پیشنهاد سردبیر

۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: 1012998

همزمان با شروع فصل پاییز و در آستانه بازگشایی مدارس، شبکه‌های سیما برنامه‌هایی مرتبط با جشن آغاز سال تحصیلی را تولید و پخش می‌کنند.

پاییز تلویزیون چه رنگی است؟

 شبکه‌های سیما بر اساس جدول پخشی هم افزا، ضمن پرداختن به جشن‌های تلویزیونی شاد در مناسبت‌های مذکور، بخشی از ظرفیت آنتن را در قالب برنامه‌های زنده (MC) به پوشش اتفاقات و برنامه‌های بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی کشور اختصاص خواهند داد.

برنامه‌ریزی‌های مختلفی در شبکه‌های سیما برای بازگشایی مدارس صورت گرفته و پویش‌هایی مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پویش «سلام به آینده» اشاره کرد.

پویش «سلام به آینده» با محوریت بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی کشور با هدف به تصویر کشیدن شور و نشاط کشور در ایام بازگشایی مدارس به جشن بزرگ مردمی و با محوریت وحدت و همدلی بین آحاد مختلف مردم در جهت پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی از شبکه های مختلف پخش می شود.

همچنین در روزهای پایانی شهریور ماه شبکه‌های سیما به «جشن عاطفه‌ها» می‌پردازند.

در ادامه این گزارش به معرفی برنامه‌های منتخب شبکه‌های تلویزیونی پرداخته شده است.

«مهرگان» شبکه یک به استقبال ماه مهربانی می‌رود

ویژه برنامه «مهرگان» به مناسبت بازگشایی مدارس و ماه مهر به تهیه کنندگی مریم نیکان لو و دکتر محسن دنیوی هر روز از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

 برنامه «مهرگان» که ویژه نوجوانان تهیه و تولید شده است با حضور زنان و دختران موفق ایرانی و با بررسی وجه شغلی، تحصیلی و اجتماعی آنها و خاطره بازی در خصوص دوران دانش آموزی مهمانان به روی آنتن خواهد رفت.

«مهرگان» در ۱۳ قسمت با آیتم هایی نظیر آرم استیشن، تیتراژ، پلی بک با اجرای مریم قاسمی و نیکا شمس شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

همچنین برنامه «جشن عاطفه ها» از آنتن شبکه یک سیما در بخش های مختلف، میان برنامه ها هر روز از ۸ صبح تا ۲۱ روی آنتن می رود.

در این برنامه که با اجرای مجریان شبکه یک روی آنتن می رود؛ بازیگران، ورزشکاران، گروه های سرود و خوانندگان حضور خواهند داشت.

«جشن عاطفه ها» به تهیه کنندگی سعید شهبازی با اجرای مجریان شبکه یک سیما هر روز در چند بخش روی آنتن می رود. همچنین سایر شبکه ها نیز این برنامه را پخش می کنند.

مروری بر خاطرات شیرین مدرسه در «خیلی دور، خیلی نزدیک» شبکه دو

برنامه «خیلی دور، خیلی نزدیک» با حال و هوای بازگشایی مدارس میزبان مخاطبان شبکه دو خواهد بود.

فیلم های سینمایی مرتبط و برنامه «صبحانه ایرانی» که منعطف به اول مهر و بازگشایی مدارس می شود، نیز در جدول پخش این شبکه قرار دارد.

همچنین برنامه «سینما دو +» با پخش فیلم های کوتاه با محوریت اول مهر و هفته وحدت روی آنتن شبکه دو می رود.

پایان فصل تابستان با ویژه برنامه های شبکه سه

برنامه «سلام صبح بخیر» با دعوت از مهمانان و خوانندگان و همچنین نماهنگ های شاد برای این روزها در جدول پخش قرار دارد.

برنامه «محفل» نیز با برپایی جشن بزرگ قرآنی در شهر لاهور به میزبانی پاکستان و با دعوت از قاریان و حافظان ممتاز و نوجوان روز دوشنبه از شبکه سه سیما پخش خواهد شد.

