پیشنهاد سردبیر

معاون پیشین پلیس راهور فراجا، از مسئولان خواست که تا قبل از شروع به کار مدارس، سرویس مدارس و سیستم حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنند تا شاهد افزایش گره های ترافیکی بازگشایی مهر در کلانشهرها نباشیم.

ترافیک اول مهر در راه است؛ خبری از اتوبوس‌های سرویس مدارس نشد!

در ماه های اخیر، شاهد بودیم که حتی تعطیلی مدارس نیز تاثیری بر کاهش ترافیک شهر تهران نداشت و بازهم ساکنان کلانشهرها و به خصوص پایتخت‌نشینان، روزهای تابستانی خود را در ترافیک سپری کردند. این در حالیست با باز شدن مدارس و مراکز آموزشی در مهر، قطعا گره‌های ترافیکی بیشتری در خیابان های شهر ایجاد می‌شود. حال سوال این است که برای جلوگیری از افزایش میزان ترافیک در زمان شروع مدارس، چه اقداماتی باید انجام شود.

سرهنگ عین اله جهانی، کارشناس ارشد ترافیک در این‌باره گفت:مشکل همیشگی ما این است که حجم خودروها با ظرفیت خیابان‌ها متفاوت است؛ یعنی میزان حجم خودروها از ظرفیت خیابان‌ها بیشتر است؛ بنابراین ترافیک زیادی ایجاد می‌شود و شهروندان ساعت ها وقت خود را در ترافیک از دست می‌دهند.

سیستم حمل و نقل عمومی ساماندهی شود

وی با اشاره به اینکه اگر شرایط حمل و نقل عمومی مناسب باشد، از حجم ترافیک کاسته می‌شود؛ افزود: واقعیت این است که علت بیشتر صف‌های طویل از خودروها در خیابان‌ها، کمرنگ بودن نقش حمل و نقل عمومی است. تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی، ساماندهی نشود؛ این شرایط هر روز بدتر می‌شود.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا ادامه داد: ما سال‌هاست که درحال تکرار این موضوع هستیم تا وقتی که به میزان کافی، اتوبوس، واگن مترو و تاکسی در اختیار شهروندان قرار نگیرد؛ ما با این معضل ترافیک و استفاده مردم از خودروهای شخصی در تمام کلان شهرها مواجه خواهیم بود. متاسفانه در کلان شهرهای ما، تعداد ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی کافی نیست. همچنین تعداد واگن های مترو نیز کم است که باعث می شود مردم نتوانند به راحتی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی افزود: مسئولیت ساماندهی این سیستم، با شهرداری هاست و تا زمانیکه این شرایط بهبود نیابد؛ مردم مجبور به استفاده از خودروی شخصی هستند که در پی آن، ترافیک نیز سنگین‌تر می‌شود.

این کارشناس ارشد ترافیک ادامه داد: در بیشتر کشور ها شاهد هستیم که سیستم حمل و نقل عمومی هم به وفور یافت می‌شود و هم قیمت مناسبی دارد که باعث می شود مردم از آن ها برای تردد استفاده کنند و ترافیک سنگینی در خیابان هایشان نداشته باشند.

سرویس مدارس هر چه زودتر تامین شود

جهانی با اشاره به شروع مدارس و متراکم شدن خیابان ها در دو هفته نخست مهر گفت: با نزدیک شدن به روزهای شروع مدارس در مهر قطعا میزان ترافیک بیشتر می‌شود؛ زیرا بسیاری از والدین با خودروی شخصی دانش‌آموزان را به مدارس می‌رسانند. این امر دو علت دارد. علت نخست این است که متاسفانه سیستم سرویس مدارس، تا اواخر مهر ساماندهی نشده و تکلیف آن ها تا چند هفته مشخص نیست و راه‌اندازی آن مدتی زمان می‌برد؛ به همین دلیل والدین مجبور هستند فرزندان خود را به مدارس ببرند. تامین سرویس مدارس نیز باز برعهده شهرداری و سازمان تاکسیرانی و وزارت آموزش و پرورش است که امیدوارم امسال زودتر از سال‌های پیش به فکر ساماندهی سرویس مدارس باشند تا با تاخیر مواجه نباشیم.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا همچنین به والدین توصیه کرد که فرزندان خود را کمی بالاتر یا پایین‌تر از مدارس پیاده کنند یا خودروی خود را کمی دورتر پارک کنند تا در نزدیکی مدارس، شاهد ایجاد گره‌های ترافیکی نباشیم.

جهانی گفت: دومین علت اینکه والدین دانش آموزان را به مدارس می‌رسانند؛ قیمت بالای سرویس مدارس است که گاهاز شهریه مدارس نیز بیشتر است و  باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

ضرورت استفاده از اتوبوس به جای تاکسی و خودروی شخصی

درحال حاضر شاهد هستیم که بیشتر سرویس های مدارس نیز خودرو شخصی یا تاکسی هستند که این استفاده از این خودروها نیز باعث افزایش حجم خودروها در معابر می‌شود؛ پس چاره چیست؟ جهانی در پاسخ به این پرسش اظهار کرد: در دیگر کشورها شاهد هستیم که خودروهایی به عنوان سرویس مدارس مشغول جابه‌جایی دانش آموزان هستند که هرکدام از این اتوبوس ها یا مینی بوس ها، حدود ۲۰ دانش آموز در خود جای می‌دهند که سبب کاهش تردد خودروهای کوچک نیز می شود.

این کارشناس ارشد ترافیک ادامه داد: از سال ها پیش، درخواست از مسئولان درباره پیش‌بینی، تامین، تولید و توزیع اتوبوس‌هایی به عنوان سرویس مدارس بود که متاسفانه هنوز محقق نشده در حالیکه تجربه سایر کشورها در این زمینه موجود و موفق بوده است.

جهانی با اشاره به مزیت‌های استفاده از این سرویس ها گفت: این خودروها برای دانش آموزان طراحی و تولید شده‌اند. به این شکل که هم ارتفاع آن کم است که برای کودکان با قدهای کوتاه نیز خیلی راحت سوار و پیاده شوند. هم صندلی آن مخصوص کودکان کاملا ایمن طراحی شده است. همچنین این خودروها ظرفیت بالایی دارند که سبب می‌شود با تعداد کم وسیله نقلیه، تعداد افراد بیشتری جابه‌جا شوند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که هزینه این سرویس ها نیز نسبت به سایر خودروها مناسب تر است.

وی افزود: تحقق این امر، یکی از آرزوها در پلیس راهور است؛ امیدوارم یا این خودروها خریداری شده و یا خط تولید آن در کشور ایجاد شود تا سیستم سرویس مدارس یک بار برای همیشه ساماندهی شود. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.