تحولات لبنان و فلسطین

به مناسبت فرارسیدن هفدهم ربیع الأول، به رسم هر ساله کتابخانه و موزه ملی ملک و بر پایه وقف‌نامه مرحوم حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف این مجموعه، آیین جشن میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) در این موقوفه در تهران برگزار شد.

برگزاری آیین وقف‌نامه‌ای جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک

 این جشن به‌عنوان یکی از هشت آیین وقف‌نامه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، با حضور جمعی از مسئولان و فرهنگ‌دوستان، با برنامه‌های متنوع فرهنگی، در این مجموعه در پایتخت اجرا شد.
سید مجتبی حسینی، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سیاست‌گذاری کتابخانه و موزه ملی ملک در این مراسم درباره چهل حدیث نبوی به ایراد سخن پرداخت.
همچنین پریسا رحمانی، نگارگر و پژوهشگر هنر، دیگر سخنران این آیین بود که در خصوص نگارگری گل و مرغ و المثنی‌سازی آثار کتابخانه و موزه ملک، مطالبی را بیان کرد.
در ادامه جشن میلاد باسعادت پیامبر اکرم (ص) این موقوفه، از کتاب «هنر تذهیب در عصر قاجار» اثر عاطفه شفیعی، رونمایی شد.

 
 گشایش ۲ نمایشگاه در موقوفه

 گشایش نمایشگاه تک اثر «نسخه خطی چهل حدیث نبوی» در سالن تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک، از دیگر برنامه‌های این آیین گرامیداشت باهدف معرفی و نمایش تصویرهایی از این اثر نفیس بود.
این نسخه که با شماره ۵۹۱۶ در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه ملک نگهداری می‌شود، در ۱۰ ذی‌الحجه سال ۹۶۸ هجری قمری توسط شاه‌محمد نیشابوری به خط نستعلیق، کتابت شده است.
همچنین هم‌زمان با برگزاری این مراسم، نمایشگاه «نگارینه‌های زرین» به‌عنوان دومین نمایشگاه نگارگری هنرجویان کتابخانه و موزه ملی ملک با محوریت نگارگری‌های المثنی شده از آثار کتابخانه و موزه، در این مجموعه افتتاح شد.
این نمایشگاه دربردارنده ۱۶ اثر از آثار نگارگری هنرجویان کارگاه‌های آموزشی نگارگری و گل و مرغ کتابخانه و موزه ملی ملک است که با تدریس استاد پریسا رحمانی در چندین دوره مختلف برگزار شده است.
آثاری از استاد رحمانی، نسرین اسماعیلی، الهه السادات احمدی موسوی، مریم براتی‌پور، نجمه بها الدینی، زهرا پایکار، پریچهر رحمانی، فلورا رحیم‌زاده، سهیلا ریاحی، زهرا زیوری شایسته، الهام شعاعی، منیژه غلامپور اکی، الهام قنادیان، ستاره لبانیان، معصومه محمود سلطانی و سارا نامداری، در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.
لازم به ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال ۱۳۱۶ شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده است و در حال حاضر به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر، خیابان یارجانی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی - ایرانی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.