پیشنهاد سردبیر

۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 1014015

حداقل حقوق به بهای جان

زهرا طوسی؛ روزنامه نگار

حادثه‌ای که در آستانه پاییز در معدن ذغال سنگ طبس رخ داد و جان ۵۲ سرپرست خانوار را گرفت پیش از این هم در کشور سابقه داشته و زنگ های ارتقاء استانداردهای ایمنی را به صدا درآورده بود ولی ظاهرا جان کارگر آن‌قدر ارزان است که ایمن سازی بصرفه نیست.

گفته می شود «از سال ۹۶ اعضای کمیته زغال‌سنگ خانه معدن ایران به این نتیجه رسیدند که وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور پایین و از استانداردهای مرسوم خارج بوده و درواقع وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن زغال‌سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار گرفته است.». با این حال با گذشت چند سال باز هم «در سال ۱۴۰۰ در ۲۷۰ معدن کشور حادثه اتفاق افتاده است»

می گویند حوادث معدن زغال‌سنگ البرز شرقی، زمستان یورت، زغال طبس و... می‌توانست با نظارت و پشتیبانی تمام‌قد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اتفاق نیفتد. ولی کسی پیگیر این موضوع نیست که چرا تجهیزات نوسازی یا مکانیزه نشد؟ سود این شرکت سهامی خاص طی این سال‌ها چقدر بوده و صرف چه چیزی شده است؟ می گویند ذغال وارد می‌کنند ولی ماشین آلات برای معدن نه! آیا نظارتی بر نحوه مدیریت این معادن نیست که چرا بر استفاده از تکنولوژی ۵۰ سال قبل اصرار کرده و ریسک شغلی کارگران را بالا می‌برند و در عین حال حاضر نیستند از سود خویش برای مکانیزه کردن معادن بکاهند!

با وجود اینکه که ارزیابی دقیق وضعیت کارگران، به این سادگی ها نیست و نیازمند دیده‌بانی مستمر است، اما مشکلات جامعه کارگری را می توان از همین دستمزدهای معوقه چندین ماهه و نداشتن بیمه و خدمات درمانی، تعدد حوادث کارگری در پی ضعف ایمنی چنانچه اکنون در حادثه معدن طبس روی داده نیز رصد کرد.

ایران با برخورداری از ۶۸ گونه مادهٔ معدنی و شناسایی نزدیک به ۶۰ میلیارد تُن ذخایر معدنی، در میان کشورهای جهان در جایگاه دهم جدول است و حدود ۷ درصد از ذخایر معدنی کل جهان را در اختیار دارد. گزارش‌ها بیانگر آن است که اکنون بیش از ۹۰ درصد معادن کشور در اختیار بخش خصوصی یا “نیمه دولتی” است و مابقی آن به طور مستقیم توسط دولت و تعاونی‌ها اداره می‌شود.

سیاست وزارت صنعت، معدن بویژه در دو دهه اخیر مبتنی بر تجارت کاهش ریسک و مخاطره سرمایه گذاری برای مردم در بخش معدن بوده و بر رونق بخشیدن به فعالیت معدنی تمرکز دارد. تداوم این سیاستها با توجه به کارنامه دولت‌ها در واگذاری کارها به نزدیکان و وابستگانِ حکومت با پوشش بخش خصوصی با پشتوانه رانت و حمایت دولتی، منجر به برهم خوردن توازن در روابط کار به نفع کارفرمایان شده است. نگرانی و تهدید امنیت و ایمنی شغلی کارگران شاغل در بخش معدن و در نتیجه تبدیل شدن معادن به یکی از کانون‌های بحران کارگری نتیجه همین برهم خوردن توازن به نفع سرمایه‌داران است.

طبق اعلام مرکز آمار ۴۹۱۶ معدن در کشور فعال است که ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر در آنها فعالیت می‌کنند. با وجود ارزش‌افزوده‎ای که این کارگران برای معادن خصوصی و دولتی کشور فراهم می‎کنند بسیاری از آنان هنوز با چالش‌ دستمزد، بیمه و مسائل حقوقی مانند آن دست‎به‌گریبانند و مشکلات معیشتی بسیاری را از سرمی‌گذرانند.

این کارگران در عمق ۴۰۰ متری زمین با اکسیژن کم و انفجارهای متعدد فعالیت می‌کنند و با بروز حوادث پی‌درپی در این معادن، چنانچه اینک در حادثه معدن زغال سنگ طبس روی داده، جان آنها نیز در معرض خطر ناشی از شغل قرار دارد. موارد زیر هم نمونه ای از این حوادث شغلی است که خانوارهای گارگری بسیاری را داغدار کرده است.

انفجار زمستان یورت گلستان در سال ۹۶ : کشته شدن ۴۳ کارگر و مصدومیت بیش از ۷۰ کارگر

فوران آنی گاز متان  در معدن باب نیروز کرمان در سال ۸۸،: کشته شدن ۱۲ کارگر

تجمع گاز متان و انفجار در معدن یال شمالی طبس یزد در سال ۹۱ : کشته شدن ۸ کارگر

انفجار در معدن طزره در سمنان ۱۴۰۲: کشته شدن ۶ کارگر

یکی از درخواست‌های مهم کارگران در سالهای اخیر این بوده است که کار در معدن ضریب ۲ مشاغل سخت و زیان‎آور محسوب شود تا کارگران بتوانند با ۱۵ سال سابقه کار بازنشسته شوند چرا که پس از چند سال کارگر علاوه بر  بیماری، توان کار کردن هم نخواهد داشت. کارگرانی که حتی بدون ابزار و ادوات در عمق زمین با دست زغال استخراج می کنند و با هر انفجار آلاینده‌های بسیاری را تنفس می کنند و گاه نیز در پی ریزش معدن زودتر از انچه باید جان خویش را در راه امرار معاش از دست می دهند.

