پیشنهاد سردبیر

ونزوئلا می‌گوید شش خارجی از جمله یک عضو از تفنگداران دریایی ویژه آمریکا را به اتهام توطئه برای «بی‌ثبات‌سازی» این کشور که از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با دسیسه‌های خارجی مواجه شده، بازداشت کرده است.

بازداشت ۳ آمریکایی و ۳ اروپایی دخیل در طرح ترور سیا علیه نیکولاس مادورو

قدس؛ «دیوسدادو کابیو» وزیر کشور ونزوئلا گزارش داد که این توطئه توسط سازمان سیا هدایت شده و هدف از آن ترور «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور بوده است.

شناسایی این توطئه غربی‌ها، در شرایطی رخ می‌دهد که اپوزیسیون ونزوئلا، چندین رهبر آمریکای لاتین و ایالات متحده از به رسمیت شناختن پیروزی تاییدشده مادورو در انتخابات خودداری می‌کنند و با تحرکات مداخله‌جویانه خود سعی در تنش‌آفرینی دارند.

وزیر کشور ونزوئلا شنبه در یک کنفرانس خبری خود، آن عضو از تفنگداران دریایی آمریکا را به نام «ویلیام جوزف کاستاندا گومز» معرفی کرد و او را رهبر عملیات توطئه دانست. وزیر کشور ونزوئلا همچنین از ۲ آمریکایی دیگر بازداشت‌شده به نام‌های «دیوید استرلا» و «آرون بارت لوگان» نام برد.

این وزیر ونزوئلایی در ادامه گفت علاوه بر این آمریکایی‌ها، ۲ شهروند اسپانیایی به نام‌های «خوزه ماریا باسوآ والدوینوس» و «آندرس مارتینز آداسمه» و یک شهروند جمهوری چک به نام «یان دارموفزال» دستگیر شده‌اند. او گفت مقامات ونزوئلا همچنین ۴۰۰ قبضه سلاح آمریکایی مرتبط با توطئه مذکور را کشف و ضبط کرده‌اند.

وزیر کشور ونزوئلا در این کنفرانس خبری گفت: «سیا در خط مقدم این عملیات قرار دارد و این اصلا ما را شگفت‌زده نمی‌کند. این عملیات اهداف بسیار روشنی از ترور رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو و دیگر سیاستمداران بلندپایه ونزوئلا از جمله خودم و معاون رئیس‌جمهور داشت.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، با شناسایی این توطئه، وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات مرتبط را رد کرد و گفت شنبه از بازداشت یکی از اعضای ارتش آمریکا در ونزوئلا مطلع شده و این وزارتخانه گزارش‌های تاییدنشده درباره بازداشت ۲ شهروند آمریکایی دیگر در این کشور دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: «هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایالات متحده در توطئه سرنگونی مادورو کاملا نادرست است. ایالات متحده به حمایت از راه‌حل دموکراتیک برای بحران سیاسی در ونزوئلا ادامه می‌دهد. همچنین این وزارتخانه به دنبال دریافت اطلاعات تکمیلی است.»

یک منبع در وزارت خارجه اسپانیا هم به خبرگزاری رویترز گفت از ونزوئلا درخواست اطلاعات بیشتر کرده است.  

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: «سفارت اسپانیا یادداشتی به دولت ونزوئلا ارسال کرده و خواستار دسترسی به شهروندان بازداشت‌شده به منظور بررسی هویت و ملیت آنها و به منظور دانستن اینکه دقیقا آنها به چه چیزی متهم هستند، شده است.»

در پی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که طی آن مادورو برای سومین بار به پیروزی دست یافت، اپوزیسیون کاراکاس با همراهی کشورهای غربی به‌ویژه ایالات متحده تلاش کردند تا با طرح اتهامات واهی و بی‌اساس اراده ملت ونزوئلا را زیر سوال برده و همچون گذشته تلاش کنند تا چهره اصلی اپوزیسیون را به رسمیت بشناسند.  

ایالات متحده «ادموندو گونزالس» نامزد بازنده انتخابات را به‌عنوان نامزدی در نظر می‌گیرد که مثلا بیشترین آرا را در آن انتخابات کسب کرده، اما رسما او را به‌عنوان «رئیس منتخب» ونزوئلا به رسمیت نشناخته است. هفته گذشته، گونزالس پس از صدور حکم دستگیری به اتهام تروریسم، توطئه و سایر جنایات، به اسپانیا پرواز کرد و از ونزوئلا گریخت.

روز پنجشنبه، ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه مقامات ونزوئلایی همسو با مادورو به اتهام کارشکنی در انتخابات اعمال کرد. ایالات متحده همچنین اعلام کرد یک هواپیمای ونزوئلا که مادورو برای سفرهای بین‌المللی از آن استفاده می‌کرد، در جمهوری دومینیکن توقیف شد. یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت هواپیمای دوم مرتبط با مادورو تحت نظارت ۲۴ ساعته مقامات جمهوری دومینیکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.