«گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: ما باید تلاش خود را شامل آتش بس فوری در غزه، بازگشت آرامش به لبنان و مناطق مرزی و کاهش تنش منطقه ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه مضاعف کنیم.

باید تلاش خود را برای صلح و ثبات بلند مدت منطقه مضاعف کنیم

گیر پدرسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت درباره وضعیت سوریه گفت: مایه تاسف است که غیرنظامیان تقریباً هر روز در سوریه و در سراسر منطقه کشته و زخمی می شوند.

او تصریح کرد: خشونت در ماه گذشته نه تنها منجر به تلفات در میان غیرنظامیان شده است، بلکه تهدیدات جدیدی را برای صلح و امنیت بین المللی ایجاد کرده است.

پدرسون گفت: تنش ها در منطقه با مجموعه ای از حوادث به سطوح خطرناک جدیدی رسیده است، از جمله، حملات به زمین فوتبال در روستای مجدل شمس در جولان سوریه تحت اشغال اسرائیل که منجر به تلفات غیرنظامی از جمله کودکان شد. حملات اسرائیل به بیروت، کشتار هدفمند رهبران حماس در تهران و سپس حزب الله در بیروت توسط اسرائیل و تشدید قابل توجه خصومت ها در هفته گذشته که با حملات حزب الله در اسرائیل و حملات اسرائیل در لبنان همراه بود.

این مقام ارشد سازمان ملل تصریح کرد: ما باید تلاش خود را برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه مضاعف کنیم. این تلاش ها شامل آتش‌بس فوری در غزه، بازگشت آرامش در لبنان و مناطق مرزی و کاهش تنش منطقه‌ای گسترده‌تر است.

پدرسون ادامه داد: همین کاهش تنش در درگیری سوریه نیز مورد نیاز است. من عمیقاً نگران وضعیت متشنج و خشونت آمیز جاری در بسیاری از مناطق این کشور هستم.

او گفت: در این ماه، بار دیگر درگیری‌های متعدد، حملات هوایی و پهپادی، تبادل توپخانه و شلیک راکتی در سراسر شمال شرق و شمال غرب سوریه رخ داد - از جمله افزایش مختصری در حملات پهپادی دولت به ادلب، و افزایش خصومت‌ها شامل نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای مسلح در این منطقه.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اضافه کرد: نیروهای مخالف در نزدیکی اعزاز، جنوب غربی سوریه همچنان در جنگ هستند، داعش سرعت عملیات خود را در سوریه با افزایش حملات، به ویژه در منطقه بیابانی مرکزی، افزایش داده است.

پدرسون اضافه کرد: من درخواست دیرینه خود را برای کاهش فوری و مستمر خصومت ها در سوریه، آتش بس سراسری و رویکرد همکاری برای مقابله با گروه های تروریستی شناسایی شده در شورای امنیت در راستای قوانین بین المللی تکرار می کنم.

او تصریح کرد: من همچنان خواستار آزادی یکجانبه، از جمله زندانیان زنان و کودکان و افراد مسن یا بیمار هستم. سوری‌ها برای تهیه غذا با مشکل مواجه هستند. برنامه جهانی غذا اعلام کرده که حداقل دستمزد در سوریه تنها ۱۱ درصد از نیازهای اولیه یک خانوار را پوشش می‌دهد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: در همین حال، وضعیت پناهندگان و آوارگان در سراسر سوریه و منطقه همچنان نگران کننده است. مردم سوریه باید در هر کجا که هستند، از جمله در کشورهای میزبان، محافظت شوند. لفاظی ها و اقدامات ضد پناهجویان باید متوقف شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.