«چرخ» شبکه چهار در آخرین روز تابستان

ویژه برنامه «چرخ» در روز شنبه ۳۱ شهریور ماه از ساعت ۱۹ تا ۲۴ با حضور معلمان و اساتید دانشگاه با بخش های متنوع روی آنتن شبکه چهار می رود.

بازگشایی مدارس و برنامه‌های شبکه نسیم

شبکه نسیم با پخش برنامه‌های «دیکته شب»، «نسیم آوا»، پخش زنده «سلام به آینده»، «نسیمی شو»  و «کودک شو» به استقبال اول مهر ماه و بازگشایی مدارس می‌رود.

برنامه تولیدی «دیکته شب» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی محمد مجید صالحی راد هر شب ساعت ۲۳:۰ از شبکه نسیم به روی آنتن می‌رود. این برنامه در جهت آشنایی و آموزش مامان باباها در راستای انتخاب مسیر درست برای فرزندشان ساخته شده است.

همچنین برنامه «نسیمی شو» با پویش خاطرات مدرسه به تهیه‌کنندگی پرهام عمرانی دیگر برنامه‌ای خواهد بود که برای پخش از شبکه نسیم در نظر گرفته شده است.

برنامه «نسیم آوا» و «کودک شو» هم نیز به صورت منعطف و پرداختن به بازگشایی مدارس از شبکه نسیم پخش می شود.

حال و هوای بازگشایی مدارس در آنتن شبکه آموزش

شبکه آموزش سیما با شعار «با آموزش به آینده سلام کن» با ویژه برنامه «همشاگردی سلام» به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رود.

با نزدیک شدن به ماه مهر و فصل بازگشایی مدارس شبکه آموزش سیما برنامه ای منعطف با جشن آغاز سال تحصیلی روی آنتن می برد.

ویژه برنامه «همشاگردی سلام» از ۲۷ شهریور تا سوم مهر با اجرای شهریار ربانی از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود.

این برنامه در قالب آیتم‌های «ایران من» که به مشاغل مختلف از آتش نشانی، نانوایی، معماری و ... می پردازد، «۲۰ سال آینده ات را تبریک می‌گیم» و «تبریک سلبریتی ها و چهره ها»، در یک دکور که شبیه کلاس درس است و دانش آموزان در آن حضور دارند، همراه با بازی های جذاب در کنار بابای مدرسه، فضای مفرحی را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

ویژه برنامه «همشاگردی سلام» هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۱ از شبکه آموزش پخش می شود.

برنامه «مثبت آموزش» هر روز در چند نوبت با دعوت از معاونان وزارت آموزش و پرورش و مهمانان مرتبط و پخش گزارش از نمایشگاه نوشت افزار به موضوع مدارس می پردازد.

مجله پزشکی «دکتر سلام» به صورت ویژه موضوعات تغذیه در مدارس، ارگونومی یا همان نحوه صحیح ایستادن و نشستن در سر کلاس یا حین انجام تکالیف و حمل کوله پشتی، پوشش، اضطراب اجتماعی و... را مورد بررسی قرار می‌دهد.

برنامه «پرسشگر» در این هفته و هفته آینده، با دعوت از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، معلم‌ها و کارشناس‌های این حوزه به مباحث بازگشایی مدارس می‌پردازد.

برنامه «دوربین هفت» با گزارش‌هایی از مدارس و گفتگو با مردم، شور و شوق و حضور دانش آموزان  برای آغاز سال تحصیلی را به تصویر می کشد.

همچنین اخبار و زیرنویس شبکه به مسائل روز آموزش و پرورش و دانستنی‌های بازگشایی مدارس در حوزه های روانپزشکی، پزشکی، فرهنگی و اقتصادی اختصاص پیدا می کند.