آن طور که کارگران این معادن گفته اند میزان توجه به سلامت و ایمنی کارگران معدن در مدیریت معادن نیز بسیار پایین است. اگر چراغ یک کارگر خراب شد باید خودش تعمیر کند. اجرای مقررات ایمنی در معادن هم چندان مطلوب نیست؛ مثلا گازسنجی به‌صورت مستمر و طبق قواعد انجام نمی‌شود. با همه این احوال پایین‌ترین حقوق ممکن طبق قانون کار را دریافت می‌ کنند و بیمه تکمیلی هم ندارند! از طرف دیگر به دلیل قوانین متعدد و گاه متناقض دست شرکت‎ها باز گذاشته شده است تا در خلأ قانونی موجود بتوانند درباره حقوق کارگران شرکتی و پیمانکاری تبعیض قائل شوند.

وضعیت زمانی بغرنج تر می شود که بدانید در معادنی که به بخش خصوصی تعلق دارد گاهی برای کارگران ۲ فیش حقوق صادر می‌شود؛ یکی از این فیش‌ها با عدد و رقم متفاوت به بیمه داده می‌شود. با این فرار بیمه‌ای کارفرما بیمه کمتری برای کارگر رد می‌شود و پس از مدتی کارگر متوجه می‌شود که تعداد سال‌های بیمه‎اش از تعداد سال‌هایی که کار کرده کمتر است. حال اگر با این فیش های حقوقی و همین مبالغی که هنگام پرداخت مستمری بسیار کمتر خواهد شد اگر معدنکار ۲ روز مانده به پایان دوران خدمتش فوت کند پایین‌ترین و حداقلی‌ترین مبلغ به خانواده‌اش پرداخت می‌شود.

قراردادهای کاری موقت ۱ تا ۳ ماهه و نا امنی شغلی ناشی از این نوع قراردادها سبب می شود که پیگیری مطالبات کارگران حتی از نمایندگان آنها نیز سلب شود. کارگرانی که به صورت موقت کار می‌کنند از طریق اخذ تعهداتی از سوی کارفرما مبنی بر عدم شرکت در اعتراضات صنفی همواره سایه تهدید، اخراج و تعدیل را بر سر خود احساس می‌کنند و امکان اعتراض و پیگیری مطالبات صنفی خود را ندارند.

در یک نگاه اجمالی می‌توان مشکلات کارگران شاغل در معادن را در موارد زیر خلاصه کرد:

– قراردادهای موقت
– فصلی بودن کارها در برخی معادن
– دستمزدهای پایین و عقب‌افتاده
– بیمه‌های پرداخت نشده و معوقات بیمه‌ای مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور
– عدم اجرای قانون کار (عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل و تعویق در پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور)
– فقدان ایمنی و بهداشت و تعدد حوادث کار در معادن
– فقدان نظارت و بازرسی
– محدودیت تشکل یابی و سازماندهی مطالبات کارگری

به‌نظر می‎رسد وضعیت کارگران معادن زیرزمینی پیچیده‌تر از آن است که با قوانین متضاد و موازی و صرفا با قول‎های حضوری مقامات سامان یابد آن هم وقتی منافع شرکت‌های خصوصی و نهادهای دولتی اجازه اجرای کامل همین قوانین ناکارآمد را هم نمی‎دهد.

به هر روی کاهش چشمگیر حواث و بهبود زندگی شغلی شاغلین نیازمند ارتقاء استانداردهای ایمنی و بهسازی الگوهای نظارتی و استفاده بهینه از فناوری هوش مصنوعی و مکانیزاسیون و رباتیک نمودن فرایندهای استخراج در معادن است. برای حل  این مسائل راهی طولانی برای پیمودن وجود دارد؛ راهی که اکنون وزرای کار و صمت که در بازدید میدانی از معدن طبس هستند، باید از آن بگذرند تا آنچه در تاریک ترین اعماق زمین بر کارگران معادن می‌گذرد را از نزدیک لمس کنند. امروز خیلی خوب می شود دستمزد شاغلان در سخت ترین کار دنیا را؛ که نان از زیر سنگ می کاوند؛ در یک کفه ترازو و زندگی آنها را در کفه دیگری گذاشت و سنجید. آری، جان به بهای امرار معاش.

پی نوشت: احمد میدری وزیر کار تاکید کرده است که تخلفی صورت نگرفته و این رویداد واقعا یک حادثه بوده است. او در ادامه گفته است: «مستمری حادثه دیدگان انفجار معدنجوی طبس به سرعت و کامل پرداخت می‌شود!»

