آخرین تحولات لبنان

حسام‌الدین علامه، کارشناس و رئیس اسبق دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور گفت: طبق پیش بینی‌ها از سال ۱۴۱۰ وارد فاز سالمندی جمعیتی می‌شویم.

متولدین ۱۳۵۰ در سال ۱۴۱۰ سالمند می‌شوند/ افزایش ۱۰ برابری سرعت طلاق از سال ۱۳۵۰ تا امروز

وی خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم نرخ باروری کشور را کنترل کنیم و نیروی جوان به اندازه کافی نداشته باشیم، نرخ باروری کنونی منجر به جوانی جمعیت نمی‌شود. در یک سناریوی جمعیتی، نرخ باروری کنونی منجر به جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری تا سال ۱۴۷۹ می‌شود که بیشتر آن جزو سالمندان هستند.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش جمعیت سالمندان به صنعت سالمندی نیازمند هستیم، گفت: بررسی وضعیت صنعت سالمندی در کشورهای مختلف بیانگر این است که جمعیت زیادی از نیروی جوان به دلیل مراقبت از سالمندان در صنعت سالمندی اشتغال دارند.

رئیس اسبق  دبیرخانه شورای ملی سالمندی کشور با بیان اینکه سالمندی این روزها با گذشته متفاوت است، تصریح‌ کرد:متولدین سال ۱۳۵۰ در سال ۱۴۱۰ وارد دوره سالمندی می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که میزان طلاق از سال ۱۳۵۰ روند افزایشی داشته، به نحوی که سرعت طلاق حدود ۴ برابر سرعت افزایش جمعیت است؛ به نحوی که از سال ۱۳۵۰ تا به امروز، سرعت طلاق حدود ۱۰ برابر افزایش یافته در حالی که سرعت افزایش جمعیت ۲.۵ برابر شده است.

علامه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه حدود ۳.۵ میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: علاوه بر سرعت طلاق، تعداد افراد مبتلا به ناباروری افزایش یافته که ریشه در مسائلی مثل افزایش چاقی و سبک زندگی دارد. همچنین میزان تجرد قطعی افزایش یافته است؛ اگر یک فرد تا سن ۴۰ سالگی ازدواج نکند، بیشتر وارد تجرد قطعی شده و باید دوران سالمندی خود را به تنهایی سپری کند.

وی ادامه داد: برخی از زوج‌ها نیز تصمیم گرفتند که صاحب فرزند نشوند و تعداد آن ها از سال ۱۳۵۰ تا به امروز افزایش یافته است. همچنین گروهی تصمیم به تک فرزندی دارند و خواهان فرزندآوری بیشتر نیستند. تمام این موارد سبب شده که میزان نرخ باروری و بعد خانوار کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.