سریال «معلم» از ۲۱ شهریور هر روز بعد از اذان ظهر از این شبکه پخش می شود. این سریال به ماجراهای یک معلم جانشین می پردازد که در هر قسمت به دور افتاده ترین روستاهای فرانسه می رود. این سریال از محتوا و پیام‌های تربیتی و آموزشی کارآمدی برخوردار است.

سریال «قصه های مجید» ۲۳ و ۳۰ شهریور ماه ساعت ۱۶، فیلم سینمایی «دوچرخه باز» ۲۷ شهریورماه، فیلم سینمایی «نشانه ها» ۲۸ شهریور ماه، تله فیلم «هدیه» ۲۹ شهریو، فیلم سینمایی «آقای امیدوار» ۳۰ شهریور ساعت ۲۲ از این شبکه روی آنتن می رود.

همچنین «مبصر پنج ساله»، «مدرسه موش ها»، «خونه مادربزرگه»، «هادی و هدی» در این ایام هر روز در بخش های مختلف از شبکه آموزش سیما پخش خواهد شد.

ویژه‌های بازگشایی مدارس شبکه پایتخت

برنامه صبحگاهی «سلام تهران» با توجه به فصل بازگشایی مدارس و ماه مهر از مسئولان استانی در حوزه های مختلف مثل آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی، معلم ها و... دعوت می کند تا به جزئیات بازگشایی مدارس بپردازد.

گروه کودک و خانواده شبکه تهران سیما برنامه «به خانه بر می گردیم» را با حال و هوای بازگشایی مدارس و فرا رسیدن فصل پاییز و بیماری های مرسوم این فصل به خانواده های ایرانی تقدیم می کند.

«به خانه بر می گردیم» همچنین در فصل بازگشایی مدارس و بوی ماه مهر کارشناسان، مهمانان و مسئولانی از حوزه آموزش و پرورش خواهد داشت تا پیرامون بازگشایی مدارس و جزئیاتی از این رویداد آموزشی برای خانواده های مهربان ایرانی ترسیم نماید.

با توجه به فصل پاییز و بیماری های مرسوم این فصل، «به خانه بر می گردیم» با طراحی و پیش بینی حضور پزشکان متخصص، تلاش می کند کودکان و دانش آموزان را از بیماری های مختلف دور نگه دارد.

گروه تهران و شهروندی شبکه تهران سیما با برنامه های «در شهر» و «در استان» به پوشش تصویری بازگشایی مدارس می پردازد. همچنین برنامه «تهران ۲۰» نیز متناسب با این رویداد روی آنتن خواهد رفت.

فیلم‌هایی با حال و هوای مدرسه در شبکه نمایش

شبکه نمایش سیما همزمان با شروع ماه مهر و آغاز سال تحصیلی مدراس و دانشگاه ها فیلم های سینمایی «آقای لازار»، «ویل هانتینگ نابغه»، «قصه های مجید»، «قطعات یدکی»، «پشت پرده مه»، «یکی هم کم نباشد»، «شهردار مدرسه» و «والدین دانش آموزان» را از جمعه ۳۰ شهریور تا پنجشنبه ۵ مهر در ساعت های ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۳ روی آنتن می برد.

«سلام به آینده» شبکه افق در ماه مهر

برنامه «سلام به آینده» به صورت mc هر روز در شش نوبت از شبکه افق پخش می شود. همچنین مجموعه مستند «معلم» نیز از دوشنبه ۲۶ شهریور هر روز ساعت ۱۰:۳۰ پخش می شود.

خاطرات معلمان در شبکه سلامت

برنامه‌های «بهترین معلم دنیا» که به بیان خاطرات معلمان از بازگشایی مدارس می پردازد؛ «کشیک سلامت» با بررسی بهداشت محیط مدارس، «پنجره باز» با گزارش مستند از حال و هوای بازگشایی مدارس؛ «حال خوب» بررسی بهداشت روانی دانش آموزان و والدین و «دوربین سلامت» ویژه اول مهر در جدول پخش شبکه سلامت برای بازگشایی مدارس جانمایی شده اند. «بهترین معلم دنیا» ساعت ۷:۰۰، «کشیک سلامت» ساعت ۲۰، «حال خوب» ساعت۲۱:۰۰، «دوربین سلامت» ساعت ۱۱:۳۰ پخش می شوند.

