشه زنده و پربار باشد و گنجینه‌های زنده را هم ببینیم که در این زمینه توافقی با آقای دهکردی انجام شده است.
پژمان بازغی رییس انجمن بازیگران خانه سینما - در ادامه این مراسم گفت: امروز بزرگداشت یک معلم است که در دهه هفتاد از ایشان بسیار آموختیم. من خاطرم هست کامبیز کاشفی به موسسه ایشان می‌آمد و وقتی به رشت برمیگشت ما جمعی دوست بودیم که دور هم می‌آمدیم تا هر چه آموخته بود را به ما هم بگوید.‌
امروز فرصتی است برای عذرخواهی از خانواده تارخ که در زمان درگذشت ایشان بنا به شرایطی که وجود داشت امکان برپایی مراسمی شایسته فراهم نشد.
مسعود کرامتی نیز در بخشی دیگر از مراسم پس از حضور در پشت میکروفن با عبور از مباحثی همچون نقش او در تأسیس انجمن بازیگری و ویژگی های این هنرمند گفت: امین تارخ رفیق و باجناق من بود و برای همه خانواده جایگاه مهمی داشت.‌ از این منظر می‌خواهم یادآوری کنم که چقدر آدم مهم و پشتیبانی برای خانواده بود. رفتن او ما را یتیم کرد و اینقدر حضور او تاثیرگذار و دلگرم کننده بود که حد آنرا نمی‌توانم تعریف کنم. پسر او مانی یک بار می‌گفت که عمو، پس از رفتن بابا من خیلی تنها شدم چون در ابعاد زیادی وابستگی زیادی به او داشت و این را از طرف تمام خانواده می‌توان گفت که ما پس از رفتن او یک پشتیبان بزرگ را از دست دادیم.
سپس علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما گفت: امین تارخ بسیار بزرگ بود حتی به شکلی کورکننده برای کسانی که نمی‌توانستند بییند، یک فرد بزرگ بود. آنقدر که نامی ماندگار از خود به جا گذاشت و به معنای واقعی لایق‌ترین انسان و بازیگر برای واژه استاد بود. این شخصیت بی‌بدیل در
در بدترین موقعیت از بین ما رفت و سینما برای نکوداشت او همیشه بدهکار است.
او در ادامه مرثیه‌ای را از احمد شاملو خواند که این شاعر برای فروغ فرخزاد نوشته بود.

در ادامه رامبد جوان با لحن طنازانه همیشگی خود از فاطمه مهاجرانی -سخنگوی دولت- دعوت کرد که با حضور در پشت تریبون اولین سخنرانی خود را انجام دهد و درخواست کرد، حرف‌هایی را بگوید که حال جمع را در این روزها خوب کند.
مهاجرانی در سخنانی بیان کرد: آقای جوان از درد فراق گفتند و من میخواهم بگویم که این فراق از جنس بریدن یک اندام است. من خودم در سال ۱۴۰۱ وقتی پدرم را از دست دادم همین حس را داشتم که دست یا پشتیان خود را از دست دادم. زندگی میکنم و عادت کرده‌ام ولی انگار دیگر با یک دست زندگی می‌کنم‌ و این رسم تلخ زندگی است.
او سپس به تاثیر کار بازیگران در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: در دنیا تمام بازیگران اینطور نیستند که نقش‌های جاودان داشته باشند و همه آدم‌ها اینقدر نقش عشق و مهر نزده‌اند. این یک فرصت از جنس توفق است‌. واقعیت این است که خیلی از شما هنرمندان شاید خودتان به نقشی که در زندگی ما دارید واقف نباشید. نقش شما مهم است چون نوعی پیوستگی از جنس عشق به ما می‌دهید.
خوشا به حال آن کسانی که می‌دانند بجز هنر که تاج سر آفرینش است، دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست. سخنگوی دولت رفتی است.‌ من آلان پشت سر استاد خودم آقای ربیعی اینجا صحبت میکنم. این‌ها ماندنی نیست. کو رستم، کو اسفندیار؟ کو روسای جمهور و نخست وزیران؟ تمام اینها در دنیا اعتباری است. لذا من در این مجال کوتاه که اولین بار است با عنوان رسمی دولتی صحبت می کنم ترجیح می دهم از دولت عشق بگویم، از دوبت وفاق و مهربانی بگویم. البته هنوز در هیأت دولت حاضر نشده‌ام ولی میتونم بگویم من سر سفره هنر لقمه خورده‌ام و میتوانم دست بوس تک تک شما باشم که چنین بزرگوارانی را تربیت می‌کنید.
