آخرین تحولات لبنان

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: واقعا یکی از مناطق کشور که از لحاظ فداکاری و هزینه‌پردازی همه‌جانبه برای انقلاب شاخص و مجسم‌اند مردم مازندران هستند بلاشک.

رهبر معظم انقلاب: مردم مازندران از لحاظ فداکاری همه‌جانبه برای انقلاب اسلامی شاخص هستند

بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری دومین کنگره ملی ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید مازندران که شهریور ۱۴۰۳ برگزار شده بود، امشب -پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳- در محل برگزاری این کنگره در سالن ورزشی ۶ هزار نفری شهید سلیمانی ساری منتشر شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند: یاد عظمت جهاد مردم مازندران را در خانه ما زنده کردید. شاید هیچ شهری و هیچ روستایی از سراسر مازندران از شرق تا غرب نباشد که درآن شهیدی یا جانبازی حضور نداشته باشد. یک نکته شیرین و جالب در مورد فداکاری شهدای استان مازندران این است که این شهدا در همه دوران مهم مبارزه با ضد انقلاب پراکنده‌اند. یعنی مخصوص جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس یا دفاع از حرم نیستند. از اول که شما نگاه می‌کنید، از اول انقلاب اولین کسانی که رفتند با ضد انقلاب در شرق استان مازندران مبارزه کردند بچه‌های همین شهرهای مازندران بودند بعد دیگران هم پیوستند به این‌ها.

ایشان افزودند: بعد آن قضیه جنگل و حماسه‌ای که در سراسر مازندران به خصوص آمل نشان داده شد که امام(ره) در قبال این قضیه موضع گرفتند و حرف زدند. در جنگ تحمیلی در دفاع مقدس این تعبیر لشکر ویژه برای لشکر ۲۵ کربلا که ایشان [امام خمینی(ره)] گفتند قابل تامل است. چرا ویژه؟ لشکر ویژه یعنی چه؟ این ویژه برای این است که همه شرایطی که در جنگ برای یک یگان نظامی پیش می‌آید برای این لشکر اگر پیش بیاید آماده است.

رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند: همان وقت هم به پادگانی که سردار قربانی با نیروهای مازندران در بیابان درست کرده بود رفتم هر چه با ماشین می‌رفتیم تمام نمی‌شد. همه چیز در این یگان بود؛ نیروی انسانی بود، تجربه بود، اشخاص بود، اطلاعات بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهار کردند: بعد از دفاع مقدس هم در همه میدان‌ها مردم مازندران حضور پیدا کردند و اگر لازم بود جانبازی و فداکاری انجام بگیرد انجام دادند. یعنی شهدای مازندران اینگونه‌اند. تا رسید به شهدای مدافع حرم و خان‌طومان. این نکته‌ای است که تنوع در شهدای مازندران یکی از خصوصیات برجسته این استان است.

ایشان ادامه دادند: یک خصوصیت دیگر این است که از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی و مجموعه‌های گوناگون در بین ستارگان فروزان شهدای مازندران دیده می‌شوند. در سرداران، بزرگانی از ارتش مثل نیاکی رحمت‌الله علیه یا مثل شیرودی یا بقیه این‌هایی که بودند، برجستگانی از سپاه مثل همین آقایانی که اسم آوردم و غیر از این‌ها. از بسیج مردم عادی و معمولی، یک بچه ۱۱-۱۲ ساله مثلا فرض بفرمایید و امثال این‌ها؛ همه جور در تنوع شهدا در این استان انسان مشاهده می‌کند. این‌ها خیلی اهمیت دارد. یاد این شهدا را باید گرامی داشت.