قبلأ هم یکی از این طیف گفته بود، «همه کشته شده های قطار بیمه هستند و نگرانی از این بابت نیست»!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 126
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    54 2
    این بنده های خدا که جونشون برای یه لقمه نون ازدست دادند لااقل برای خاتواده هاشون یه فکری بکنن که بی سرپرست شدن
    • ناصری ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      18 1
      اپل مهر بچه هاشون بی پدر شدند
    • ناهید ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      26 2
      چه سخت‌ خدا صبرشون بده‌.
    • مطالبه ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      70 0
      نمایندگان مجلس اگر حقوق مادام العمر خودتون رو تصویب کردید و خونه و ماشین اتون رو گرفتید به فکر کارگران معدن هم باشید.. ببخشید که کارشون به اندازه کار شما سخت نیست.
    • ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      37 1
      خدا باعث و بانی اشو لعنت کنه
  • بازنشسته ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    48 1
    اون بندگان خدا که رفتند برای زندگی بازماندگان کارگری این فاجعه فاتحه باید خواند که باز باید در همین فضا دوباره کار کنند‌
  • محمدی ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    63 0
    ان که اخر به جایی نرسد فریاد است
    • نرگس ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      27 25
      الهم عجل لولیک الفرج
  • علی رامشی ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    33 61
    برای کی می نویسی خواهر، مگه گوش شنوایی مونده، اگه یه نمه امیدی به اقای رییسی داشتیم الان با اومدن پزشکیان همونم از دست رفت. من که هیچ امیدی به این دولت ندارم. فقط، منتطرم امام زمان ظهور کنه مارو از دست این مسئولین نجات بده
    • ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      54 3
      منتظر باش
    • ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      74 13
      رئیسی اگه مردم ایران براش مهم بودند مرزها رو باز نمی کرد مه ده میلیون افغانی وارد کشور بشن واقعاً که!
    • راستی ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      11 36
      جناب شهید رئیسی مردم ایران براش مهم بود که کارخونه و کارگاه های تخته شده دوره روحانی جونتون را بازگشایی کرد مطمئن باشید اگه بود برای ساماندهی مهاجرین افغان هم برنامه داشت شهید برای بهتر شدن اوضاع ایران شب و روز نداشت
    • مسعودمحمدزاده ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      3 0
      چندروزپیش بابت حقوق تاسیسات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتم که سه ماهه حقوق نگرفتیم نه عید پول گرفتیم نه ماه رمضون پول داشتیم نه اول مهرپول به مادادن که شرمنده زن پچه هامون شدیم اگه کسی صدامون میتونه به جایی برسونه
  • عدالت اجرا کنید ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    44 2
    مقصر این حوادث رو کی دیده مجازات کنند. پنجاه تا خانواده بی پدر شدند.
    • سعید ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      17 1
      هیی میگن بیمه دیه اشو میده تا دو هفته دیگه. اخه دیه جای پدر رو می گیره.
  • ایرانی ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    29 3
    وا مصیبتا غم از پی غم دیگر. مسیولان هم بیان بازدید میدانی. عکس بگیرن. بشین پشت میزت دستور بده مشکلات معدن کاران حل بشه.
  • معلم حق التدریس ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    29 0
    هر ساله شاهد وقوع این حوادث هستیم ولی باز هم فکری برای ایمنی معادن و‌کارگران نمی شود. در بر همان پاشنه می چرخد که بود
  • محمد ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    14 2
    باز زهرا طوسی/دوباره یک متن حرفه ای،به عنوان خواننده قدس آنلاین ومشترک قدیمی قدس عرض میکنم،خانم طوسی،آبروی روزنامه قدس و ثروت رسانه در خراسان رضوی است
  • مادریک کارگر ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    33 1
    حیفذجون جوونای مردم‌. خدا به دل داغدار مادراشون صبر بده‌. خدا بقیه کارگران هم در پناه خودش نگهداره
  • رضا ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    7 0
    عالی بود تشکر
  • ایلیا ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    26 0
    احسنت. خدا خیرت بده خانم طوسی که با شجاعت و به صورت کاملا حرفه‌ای و اصولی قلم میزنید و دغدغه کارگران رو دارین. بقیه خبرنگاران هم یاد بگیرن به جای مجیزگویی دنبال حل مشکلات مردم باشند.
  • پیروز ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    28 1
    از قدیم‌هر کاری رو میخواستن بگن سخته، میگفتن: بعد از کارتو معدن، فلان کار سخته!
    • علیزاده ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
      40 0
      نه بابا الان فهمیدن کار های سخت تری هم هست. مثل مثل وزیر بودن. وکیل بودن و دلال بودن. اینا هم نباید مالیات بدن هم کلی حمایت میشن‌ . از اون سخت تر اقا زاده بودن. دیگه نپبت به کارگر جماعت نمی رسه
  • ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    6 1