وی سپس به نقش‌هایی که از امین تارخ به یاد داشت اشاره کرد و گفت: از ابن سینا تا آخرین کاری که از ایشان دیدم، سریال آقازاده، معتقدم به این دلیل جاودان شدند چون رشته محبت را درست ترسیم کردند، انسان موثری بودند و معلمی کردند.
پس از صحبتهای او رامبد جوان آرزو کرد که این دولت تغییری را به وجود بیاورد تا حال همه خوب شود.
در بخش بعدی مراسم کلیپی پخش شد که در آن همایون اسعدیان، محمد مهدی عسگرپور، حبیب رضایی و محمدعلی نجفی درباره مرحوم امین تارخ صحبت کرده بودند.
سپس اصغر همت با اشاره به صحبت‌های جواد طوسی که امین تارخ قدر ندید، به حضور خودش و تارخ در تئاتر اشاره کرد و اینکه هیچ اتفاقی هیچ وقت در خانه تئاتر نمی‌افتاده است:

او یاد آور شد : وقتی امین رفت، هنوز ۲۴ ساعت از واکنش او به آن اتفاق در شهریور ۱۴۰۱ نگذشته بود که هنوز هم آن مطلب در صفحه اینستاگرامش هست. نمی‌گویم رفتن او به دلیل آن اتفاق بود ولی بی‌تأثیر نبود.
او یادآور شد که «اجازه داده نشد پیکر امین تارخ از یک مکان هنری بدرقه شود» و افزود: من گفته بودم که اگر مراسم فقط در بهشت زهرا باشد، صحبت نمی‌کنم و ساعت ۱۰:۳۰ شب گفتند که مراسم از خانه هنرمندان برگزار می‌شود ولی بعد برنامه تغییر کرد؛ یعنی هنر خیلی هم تاج سر آفرینش نیست.
در ادامه جوان از محمدمهدی عسگرپور دعوت کرد که برای صحبت به پشت تریبون بیاید و خطاب به او گفت: از مدیری میخواهم دعوت کنم که ما خیلی دوست داشتیم وزیر (فرهنگ) شود ولی اینطور نشد. البته حتما باحضور آقای صالحی هم که الان هستند امیدواریم اتفاق‌های خوب بیفتد.
سپس عسگرپور با یادآوری دو همکاری خود با امین تارخ و غلظت حضور او که کیمیت همکاری را هم بیشتر نشان می‌داد، بیان کرد: امین تازه جریانی در بازیگری ایجاد کرده بود و لازم است که درباره ایشان و غلظت حضورش بررسی و مطالعه شود تا هر کسی از اطلاعات به دست آمده، استخراج خود را داشته باشد. ضمن اینکه در این مسیر تاریخ سینمای بعد از انقلاب هم مرور می‌شود بویژه آنکه ما انگار به یک یکنواختی نزدیک شده‌ایم و اگر مطالعه‌ای صورت گیرد، می‌تواند کمک‌کننده باشد که ببینیم از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌توانیم برسیم. هرچند نمیدانم میتوان امیدوار بود که کسی مانند آقای تارخ را باز هم داشته باشیم یا خیر.
در بخشی دیگر محمد ساربان در جایگاه حاضر شد و درباره کارهایی که امین تارخ در حوزه تئاتر در دانشگاه انجام می‌داد، صحبت کرد.
در بخش پایانی نیما تارخ به جایگاه رفت و از بانیان مراسم و حاضران قدردانی کرد و گفت: جای این حفره (نبود پدرش)هیچ وقت پر نمیشود. کاش جهان جای مهربان‌تری بود و ای کاش جای مهربان‌تری شود و ای کاش اتفاقی نیفتد که آقای پژمان بازغی و علی دهکردی از جایگاه شخصی خودشان عذرخواهی کنند. شما هیچ عذرخواهی بدهکار نیستید. شما هیچ خطایی نکردید که عذرخواهی کنید. مسئله جای دیگری بود اما اشکالی ندارد. گذشت و رفت.
او افزود: واجب است با هنرمندانی که نقش خیال میزنند و برخی از آنها زندانی شدند، برخی بیکار شدند یا مشکل معیشتی دارند،‌ مهربانی شود.
نیما تارخ در آخر از مادر و برادرانش دعوت کرد که روی سن آمدند و مدیر موزه سینما نیز یادبودی به آنها اهدا کرد.
‌در پایان رامبد جوان با اشاره به حضور سخنگوی دولت، آرزو کرد که زندانی‌های سیاسی در دولت جدید آزاد شوند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.