رهبر معظم انقلاب اظهار کردند: دو نکته می‌خواهم عرض کنم. یکی در مورد خود شهدا و یکی در مورد کاری که شما می‌خواهید بکنید. خود شهدا وجودشان یک گنج تمام نشدنی است. یعنی نسل‌های پی‌درپی که می‌آیند همه‌شان از برکت شهدا منتفع می‌شوند. همه باید شرح حال شهید شیرودی یا کشوری یا شهدای بزرگ دیگری که آن‌جا هستند را بدانند. شهدا مخصوص یک دوره نیستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: بعد از شهادت شیرودی رفتم شیرود. از یک روستای کوچک و مجموعه کمی مردم آنجا جوانی در می‌آید مثل این آدم، عملیات قهرمانانه‌ای انجام می‌دهد، به او ترفیع می‌دهند، بعد نامه می‌نویسد به فرمانده خودش که خواهش می‌کنم ترفیع را از من بگیرید. من برای این‌ها نیامدم. برای خاطر حرف امام(ره) آمدم، برای خاطر ایران آمدم، برای خاطر اسلام آمدم. کدام ما آماده هستیم از نام و نشان بگذریم. از منِ عمامه‌به سر تا دیگران. شیرودی یک جوان بود. از یک روستای مازندران به این حد از معرفت و یقین و اخلاص می‌رسد که این‌طور حرف می‌زند. برای یک ارتشی ۶ ماه هم که ترفیع بدهند مهم است، واقعا مهم است. یک نفر را دو درجه، سه درجه بیاورند بالا به خاطر کار بزرگی که انجام داده بگوید، نمی‌خواهم.

ایشان تصریح کردند: امروز من و شما از این‌ ارزش‌ها استفاده می‌کنیم. فردا نوه‌های من و شما استفاده می‌کنند. یعنی این جنگ تمام نمی‌شود. همانطور دیگرانی که بودند. حالا در مازندران و غیر مازندران. شهدا کلا یک گنج تمام نشدنی هستند. حالات و خصوصیات این‌ها مورد تدبیر قرار بگیرد، نکاتش استخراج شود و بعد به نکته دوم برسد که عرض می‌کنم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر این‌که باید روی نکات قابل استخراج از زندگی شهدا کار شود، فرمودند: این که خیابانی به نام شهید بگذارند یا فرشی با عکس شهید بدهند خوب است. اما شما ۱۴ هزار و ۵۰۰ خیابان که ندارید. چه کار می‌خواهید بکنید؟ هر کدام از این شهدا یک ماجرایی دارند. این‌که می‌گویند دنیا کوچک است از آن حرف‌های غلط است. چون دنیا خیلی بزرگ است. دنیا هشت میلیارد انسان دارد که هر کدام ماجرایی دارد برای خودش. هر کدام ماجرا و شرح حال خودش را بگوید یک دنیا است. در هر زندگی نکاتی وجود خواهد داشت. این شخصی که شهید شده نکات زندگی‌اش قابل استخراج و ارائه است. این‌ها را باید استخراج و ارائه کنید که بماند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: کتاب یکی از راه‌هایش است؛ کتاب‌های خوب. توصیه من این است که وقتی شما می‌خواهید آمار بدهید یا با خودتان محاسبه کنید که این کارها را کردیم یا به امثال بنده ارائه بدهید که چه کردید، بیش از این‌که روی شمارگان کتاب حساب کنید، روی شمارگان خواننده‌های کتاب حساب کنید؛ چه تعداد این کتاب را خواندند و مطالعه کردند؟ چه تعداد یادداشت برداشتند از این کتاب؟ این‌ها راه دارد.