    لایک
  • یک نفر ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    4 0
    بازی مرگ
    • فرزین ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      6 0
      کدام نماینده مجلس به فکرکارگره که استخدام رسمی کنه
  • مهدی بیدار ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    6 1
    عالی
  • حمید ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    14 0
    اگه کارگران معدن خداقل حقوق می گیرن پس لابد مسولین سرشون فرو کردن تو برف
  • رحیم استرلینگ ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    11 0
    مشکل اصلی این قشر کارگراینه که ازصنف اینا کسی تو مجلس نیست کهیک قانونی به نفع اینا تصویب بشه
  • علی نوربخش ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    11 0
    هنوز امید دارید به اینکه کسی حرفتان را بشنود و تغییری ایجاد شود.
  • مشکینی ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    10 1
    ضرورت جنبش کارگری در کشور احساس می شود‌
    • ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      1 3
      خدا بزرگه
  • مخاطب ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    14 0
    وزرای کار کم کاری می کنن بعد مدعی العموم هم خودشان را می دانند.
  • امیر علی ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    14 0
    عجیبه سالهاست همین مشکلات در معدن ها تکرار می شود ولی باز هم حل نمی شود. چرا؟ چند کارگر معدن دیگر کشته شوند تا به فکر ایمنی انها بیفتید
    • هم میهن ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      4 0
      به فکر نمی اقتند. از وضعیت خطرناک معدنا هم خبر دارند ولی جون کارگر ارزون تره تا خرید تحهیزات ایمنی . بارها هشدار دادن برا همین معدن طبس. تهش چی شده. گفتن ناراحتی برو تسویه کن‌‌
  • مصطفوی ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    8 0
    بهای جان ادم چی هست؟
  • سینا ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    10 0
    یه روز نشد بگذره خبر بد نشنویم
  • نسل اریا ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    8 2
    جان مردم بی ارزش تر از هل پوک
  • رشید ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    15 0
    جان در قبال نان
  • همتی ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 0
    تسلیت به خانواده بازماندگان حادثه تلخ معدن طبس.
  • نازنین ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۱
    12 0
    وای از غمی که تازه شود با غم دگر
  • راه شب ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    10 0
    وعده های تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی چی شد؟
    • حجت. ر ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      1 0
      خانم خبرنگار قصه پردرد نیروهای شرکتی رو هم بنویسید. شرکتی ها جزو مظلوم ترین قشر کارکری هستند. صدای ما هم باشید.
  • جواد ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    15 0
    من خودم کارگر معدن ممرادکو هستم برای پیمانکار کار می‌کنیم واقعا حقوق ما نسبت ب سختی و زیان بودن کار خیلی پایین هست هر لحظه هم امکان داره زنده از اعماق زمین بالا نری اگه از نزدیک بیان ببینن مسولین فقط ۵ دقیقه بیان جای ما اونوقت مشکلات این کار رو درک مکنن
    • گندمی ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      7 0
      هر ساله از این حوادث تو معادن اتفاق می افته و اونا برای عکس گرفتن میان.
  • مصطفی ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    8 1
    باسلام بسیارعالی مشکلات این قشرزحمت کش رابیان فرمودید درود بیکران برشما
  • مهناز ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    11 1
    با این همه بدبختی کارگران با ۳۰ سال بازنشستگی حداقل حقوق رو میگیریم وموقع همسان سازی هم حقوق کسی که پشت میز نشین بود اجرا میشه ولی همسان سازی برای من کارگر ۳۰ سال کار کرده همان حداقل حقوق پا برجاست وهمچنین قانون افزایش سال باز نشستگی باید تنها برای کسانی که میز نشین هستند اجرا بشه نه من کارگر بدبخت و از کار خسته و ناتوان با ۳۰ سال کار کرده که دیگر بعد ۳۰ سال توان یک روز کار اضافه رو نداره
  • ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    11 2
    خدا بگوم چه کارتون کنه تمام بالا بالا ها دارن بهترین زندگی را میکنن بچه های ما به خاطر یه اقمه نون جونشون از دست میدن خدا نعلتتون کنه که داغ فرزند ببینید
  • یا زهرا ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    13 1
    ‏در شهریور ۱۴۰۰ در معیت وزیر ناکارآمد صمت از معادن طبس بازدید کرد جلوی دوربین گفت "به مدت ۲۰ روز به پیمانکار وقت می‌دهم که وضعیت کارگران را متحول کنند و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم. امروز جنازه ۵۱ کارگر در سردخانه تحویل خانواده شد
  • ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    9 1
    وقتی هنوز جسم بی‌جان کارگران را زیر آوار معدن طبس بیرون نکشیدی و تکلیف حبس‌شدگان نامشخص است، کدام «بررسی‌ها» آقای میدری؟ چطور ممکن است فردی دانشگاهی و اهل پژوهش نداند که درمرحله بحران نباید از «بررسی‌ها» نتیجه‌ بگیرد! در این شرایط حرف از «مستمری حادثه‌دیدگان» شرم‌آور نیست؟! اف بر شما
