پیشنهاد سردبیر

معاون اول رئیس جمهور گفت: هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه خصوصا جوانان هستند.

عارف: هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه خصوصا جوانان هستند

محمدرضا عارف در مراسم معارفه سید عباس صالحی وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حضور در جمع فرهیختگان و هنرمندان برای من افتخار است از رهنمودها و از نقدهای شما حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

وی افزود: امروز ۱۹ شهریور سالروز وفات آیت الله طالقانی است که یک الگوی فرهنگی نسل جوان است اولین انجمن اسلامی دانشجویان را ایشان در دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرد، ۲۱ شهریور هم روز سینماست که این مراسم در آستانه روز سینما برگزار می شود و این روز را به سینماگران تبریک می گوییم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه از آقای صالحی بابت پذیرفتن مسئولین وزارت خانه ای که نقش کلیدی در تحقق آرمان های انقلاب ما که انقلاب فرهنگی بود، دارد، تشکر می‌کنم، اظهار کرد: ارباب رجوع وزرات ارشاد نخبگانند، هنرمندان و اهل فرهنگ الگویی برای جامعه خصوصا جوانان هستند، ارباب رجوع این بخش همواره جایگاه برجسته ای دارند.

عارف افزود: انقلاب ما فرهنگی و رهبر آن مرجع گرانقدر شیعه بود، پشتیبانی مردم را داشت و امروز در آستانه دهه پنجم انقلاب هستیم.

وی به اهمیت سند چشم انداز اشاره و تصریح کرد: جهت گیری سند چشم انداز جایگاه اول در منطقه در همه شاخص ها و الهام بخش برای جهان اسلام است و قرار است سال آینده به این جایگاه برسیم. اما چه قدر توانسته‌ایم در بخش نرم افزاری در مسیر، این سند حرکت کنیم ؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که امروز به آن مبتلا هستیم نشان می دهد که با اهداف این سند فاصله زیادی داریم، ما از ارزش‌ها و ارکان ها فاصله گرفته‌ایم؟ کجا به جای سیاست جذب، سیاست دفع را در پیش گرفته‌ایم؟ چرا فرد یا گروهی خود را حق می‌داند و دیگران را باطل؟ باید چرایی آن بررسی شود.

عارف تصریح کرد: بیایید فرزندان خودمان را بررسی و وفاداری آنها به انقلاب را با نسل اول انقلاب مقایسه کنیم چه کردیم که از ظرفیتی که در سال ۵۷ در مقابل دنیا با اسلحه فرهنگ ایستادیم، فاصله بگیریم ؟

وی با بیان این مطلب که برنامه هفتم دو بخش دارد، گفت: یک بخش نرم افزاری است که احکام خوبی دارد و پول زیادی نیاز ندارد، بلکه باید به تغییر روش‌ها، آسیب های فرهنگی و اجتماعی را اصلاح کنیم در برنامه، منابع مورد نیاز پیش بینی نشده و به دولت موکول شده تا آن را تامین کند. پیش بینی شده که منابع بخش سخت افزاری برنامه هفتم ۲۵۰ میلیارد یورو باشد.

اینترنت یک اتوبان و یک راه است کسی به خاطر تخلف، راه را نمی بندد

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باور ما بر این است که دسترسی به شاخص‌های کمی در برنامه هفتم، یک ضرورت انکارناپذیر است، اما با رشد ۸ درصدی اقتصاد چه قدر فاصله داریم؟ ۲.۸ درصد از منابع برنامه هفتم به بهره‌وری اختصاص داده شده است.

عارف، تلاش برای تحکیم سبک زندگی را وظیفه وزارت ارشاد دانست و گفت: ما این وزارت را نهاد حاکمیتی می دانیم نه اجرایی ، باید همه دست اندرکاران فرهنگی کشور محوریت ارشاد را بپذیرند و ما این رویکرد را در پیش داریم.