ایشان خاطرنشان کردند: وقتی کتابی را در شرح حال فلان شهید تولید می‌کنید چطور می‌شود به دست بیشترین تعداد جوانان و به ویژه نوجوانان برسانید و بعد نظرشان را درباره کتاب به دست بیاورید؟ بعد ارتباط بگیرید و نکاتی که مد نظر است را به ذهن او منتقل کنید. البته با کتاب این کار انجام می‌گیرد، با فیلم وسریال انجام می‌گیرد، با نقاشی‌ انجام می‌گیرد، با مجسمه‌سازی انجام می‌گیرد، با داستان‌پردازی این کارها انجام می‌گیرد. این‌کارها باید انجام شود.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرمودند: با اجتماعات گوناگون به نام شهدا؛ فرض بفرمایید شما یک محلی را که حالا نیاز نیست ساختمانی خاص باشد. مسجد و امامزاده‌ای را در نظر بگیرید. به حمدالله شما در مازندران مسجد و امامزاده زیاد دارید. این هفته اجتماعی در این مسجد تشکیل شود به نام فلان شهید؛ شهید مشخص. هر کس می‌آید راجع به آن شهید می‌شنود و چیزی می‌گوید. هفته بعد همین اجتماع برای شهید دیگر برگزار شود. این تمام شدنی نیست. ممکن است یک محله را برای این کار در نظر بگیرید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به موقعیت جغرافیایی مازندران خاطرنشان کردند: مازندران یک استان طویل است؛ طولش بیشتر از عرضش است. در شرق، وسط، غرب مازندران. در خود گلستان. گلستان هم مشمول همین مطالب و حرف‌ها است. این معرفی کردن خصوصیات مهم شهدا اساس کار شهدا است که باید انجام دهید. واِلّا عکس در طاقچه اتاق هست و یواش یواش عادی می‌شود و از بین می‌رود. یاد شهدا را زنده باید نگه دارید. باید تر و تازه نگه دارید یاد شهدا را. این است که چشم بصیرت امام(ره) آدم را به تعجب وا می‌دارد. هیچ کسی را به خاطر ندارم در همه موضوعات با چنین بصیرتی نگاه کند. فرمودند اسلام را محرم و صفر زنده نگه داشت، عاشورا زنده نگه داشت. چرا؟ چون عاشورا قابل مردن و نابود شدن نیست. زنده است. مادامی که زنده است تراوش می‌کند. موجود زنده تراوش می‌کند. عاشورا نگه داشته است اسلام را، ولایت امیرالمومنین(ع) را.

ایشان اظهار کردند: بحمدالله زمینه در مازندران برای این کارها آماده است. یعنی مردم مازندران آماده هستند برای این راه. آن مقداری که در شمال کشور، چه مازندران، چه گیلان در زمان حکومت طاغوت برای دین‌زدایی سرمایه‌گذاری شد در کمتر از جایی کشور شد. همین مردم را ببینید بعد از انقلاب چه مازندران و چه گیلان برای اسلام چه کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به پیشینه مازندران در تشکیل حکومت علوی تصریح کردند: اسلام در مازندران با جنگ و شمشیر وارد نشد. زمان خلفایی که آمدند ایران را فتح کردند و نعمت اسلام را برای ایران آوردند مازندران پشت بلندی‌ها ماند و دست‌شان به مازندران نرسید. تا این‌که فرزندان ائمه(ع) با شکم گرسنه و بدن برهنه فراری از این کوه‌ها پیاده عبور کردند و خودشان را رساندند به مازندران. مردم مازندران را این‌ها توانستند مسلمان کنند. یعنی از اول مازندران شیعه متولد شد. مازندران مسلمان. از اول آن کسانی که این‌ها را مسلمان کردند فرزندان ائمه(ع) بودند. آن‌ هم با چه زحمتی. در تاریخ نگاه کنید.

ایشان افزودند: اینطور این‌ها با دست و پای برهنه از کوه‌ها عبور کردند. مازندران این‌گونه به دست اسلام افتاد. لذا وقتی در یمن حکومت علویان قرار بود تشکیل شود ائمه یمن که هزار سال حکومت کردند از مازندران نیرو بردند. مبدأشان در واقع به دست مازندرانی‌ها بودند و مردان جوان مازندران رفتند جنگیدند برای این که اسلام و شیعه را آن‌جا نهادینه کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان فرمودند: خداوند به شما توفیق دهد این کار را به سرانجام برسانید. سلام بنده را به مردم مازندران برسانید در سخنرانی‌های‌تان.

 دومین کنگره ملی ۱۴ هزار و ۵۰۰ شهید مازندران از ۲۸ شهریور آغاز شد و طی ۲ هفته اخیر با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، برپایی نمایشگاه و چند اجلاسیه ادامه یافت که امشب آخرین اجلاسیه آن با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین، استاندار مازندران، مسئولان ملی و استانی و هزاران نفر از مردم برگزار شد. برنامه‌های این کنگره ملی فردا و پس‌فردا -جمعه و شنبه- نیز ادامه می‌یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.