  • با سلام ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    8 0
    اگه بعضی از این هم وطنان ما خود شیرینی نکنن و مدرسه و کمک های مالی انجام ندن دولت با پولی که از سرمایه های ملی بدست میاره کمی حساب دستش میاد یعنی کسی تا بحال نمیدونسته این بنده های خدا کجا کار میکنن بیمه هستن یا نه حقوقشون چقدره فقط طرفدار خلافکار ودزد هستیم این مسولین معدن چرا،تخلف کردن با کدام ارگان رابطه پنهانی داشتن
  • بازنشسته بدبخت ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    8 0
    چند دهه هست که انقلاب کردیم هنوز کسی توی فکر اینها نیست یه بار هم کامران نجف زاده به شیخ السلام وزیر کار وقت گفت تو تا حالا توی معدن رفتی که سختی کار اینها را تعیین میکنی
    • ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      2 0
      واقعا دمش گرم چه خوب گفته
  • ح ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    6 1
    چون جان ودیه یه انسان در ایران از همه چی ارزونتره ومیان اون هم با هزار منت پول جونش میدن دیگه چرا بیان هزینه لوازم وماشین الات گرون کنند
  • بهروز ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    6 1
    فقط باید به زور متوسل شد
  • مریم ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    6 0
    احسنت به این قلم
  • عمار . ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    13 0
    به نام خداوند جان و خرد : متاسفانه برخی یا اکثر کارفرمایان شرکتهای خصوصی پیمانکاری مختلف در صنایع مختلف شده اند فراعنه برده داران خبیث عصر جدید و کارگران کارکنان را فقط به چشم ابزار کار می بینند هیچگونه دیدگاه حقوق بشری اسلامی درونشان وجود نداشته ندارد نهایتاً فقط کارگاهشان را بیمه می کنند که اگر برای کسی یا کارگاه شأن خسارت مشکلی حادثه ایی رخ داد پولش را دیه کشته مجروح قطع عضو شدگان را از بیمه بگیرند همین و بس اصلأ و ابدا به مهندسی ایمنی نوین مستقل کارآمد پیشگیری کننده اهمیت نداده و نمی دهند و حارگاهشان را با روشهای سنتی ۱۵۰ سال قبل بپیش می برند اگر فرد ایمنی هم استخدام می کنند فقط برای بستن دهان کارفرمایان است اگر نه نیروی متخصص ایمنی که حقوقش را از شرکتهای پیمانکاری خودشان دریافت می کنند به مشت توسری خور مدیران پیمانکاری ها می شوند که اگر اعتراضی به وضعیت نامطلوب ناهنجار ایمنی بهداشت سلامت جسمی جانی پرسنل و کارگاه به لحاظ استانداردها داشته باشد سریعا با هزار بهانه شامورتیبازی آن فرد HSE را اخراجش می کنند و به فرد ایمنی توسری خور دیگری استخدام موقت می کنند والسلام و صلوات .
    • ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      4 1
      درود بر شرفت شیر مرد. درسته
    • محمدرضا امینی ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      3 0
      دقیقا همینه من خودم افسر HSE بودم چون پشت کارگربودم چندبار از کارگاههای مختلف اخراج شدم نه خریدنی بودم نه زیر بار زور وبعد هر مرحله اخراجم یک نیرو مثلا سیکل بجام گذاشتند و چندین مهارت سوابق من زیر ستم پودر شده وبا اینکه میدانم مثل من انگشت شمار هستند اما زورشون به دزدان نمی‌رسه سلامت باشید در پناه حق ان شاءالله 🌹
  • ن ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    5 0
    ممنون از شما روزنامه نگار مردمی ، 🌸خدا به خانواده هاشون صبر بده
  • ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    7 0
    طبس من تسلیت 🖤🖤🖤
    • عزاداریم ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      4 0
      ایران تسلیت. معلوم نیست حادثه بعدی در کدام کارگاه یا معدن اتفاق می افتد
  • عذرا .ح ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    7 0
    جون کارگر ارزشی نداره شدیم برده قرون وسطی چن سال پیش در کارخانه تولید کنسرو درب اتوکلاو براثر فشار بخار ترکید ومن در معرض اثابت تکه ای از اون درب قرار گر فتم طحا ترکید مدتی بیمارستان بودم رییس شرکت با همدستی وپارتی بازی فقط خرج بیمارستانو داد دیگه نه بیمه ای ونه از کار افتادگی خبری بود الان هم چند ساله بیکارم
  • مجتبی ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    5 0
    واقعا یاداشت آگاهی دهنده بود هیچکس از این ذخایر به نفع کشور استفاده نمیکنه متاسفانه افسوس
  • ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    3 0
    خداقوت به شما ❤️امیدوارم که پاسخگو باشند و پیگیری کنند چه بسا زحمات فراوانی را با ساعت کاری زیاد بدون هیچ تعطیلی ،با دریافتی های خیلی کم،کارگر ها می کشند 😞
  • M.h ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    9 0
    دم از امنیت میزنیم ولی بیش از ۵۰ نفر به خاطر نبود امنیت شغلی جونشون رو از دست دادن😞🖤
  • ر ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 0
    علاج واقعه بعد وقوع باید کرد... نان بقیمت جان ؛ ایران
  • ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 0
