پیشنهاد سردبیر

همایش دانش آموختگان صنعت چاپ به بهانه افتتاح انستیتو چاپ دانشگاه امیر کبیر و به مناسبت روز ملی صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر فعال شد/ اعلام اهداف و برنامه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته ۱۷ شهریور، تعدادی از دانش آموختگان و استادان حوزه صنعت چاپ در همایشی به مناسبت بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و در راستای برنامه‌های ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ، در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر شدند و درباره تاسیس انستیتو چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر به گفت‌وگو پرداختند و در جریان برنامه‌های این انستیتو و سیاست‌های رییس آن قرار گرفتند.

در این نشست که به همت ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ با حضور بالغ بر ۴۰ نفر از دانش‌آموختگان و استادان صنعت چاپ برگزار شده بود، جلال ذکایی مدیرکل اسبق چاپ وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، عضو شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ و نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان و دبیر ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ ضمن قدردانی از زحمات ۱۵ ساله سعید پورمهدیان رییس انستیتو چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عنوان کرد: سعید پورمهدیان که از گذشته در دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر مشغول به فعالیت بوده است با تشخیص این نیاز که آموزش در این صنعت یک ضرورت است، موضوع ایجاد انستیتو چاپ را پیگیری کرد و این پیگیری‌ها امروز به بار نشسته و براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه مبادله شده است، این انستیتو راه‌اندازی شد و قرار است تا حد امکان نیازهای مرتبط با صنعت چاپ را مرتفع کند.

ذکایی در ادامه با اشاره به روز ملی صنعت چاپ و فعالیت‌های ستاد صنفی بزرگداشت این روز، برنامه‌های ستاد را برای حاضران تشریح کرد و گفت: در سال‌های گذشته برنامه‌های متعددی در این روز توسط دولت اجرا می‌شد، اما در سال ۱۴۰۳ در جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی صنعت چاپ این ایده مطرح شد که اصناف و تشکل‌های صنعت چاپ به مناسبت این روز اتفاق‌ها و اقداماتی که یکی از آن‌ها بازدید جمعی از خبرنگاران از چاپخانه‌های نقش الماس و هودیس پارس بود، رقم بزنند تا این روز ملی از حالت دولتی خارج شود و بیشتر این احساس ایجاد شود که متعلق به بدنه این صنعت است و به همین منظور ۹ تشکل‌ و صنف صنعت چاپ شامل صنف اتحادیه کلیشه و لیتوگراف، اتحادیه کاغذ و مقوا، انجمن مدیران کارتن و ورق، انجمن علمی و فناوری چاپ، انجمن واردکنندگان ماشین آلات صنعت چاپ، انجمن تولیدکنندگان بنر، اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ، شرکت تعاونی لیتوگرافان و شرکت تعاونی چاپخانه‌داران تهران، این ستاد را شکل دادند.

وی در پایان صحبت‌هایش آزادسازی ۱۱ نفر زندانی مالی غیرعمد به مناسبت ۱۱ شهریور، جمع آوری نمادین پسماندهای شهری از تفرجگاه‌ها و همچنین جلسه با وزیر و فرهنگ ارشاد اسلامی در کنار برگزاری همایش دانش‌آموختگان صنعت چاپ و بررسی وضعیت انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر را از دیگر برنامه‌های این ستاد صنفی دانست.

در ادامه برخی از دانش‌آموختگان به پرسش و پاسخ با سعید پورمهدیان پرداختند و رییس انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر با معرفی این انستیتو به تشریح برنامه‌های آن پرداخت.

سعید پورمهدیان در ابتدای صحبت‌های خود به شکل‌گیری انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر که بالغ بر دو هفته است از افتتاح رسمی آن می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۱۵ سال پیش که من رییس پژوهشگاه رنگ بودم جلسه‌ای با محمد بی‌طرفان نماینده انجمن چاپ داشتم که آنها قصد داشتند یک روز بزرگداشت برای فعالان این صنعت برگزار کنند و آن جلسه و برگزاری بزرگداشت منجر به آشنایی و شناخت بهتر من از این صنعت شد و بعد از دوره خدمتم در پژوهشگاه رنگ به دانشگاه امیرکبیر آمدم و ارتباطم با مسئولان صنعت چاپ بیشتر شد.