وی با بیان اینکه الان جوان ما یا احساس بی هویتی می کند یا هویت خود را در جای دیگری جستجو می کند، تاکید کرد: جنگ روانی و تهاجم روانی یک مسأله جدی برای ماست، برای مبارزه با آن چه کرده‌ایم؟ اینترنت یک اتوبان و راه است کسی راه را نمی بندد، شما محتوای خوب در آن بگذارید، ممکن است در اتوبان خودروی حامل محموله غیرقانونی هم تردد کند اما راه را که نباید بست، چه قدر مرجعیت علمی و فرهنگی فضای مجازی متوجه کشور ماست؟

محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشکلات نیست

معاون اول رئیس‌جمهور به ترویج اخلاق اسلامی متناسب با اقشار مختلف جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان تاکید کرد و افزود: امروز اولویت ما باید نجات جوانان باشد، گرفتاری این قشر از بزرگسالان و میان‌سالان بیشتر است.

عارف با بیان اینکه امروز دولت در مسائل فرهنگی دخالت می کند که باید اصلاح شود، اظهار کرد: محرمانه نگه داشتن شاخص‌ها راه‌حل مشکلات نیست. در شعار می گوییم مردم محرم هستند، اما باید در عمل هم ثابت شود.

وی درباره وضعیت کتاب‌خوانی، گفت: در این حوزه وضعیت نگران کننده است. فضای مجازی و سایت جایگزین کتاب نمی شود. تیراژ برخی کتاب ها خجالت آور است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته باشیم، تاکید کرد: نباید به این خاطر که این مساله ما را مورد نقد قرار می دهد، از گردش آزاد اطلاعات جلوگیری کنیم.

عارف تصریح کرد: فقط منتظر هستیم فرمانی، رهبر انقلاب صادر کنند و بعد آن را تایید کنیم، اما چه قدر برای تحقق آن تلاش می‌کنیم، معلوم نیست

وی با بیان اینکه در سال های اخیر شعارهای هر سال، عمدتا اقتصادی بوده که برای امسال مشارکت مردم مد نظر بوده است، گفت: چه قدر برچسب زنی به سرمایه گذار را کنار گذاشته‌ایم؟
معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه آمایش سرزمینی راهبرد دولت و برنامه هفتم توسعه است، تاکید کرد: کشور فقط تهران یا ۸ کلانشهر نیست بلکه همه مناطق کشور است و همه مردم حق رشد و توسعه دارند. این مساله در بخش فرهنگی باید مدنظر باشد.

عارف گفت: جوان‌گرایی فقط یک شعار نیست، صمیمانه از رهبر انقلاب تشکر می کنم که تکلیف کردند حداقل در اولین قدم ۱۰۰ جوان برای مدیریت کشور تربیت شوند.  باید جوانان را بکار بگیریم. تاکنون از ظرفیت زنان تحصیل کرده بهره نبرده ایم و مشکل پیدا کرده ایم. عملکرد وزیر راه که خانم است در همین مدت انصافا فوق تصور بود. باید تبعیص مثبت بگذاریم تا زنان بخشی از مسئولیت های مدیریتی را بر عهده بگیرند.

وی تصریح کرد: اجازه دهیم بانوان پست های میانی را بگیرند تا برای سال‌های آینده آمادگی اخذ پست های بالاتر را داشته باشند.

از بازگشت هنرمندانی که به دلایلی از کشور رفته‌اند، استقبال می‌کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: برخی هنرمندان و فرهیختگان و اهل قلم که به دلایلی از کشور رفته اند و ما از حضور آنها در کشور استقبال می کنیم و باید به کشور برگردند.آنها سرمایه های ملی هستند.

عارف با بیان اینکه باید رسانه های اثرگذار داشته باشیم، گفت: از رسانه‌ها می خواهیم تا مسئولان و خدمتگزاران را وارد حاشیه نکنند. رسانه ها در راستای رسالت رسانه ای گام بردارند و وزارت ارشاد هم در راستای حل مشکلات رسانه‌ها گام بلندی بردارد تا بتوانیم رسانه‌ها را در رشد و توسعه کشور سهیم کنیم.

در پایان آیین تکریم و معارفه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور با اهدای لوح تقدیر از زحمات محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم تقدیر کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.