    دولت خودش راه رابرای پیمانکارهموارمیکند .اگردولتیهادستشون باپیمانکارتویک کاسه نیست چراوقتی که برای حقوق معوقه اعتراض میکنندبجای اینکه پیمانکاررابازخواست کنند کآرگران رابازداشت میکنند .چرابایدقراردادهایک ماهه وسفید امضاباشه .پس تمام بدبختیهای کارگران زیرسردولته
  • ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    خداوند به این خانواده‌ها صبری عظیم بدهد
  • ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    9 0
    کسی که توکشور ما نون حلال در میاره باید حقش نادیده گرفته بشه تا بعضی از مدیران محترم ما بتونن اختلاص کنند
  • محمد ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    9 0
    چه بروز ما آوردند؟ جرا باید هر سال شاهد جان باختن عزیزان کارگر باشیم؟ تا کی باید ببینیم و بشنویم که فلان معدن ریزش کرده ،و فلان تعداد عزیزان معدنچی از دنیا رفتن؟ چرا علاج واقعه قبل از وقوع گرفته نمی‌شود.
  • ستیا ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    8 0
    لعنت به این قوانین اداره کار . آخه این چه وضعیتی. حقوق ۱ ماه این کارگرای بیچاره پول تو جیبی آقازاده هاست . آقای میدری شما درست میگی خوبه خدا رو شکر حداقل مستمری اونا رو پرداخت میکنین و خدا رو شکر که همه بیمه بودن ..... پس مشکلی نیس که مردن !
  • ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 0
    وقتی نهادهای نظارتی فاسد و کم‌انگیزه می‌شوند و دولت برای جلوگیری از تعطیلی معدن استانداردهای آن را تنزل می‌دهند شاهد هستیم که هر ساله حوادث معدن جان بسیاری از هموطنان ما را می گیرد. از ماست که برماست
  • ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 0
    جالبه همه اونایی که خودشون مقصر ماجرا هستند دارن دنبال مقصر می گردند که باهاش برخورد بشه. یاللعجب
  • ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 0
    من شنیدم گاز متان بو و رنگ نداره و اگر نشت کنه کسی متوجه نمیشه و ما هم در ایران دستگاهی برای سنجش میزان گاز نداریم. این یعنی فاجعه هر روز در کمین هست و وقتی کار از بگذرد ما متوجه می شویم. کارگران معدن باید دست از کار بکشند تا برای رفع این خطر فکری بکنند.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 3
    پیامبر فرمودند هر کس برای کسب درامد برای خانواده از خانه خارج شود حکم جهاد در راه خدا را دارد وقتی در این راه کشته شود شهید است .اینها شهید باید حساب شوند .و امتیازات خانواده شهید را باید بگیرند
  • ابراهیم ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 0
    شرم داره اگه ۱۰درصد منافع رو به کارگران معدن اختصاص کنه حداقل زندگی رو تامین میکنه ولی مسولین بی عرضه به فکر کارگران نیستند حال سوال اینجاست آیا مدیری حاضره که از اقوام خود درمعدن کار کنه ابا مدیری جرات داره فرزند خودش مشغول کار در معدن شه......نماد مردم سواری دینی
  • امیر ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 0
    بخداقسم اگه یه نفر ازاین مسولین اصلاواسش مهمه که چندنفرمرده باشه.همون شرکت واسه خودشونه ،هیچوقت هم این دولت‌ها نیروهای شرکتی رواستخدام نمیکنند تا قیام قیامت هم همینه
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 0
    از ماست که بر ماست
  • محمد ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 1
    نیروهای شرکتی وکارگری برده کارفر وپیمانکاران هستن لعنت بر کسانی که بعد از قرن ها هنوز نظام برده داری را به کارگران و نیروهای شرکتی تحمیل میکنند
  • منصور ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 1
    چندین سال پیش پلی در چین ریخت کلی کشته داد،بالغ بر ۲۱نفر از مسئولین مرتبط اعدام شدند،به این میگن عادل،مسلمون
  • محمود ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    سالهاست که دولت و مجلس میگن میخوان پیمانکارها رو حذف کنن اگه پیمانکار حذف بشه دیگه سودی به اون بالایی ها نمیرسه در صدهایی که حضرات از پیمانکارها میگیرن قطع میشه پس پیمانکار برای همیشه در نظام اسلامی ماندگار خواهد بود
    • علی ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      2 0
      پیمانکارا خودشونن دیگه برادر
    • ناشناس ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      2 0
      هر وقت نزدیک انتخابات میشویم از این دست اخبار که بیشتر در سایت های بی نام ونشان که همه زیر نظر دولت کار میکنند واخبار را جوری به کل ملت وجامعه کارگری میرسانند که اگر در انتخابات شرکت کنید پیمانکارها حذف میشوند اما خرشان ازپل گذشت یک درپوش روی ان میگذارند تا انتخابات بعدی ودوباره ودوباره
  • مدرس ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    با دست‌های سیاه، ولی روسفید رفتند حادثه‌ی تلخ شهادت و مجروح شدن کارگران معدن طبس را خدمت همه‌ی هم‌وطنان عزیزمان، تسلیت می‌گویم.🏴
  • یاشار ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    پنج ساله یه طرح ساماندهی نمی تونن تصویب کنند حقوق کارگرها رو شرکت‌ها می دزدند با بالاسریهاشان می خورن کارگر بدبخت بی چاره با حقوق ناچیز میره زیر چند خروار خاک وجدان دارن این بی وجدانها
  • دخت تاوسان ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    1 0
    ایران جان تسلیت🖤🖤🖤
  • کاوه ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    خدا ازتون نگذره
  • ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 0
    به دزدان واختلاص گران وتورم درست کنههای اعلام کن حق کارگران خوردن ندارد الاحی به خدا وقرآن نابود بشن
  • کیوان سعیدی ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    خودم داخل معدن کارمیکنم اپراتور ماشین الات فوق سنکینم و۶سالم سایقه کارفقط تو یه معدن دارم پایه حقوق من۱۷ملیونه وتا دوسال پیشم سمت من رو راننده تراکتوررد میکردن واقعا خیلی بی شرفن ظلم درحق کارگرا میکنن همه دزدن کسی حوابگو نیست
  • ناشناس ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    1 1
    مگه همه بخش های کشور از جمله معادن متولی و مسئول ندارند ؟ چرا تو این همه سال ازشون نپرسیدند حقوقتون چنده یا اگه میدونستند حقوقشون اینقدر کمه چرا افزایش ندادند به نظر من مسیول خوب خیلی کمه و یکی مثل شهید رئیسی هم که میاد کار کنه و تغییرات به وجود بیاره همون مسولین بدرد نخور و فاسد بیشترین مانع رو ایجاد میکنند و خون دل خوردن رهبر انقلاب از این موارد ناراحت کننده هست
  • ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 1
    نمایندگان در زمان انتخابات‌قشر کارگر‌به‌ یاد‌می‌اورند‌بعد ازان دیگر حرفهای‌خود‌را‌هم فراموش میکنند
  • Z ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    خیلی سخته و دردناک
  • sohrab ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    ... در این مصیبت بزرگ اگر کسی از غصه دق کند و بمیرد بر او گله ای نیست
  • کرمان ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    کاشکی حقوق سر موقع میدادن الان امروز ۴مهر هست هنوز خبری از حقوق نیست چرا
  • علی ازکرج ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    1 0
    درود خدا بر شما نویسنده
  • پاینده باد ایران ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    با سلام دوستان عزیز فکر میکنید این مشکل حقوق و بیمه و فیش های حقوقی فقط در مورد کارگران شریف معادن است باید عرض کنم متاسفانه در همه ی محیط های کارگری و بیمه کارگری وجود دارد قابل توجه همه هموطنان که این مصیبت را از نمایندگان مجلس داریم در همه ادوار که علی ماشا الله فیش حقوقیشان نجومی است و برای کارگران قوانین حقوق اینچنینی وضع میکنند خدا هم بدهد برکت که هیچ نظارتی بر رفتار کارفرما ها وجود ندارد بنده به عنوان عضو کوچکی از کارگران صنعت برق خدمتتان عرض میکنم همین بساط در صنعت برق پهن است چه بسا فاجعه بار تر
    • ندا ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      2 0
      درسته همه جا آسمان همین رنگ است. این وسط به خانم ها بیشتر ظلم میشه. حقپق اونا حتی از خقوق کار هم کمتره. شکایت هم کنی میگن هررری شش نفر پشت سرت تو صفن.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    آدمهایی بی وجدان که میگفتند تحریمها باعث شکوفایی میشود حالا میگن تحریمها باعث این شده که ما نتوانیم دستگاه مورد نیاز را تامین کنیم.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    7 0
    مشکل ایرانی ها از اصحاب رسانه تا روزنامه نگاران و غیره بگیر تا دولت و مردم همیشه بجای انجام وظایف خود به نحو احسن و رعایت عدالت و انصاف و امانتدتری در رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم ،به دنبال حاشیه و حاشیه سازی هستیم ! کاری را درست انجام نمیدهیم !و اگر مشکلی پیش بیاد در حد یک هفته و نهایتا دو هفته مثل کنه ،بهش می چسبند و شلوغ میکنند !و بعد دیگه تمام کسی یادت نمیکند
  • محمود ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    سلام ایمنی در اکثر پروژها فقط در حد سخن کارکنان ایمنی هست خیلی وقت ها مسائل مربوط رو با ایمنی در جریان میگذاریم ولی هر روز یک نفر ایمنی پاس میدهدبه اون یکی همکارش ودرنهایت کاری میکنند که کارگر هم از پیگیری اون مسئله غیر ایمن دست بکشه.
  • فاطمه ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    خوبه قانون کار موقت .رو هم فهمیدیم .الان جواب زن وبچه ها ی این کارگران معدن وخون آنها را اداره کار می‌دهد. یا دولت با پول .چقدر کارگران دادکشیدند که امنیت شغلی نداریم .بله قانون کار رو درست وصحیح بنویسید .الان جواب چیه .....کارگر همچنان از ترس بیرون شدن ‌۶ ماه بیمه ندارد .وماهها هم حقوق عقب افتاده .بس کنید این کاغذبازی را .رهبری بارها به شما مسوولان تذکر داده .اما کو گوش شنوا....
  • بی نام ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    چه خوب بود آقای مرتضوی وزیر رییسی را می آوردند و از او سوال می کردند این قربانیان معدن طبس همانهایی هستند که تو حاضر نشدی حداقل حقوق آنها را به دوازده میلیون برسانی در حالی که خودت ده ها میلیون تومان حقوق می گرفتی و زیر کولر می نشستی
  • ناشناس ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    روح همه عزیزانی که درمعادن به دلایل مختلف فوت شدن شاد .اما کسانیکه در حق این عزیزان سفر کرده و یا کسانیکه درحال کار هستند .کوتاهی و قصور کردن .تکلیف چیست .چه کسی پاسخکوی این فقدان بزرک است .گناه خانواده این عزیزان چیست .حرف زدن بدرد نمی خورد .دفاع قاطع و بموقع خوب است .
  • ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    درود برشما خانم روزنامه‌نگار