همچنین میان برنامه «سلام به آینده» که ویژه برنامه روزانه بازگشایی مدارس است، هر روز ساعت ۱۳:۳۰ از این شبکه پخش می‌شود.

فصل سوم «برپا» در فصل مدرسه‌ها در شبکه کودک

برنامه تلویزیونی «برپا» به کارگردانی علی زندی و تهیه‌کنندگی سیدحمید امامی با فصل سوم خود به شبکه نهال می‌آید.

این برنامه با بیانی متفاوت و با ترکیب پلاتوها و آیتم‌های نمایشی که همگی با حضور نوجوانان است، به پیشرفت‌های علمی ایران می‌پردازد و در هر قسمت درباره یکی از دستاوردهای علمی و صنعتی ایران در این سال‌ها صحبت می‌کنند.

«برپا» در ۲۶ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای پاییز و با شروع سال تحصیلی، هر روز ساعت ۱۶:۰۰ از شبکه نهال پخش می شود.

همچنین انیمیشن های «مدرسه موش ها» ساعت ۱۴:۰۰، «آقا معلم و بچه‌ها» ساعت ۱۴:۳۰، «شجاعان» ساعت ۱۵:۳۰، «گروه فریاد» ساعت ۱۷:۰۰ و سریال رئال «کارآگاهان نابغه» در جدول پخش شبکه کودک قرار دارند.

ویژه برنامه‌های آغاز سال تحصیلی از شبکه مستند سیما

مستند «مهمان» به کارگردانی مشترک میلاد و دانیال اسماعیلیان به مدت ۲۵ دقیقه شنبه ۳۱ شهریور ماه ساعت ۱۸:۰۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

در این مستند به آشنایی و تلاش های الهام مرادی، آموزگار حق التدریسی دبستان شهید سالاری اسالم قلعه در استان خراسان رضوی می‌پردازد.

مستند «اول مهر» به کارگردانی محمود کیانی فلاورجانی که در یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای یکشنبه ۱ مهر ماه ساعت‌ ۱۸:۰۰ از آنتن شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند روایتی دلپذیر از مدرسه رفتن پیرمردان روستایی است.

مستند «پریزاد» به تهیه کنندگی و کارگردانی احسان کاریزی دوشنبه ۲ مهر ماه ساعت ۱۸:۰۰ از قاب شبکه مستند پخش خواهد شد.

این مستند به معرفی خانم معصومه السادات حسینی ساکن نیشابور می پردازد که با تحصیلات کارشناسی مشاوره مشغول خدمت به کودکان روستایی است.

مستند «معلم فداکار» به مدت ۳۰ دقیقه سه شنبه ۳ مهر ماه ساعت ۱۸:۰۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند روایتگر زحمات و تلاش های خستگی ناپذیر معلم دلسوز مجید نمدفروش در روستای ماسال استان گیلان است.

مستند «یک قایق روی دریا» به کارگردانی آرمان قلی پور دشتکی در یک قسمت ۳۵ دقیقه‌ای چهارشنبه ۴ مهر ماه ساعت ۱۸:۰۰ بر روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

این مستند روایت معلم جوان روستای چشمه قاسم و عبور از رودخانه واقع در شهرستان کوهرنگ برای آموزش چهار دانش‌آموز دختر است.

مجموعه مستند «گنجینه» که مستندهای برگزیده و قدیمی از مستندسازان برتر کشور را چهارشنبه‌ها ساعت ۲۱:۰۰ به روی آنتن می برد، در روز چهارشنبه ۴ مهر ماه مستند «کودکان سرزمین من» را روانه آنتن خواهد کرد.

مجموعه مستند «نهالی برای فردا» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی عوض زاده در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۰۰ از شبکه مستند پخش می شود.