وی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های این صنعت بیان کرد: صنعت چاپ به افراد ماهر و خلاق نیاز دارد. تجهیزات مدرن با زحمات مسئولان اصناف و تشکل‌ها تا حد قابل قبولی در دسترس است، اما افراد ماهر و همچنین خلاق برای بهره‌بری بهتر از آن‌ها دغدغه مهمی است. همین نکته بود که باعث شد به این فکر بیفتیم که اقدامی اساسی برای این صنعت صورت دهیم.

پورمهدیان با تاکید بر اینکه موانع بسیار زیادی در مسیر بوده است، عنوان کرد: ماحصل تمام جلسه‌ها برای شکل‌گیری انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر دو اقدام مهم بود؛ یکی تربیت افرادی بود که صاحب خلاقیت هستند مانند صنعت رنگ که یک صنعت خانوادگی بود و ۲۰ سال پیش تعدادی از افراد دغدغه‌مند به تربیت افراد خلاق پرداختند و این صنعت در ایران جهش کرد. نکته دوم هم تربیت افراد ماهری است که نیاز نیست صرفا خلاق باشند و نیاز است که آنها صرفا کار را به صورت دقیق انجام دهند.


هر دو اقدام به صورت مشترک انجام شد و در این مسیر سختی‌های بسیاری کشیدیم. در ۱۵ سال اخیر و به ویژه سه سال اخیر که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌های بسیار زیادی انجام داد، با کمک دفتر چاپ این اتفاق‌ها افتاد و حالا انستیتو فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است و موافقت‌نامه‌اش به ثمر رسید و در دو ماه گذشته هیات امنا و شورای سیاست‌گذاری آن شکل گرفتند.

رییس انستیتو چاپ دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: این انستیتو نتیجه سال‌ها کار طاقت‌فرسای جمعی از دوستان است. انستیتو قرار است به صورت پژوهشی و آموزشی فعالیت کند و قرار نیست آموزش جزو برنامه‌های آن باشد. ما می‌خواهیم خلاقیت افراد در این صنعت رشد کند و اتفاق‌های بدیع خلق شود و امیدوارم که در چهار سال آینده که من رییس انستیتو هستم بتوانیم گام‌های بزرگی برداریم.

پورمهدیان همچنین به پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموختگان پرداخت و درباره برنامه‌های این انستیتو مطرح کرد: ایجاد گرایش‌های چاپ و صنایع وابسته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری و حرکت برای ایجاد یک رشته بین رشته‌ای در حوزه چاپ، تاسیس مرکز پژوهش و فناوری مجهز با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی به منظور پژوهش و فناوری در موضوعات مرتبط با حوزه چاپ از اهداف این انستیتو است. انستیتو چاپ با هدف توسعه آموزش، پژوهش و فناوری در زمینه چاپ و صنایع وابسته با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ایجاد شده است.

وی گسترش پژوهش و آموزش‌های مرتبط با چاپ و صنایع وابسته و ارتقای سطح کمّی و کیفی آن، تامین تخصص‌های لازم برای توسعه و کاربرد فناوری چاپ و صنایع وابسته در کشور، تثبیت و ارتقای موقعیت علمی و فناوری کشور در زمینه فناوری چاپ و صنایع وابسته در سطح جهانی، تعیین چشم‌انداز منابع انسانی در حوزه چاپ و صنایع وابسته را از اهداف ایجاد این انستیتو ذکر کرد.

وی بیان کرد: همچنین تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با تولید مواد اولیه و فناوری‌های چاپ در ذیل این تفاهم‌نامه آمده است.

پورمهدیان در پایان با بیان اینکه ارکان اساسنامه انستیتو هیات‌ امنایی است، گفت: اعضای هیات امنا شامل رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون پژوهشی فناوری دانشگاه، معاون آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه، مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ، یک نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه و یک نفر از متخصصان و صاحب‌نظران صنعت چاپ هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.