  • حسین ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    آه دل مظلوم چون سوهان است گر خود نبرد برّنده را تیز کند !
  • محمود ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    سلام خیلی متاسفم که این جمله رو از زبان وزیر میشنوم که مقصری وجود نداشته واین یک حادثه بوده درصورتی که کل این ماجرای کارگران بخصوص کارگران معادن سرتاپا فاجعه است و باید بگویم برای این آقای وزیر هم مثل مابقی مسئولین بی کفایت متاسفم چون من اگر به جای ایشون بودم وکاری از دستم برنمیومد خیلی محترمانه کنارمیکشبدم و از جامعه کارگری عذر خواهی میکردم
  • یک بازنشسته ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    درود بر کارگران زحمتکش. چه شاغل بودن و چه در بازنشستگی برای دولت و مسئولین ارزشی ندارند چون پشتوانه ندارند و حق نا حق می شود ولی ارگانهای دیگر از خودشان هستند و در یک کاسه با هم می خورند . کارگر چون ساف ساده زحمت می کشد و حقش همیشه پا یمال می شود . انشالا خدا خودش جای حق نشسته . اگر..............؟
  • ناشناس ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    اینها که چیز تازه ای نیست. قوانین نانوشته
  • رپدر ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    تسلیت میگم به خانواده های داغ دیده
  • مهرداد ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    وضع معدن تو ایران از معادن آفریقا بد تر هست واقعا حق ملت ایران این که اینجور با این حقوق زندگی کنند خدا لعنتشون کنه این مسئولین بی لیاقت
  • گل محمد پودینه ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    3 0
    سلام فقط بخش خصوصی جمع شود کارگران نفس راحت میکشند نظارت بر بخش خصوصی نیست مردم رو بیچاره کردند
  • گوش بی شنوا ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    4 0
    کو گوش شنوا همه فکر منافع ودارایی و خوش گذرانی خودشونن وای بر احوال ما مگر خدا به فریادمان برسه.
  • ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    2 0
    این نارضایتی ها،،ضرر دارد
  • ما ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    7 0
    فکر کردی آگه به فکر ایمنی کارگران باشند ثروت های میلیاردی جمع میشه که به یکباره جمع کنند ببرند اون ور اب لعنت و نفرین بر ظالمین
  • جواد ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    3 0
    خدا لعنت کند بخش خصوصی که کارگر را استعمار میکنن حقش را میخورن واین عاقبت کارشان برید بدون سانسور با کارگران بخش خصوصی در کل ایرا ن در همه مقاطع مصاحبه بگیرید ببینید ایا قوانین اداره کار را ۳۰ در صد رعایت می کنن ،ایمنی بخوره تو سرش
  • ابراهیم گودینی ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    5 0
    علت اینکه کارگر جرعت اعتراض ندارد وجود همین افغانی ها توی ایران هستند چرا که اگر کارگری را اخراج کنند صاحب کار برای جایگزین آن هیچ مشکلی ندارد فوراً یه افغانی بجاش می‌آید و با حقوقی کمتر از کارگر ایرانی کار می‌کند باید حقوق هر کارگری بیشتر از مهندسان باشد چونکه مهندسان نه سرما و گرما را احساس نمی‌کنند ولی کارگران همه اینان را تحمل می‌کنند برای اون حقوق ناچیز
  • ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    4 0
    این مسولین فکر آخر و عاقبت کار خودشونو نمیکنن ک چی باید جوابگو باشن در محضر خدا این نونی ک سر سفره میبرن حلال آیا خدایا چیزی شبیح معزه نشون بده آه کارگرای شهید و مظلوم رو تو بگیر
  • ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    3 0
    خدا لعنت کنه باعث و بانی کسی که پیمانکاری رو راه انداخت
    • ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
      3 0
      خدا لعنتش کنه.
  • ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    3 0
    نه اینکه مزد اون بیچاره ها کم بود مزد همه ی کارگرها کمه خدایی خود مسئولین با ۹ تومن میتونن تواین گرونی زندگی کنند الان کارگران شهرداری هم همینه مزدشون قرآنی اگه اونا نباشن کشور و بوی گند میگیره تو سرما وتو گرما تو خیابون کار میکنن برا ۹ یا ۱۱ تومان آخه این انصافه لا مصبا
  • مهدی ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    3 0
    کلا چه کارگران معدن چه هر قشر دیگه حق حقوق درستی بهش نمیدن.ما با خودرو شخصی خودمون برا یه اداره کار میکنیم همه هزینه های ماشین پای خودمونه شب میریم روز میریم هزار بدبختی توجاده ها میکشیم برا ماهی ۷ میلیون تومان ۷ ملیون هزینه ماشینمون هم نیست
  • ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    2 0
    میلیونها افغانی وارد شده ،به بهانه اشتغال در بعضی مشاغل،حالا کارگر ایرانی باید با حداقل حقوق تو معدن کار کنه،یه افغانی سرایدار یه خونه چند میلیاردی تو بهترین جای شهر با حقوق خوب باشه
  • علی ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 0
    بایدانتظاربکشیم تابمیریم مگراون دنیاعدالت علی باشد
  • علی ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 0
    چرابایدحقوق یه کارگرمعدن دولتی باپیمانکاری ۲۰ میلیون فرق کنه وهزارمزایای دیگر
  • ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    1 0
    نماینده بیرجند حتی پیام تسلیت و همدردی نداد یعنی .....