این مجموعه به بررسی وضعیت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و سند تحول با همراهی کارشناسان این حوزه می‌پردازد.

مجموعه «سیمرغ» با «اول مهر» در یک قسمت ۱۵ دقیقه‌ای آماده و از شبکه مستند پخش خواهد شد.

در این مجموعه تصاویر آرشیوی کمتر پخش شده از شروع و بازگشایی مدارس و حضور پرنشاط سال اولی ها به نمایش در خواهد آمد.

«سلام به آینده» شبکه امید ویژه بازگشایی مدارس

ویژه برنامه «سلام به آینده»، ویژه بازگشایی مدارس هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه امید می رود.

«فیلمستون» در ادامه جشنواره فیلم های سینمایی با پخش فیلم های ایرانی «بچه های کلاس هشتم»، «آقای امیدوار» و «هدیه» از یکشنبه تا سه شنبه ۱ تا ۳ مهر ماه ساعت ۱۸ با مخاطبان خود همراه است.

مستندهای «چراغ مدرسه روشن است»، «زندگی آن سوی دیوار»، «برای پروانه» و ... که با حال و هوای مدارس و تلاش دانش آموزان و معلمین تولید شده اند، در جدول پخش این شبکه جانمایی شده است.

فصل دوم مجموعه مستند «سلام به آینده» نیز چهارشنبه ها و پنج شنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می رود.

میان برنامه های «ببینیم و بدانیم»، «مثلنامه» و «فارسی هویت ماست» از تولیدات مرکز صبا، هر شب ساعت ۲۱:۳۰ پخش می شود. همچنین بیش از ۲۰ نماهنگ و میان برنامه طنز با محوریت مدرسه در فواصل برنامه ها روی آنتن می رود.

شبکه جام جم در فصل پاییز

سریال‌های «پایتخت» ساعت ۴:۳۰ بامداد، «مستوران» ساعت ۲۴ از شبکه جام جم پخش می شوند. 

همچنین برنامه‌های «خوش نمک» دوشنبه ها، سری جدید مجموعه «کودک شو» سه شنبه ها، «ستاره ساز» چهارشنبه ها، «بگو بخند» جمعه ها و «بلا به دور» یکشنبه ها ساعت ۱ بامداد روی آنتن شبکه جام جم می روند.

«هشت پا»ی سیمافیلم در پاییز می‌آید

سریال «هشت‌پا» به کارگردانی احمد معظمی و با موضوع مبارزه مواد مخدر تولید شده است.

سعید چنگیزیان، مینا وحید، افسانه چهره آزاد و احمد نجفی از جمله بازیگران این سریال هستند.

«هشت پا» در ۲۰ قسمت به نویسندگی علی طالب‌آبادی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، محصول مشترک مرکز سیمافیلم و معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا (ناجی هنر) است.

صبا همراه زنگ مدرسه

مرکز پویانمایی صبا با تولید ۱۶ عنوان برنامه انیمیشن به مدت ۳۰ ساعت با موضوع مدرسه، دانش‌آموز و تحصیل علم به استقبال ماه مهر می‌رود.

سریال ۲۶ قسمتی پویانمایی «قهرمانان مدرسه»، «جیرجیر و جانا» در ۵۱ قسمت، «آقا معلم و بچه ها» در ۲۶ قسمت، «زنگ مدرسه» در ۲۶ قسمت، «این جوری بهتره» در ۲ قسمت، «علوم نارنجی» در ۲۶ قسمت، «دشت الفبا» در ۳۲ قسمت، «دبیرستان» ۱۳ قسمت، «کاوشگران نوجوان» در ۲۰ قسمت، مجموعه «مداد دانا» در ۳۲ قسمت و همچنین فیلم کوتاه «پسر کاغذی»، کلیپ موزیکال «پاییز» و کلیپ های «طلایه»، «کودک آوا»، «قاصدک پویا» و «کودکانه» از جمله برنامه هایی هستند که مرکز پویانمایی صبا آماده کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.